zuiniger rijden?????

Alles over de 440 / 460
pjabman
1st Gear member

Geen Idee wanneer mijn kleppen zijn gesteld, maar het luchtfilter is prima in orde en de chokeklep opent volledig (carb). Ik zal binnenkort mijn kleppen eens laten stellen, kan denk ik sowieso geen kwaad. Thanks
v40pokemon
3rd Gear member

Het is zaak zo snel mogelijk op snelheid te komen. Dat wil overigens niet zeggen volgas optrekken en flink doortrekken, maar vlot wegrijden en vlug opschakelen. Heb zelf ooit zo'n cursus 'nieuwe rijden' gehad. Ik zit zelf bij de 50 km/h al in z'n 5 en ben vaak toch als eerste weg bij het verkeerslicht. tijdens het accelereren kom ik nauwelijks boven de 3000rpm (behalve in z'n 5 op de snelweg) en op de snelweg gaat de CC op 125 km/h. Ik heb mijn v40 2.0 LPI nu 5 maanden en in deze periode zo'n 22.000 km gereden, niet alleen snelweg maar ook veel stadsverkeer. De boordcompu geeft nu aan 9.0L/100 km dus zo'n 1:11. Niet slecht denk ik zelf en dan zitten hier ook nog wat pieksnelheden in (paar keer topsnelheid geprobeerd)
440GL
4th Gear member

v40pokemon schreef:Het is zaak zo snel mogelijk op snelheid te komen. Dat wil overigens niet zeggen volgas optrekken en flink doortrekken, maar vlot wegrijden en vlug opschakelen. Heb zelf ooit zo'n cursus 'nieuwe rijden' gehad. Ik zit zelf bij de 50 km/h al in z'n 5 en ben vaak toch als eerste weg bij het verkeerslicht. tijdens het accelereren kom ik nauwelijks boven de 3000rpm (behalve in z'n 5 op de snelweg) en op de snelweg gaat de CC op 125 km/h. Ik heb mijn v40 2.0 LPI nu 5 maanden en in deze periode zo'n 22.000 km gereden, niet alleen snelweg maar ook veel stadsverkeer. De boordcompu geeft nu aan 9.0L/100 km dus zo'n 1:11. Niet slecht denk ik zelf en dan zitten hier ook nog wat pieksnelheden in (paar keer topsnelheid geprobeerd)
Volgens mij is hier gewoon technisch iets niet in de haak.

ik vind het verbruik wat pjabman aangeeft wat extreem.
v40pokemon
3rd Gear member

ik verwijs met mijn repliek alleen op het onderwerp...
V480-S60
Geartronic member

joost schreef:Kwam via Google bij Exxonmobil Europe uit waar deze uitleg stond.

Joost.
Sorry, ik ben net terug van vakantie. Dus kon niet eerder reageren. Ik moet dus zeggen dat deze geitenbreiers, hoewel ze er dus dagelijks mee bezig zijn, er dus zelf niets van weten.

Maar weer On Topic.
Hoewel het niet echt zuinig is, is het ook weer niet vreemd dat een auto van 15 jaar, waar je de geschiedenis niet van weet, zoveel gebruikt.
Ik heb trouwens al eerder gezegd dat dit exemplarisch kan zijn. Ik heb vrijwel dezelfde ervaring gehad met mijn 90-er 440 carburator. En daar weet ik zeker van dat die goed onderhouden was. Bij mij was kleppenstellen nooit nodig maar toch een verbruik van circa 1 op 10. tot 1 op 10,5.
De enige remedie is wat mij betreft, als je niet tevreden bent met het gebruik, een andere auto aanschaffen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
hervelt
1st Gear member

Hallo,
Wat benzineverbruik betreft: misschien zijn er nog wat additieven in de handel om zelf toe te voegen en die gericht zijn op lager verbruik. De meeste addityieven zijn gericht op betere smering, minder olieverbruik of minder vervuiling (agv betere verbranding)
Ikzelf heb wel eens Wyns Charge toegevoegd om olieverbruik en roken tegen te gaan.
Een carburatormotor is zowieso minder zuinig dan een injectiemotor. Injectie is toch beter geregeld ivm het motomanagement wat een optimale branstof mengsel inspuitin garandeerd. Hoe kun je er bij een carburator voor zorgen dat je een optimale mengverhouding en verbranding krijgt? Mbt die carburateur kun je mogelijk wel degelijk besparing bereiken met een ander luchtfilter. Overigens je luchtfilter kan wel schoon lijken maar het in werkelijkheid niet zijn, 'n keer vervangen is niet overbodig.
Mbt de verbranding is het wel belangrijk dat je vonk zo krachtig mogelijk is. Heeft jouw auto een electronische ontsteking. Zo niet, dan weet ik zeker dat je een besparing kunt halen met zo'n ontstekings-versterkertje ook in combinatie met contactpunten. Zorgt voor een sterkere vonk. Ik weet het niet van een 88'er wat erin zit. Mogelijk dat bougies met dubbele contacten ook verbetering geven. Die zouden voor een optimalere verbrandings-verdeling in de verbrandingskamer moeten zorgen.
Controleer ook het vervroegingsmechanisme van de ontsteking. Zit het slangetje goed en lekkagevrij bevestigd. Beweegt de ontstekingsplaat als je meer gas geeft/ aan het slangetje zuigt ? Hoe is het met de overige vacuum slangetjes aan de carburateur gesteld? Maakt het verbruik veel verschil uit tussen zomer en winter ? Komt de motor wel snel op de normale bedrijfstemperatuur (thermostaat) ? Goede oliedikte ? Wat voor banden gebruik je ? Toen ik overging van normale merkbanden naar energy banden (Michelin , maar intussen ook Vredestein en Continental denk ik) had ik meteen 5% brandstof besparing. Misschien brengt dit alles je op ideen, maar verwacht niet dat hij 1:12 gaat rijden. Ga eens te rade bij Volvo rijders en monteurs wat voor ervaringen ze hebben met jouw type auto.
Met vriendelijke groet,
Johan
Volvo V40 1.9 D 95pk 1999 (model 2000)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”