S60 D5 Summum of S60 2.5T Summum (LPG.....?)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Wasbeer_GR
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2007 - 19:30
Locatie: Groningen

Goedeavond,

Ik had me een half jaar terug al aangemeld op dit forum onder de naam Wasbeer maar kan na verschillende pogingen niet meer inloggen.

Iig ben ik de eigenaar van een S40 2.0 uit 1997 op LPG en ben ik nu op zoek naar een S60..

Ik heb afgelopen jaar 60.000 KM gereden op LPG. Dat was iets teveel van het goede.
Aangezien er nogal wat gewijzigd is/gaat worden in het aantal kilometers wat ik rij is het voor mij geen must meer om diesel te rijden.
Ik verwacht nu in een jaar max. 20.000 km te rijden.

Het komt er op neer dat ik een S60 D5 Summum met 45.000 KM uit 2005 op het oog heb of een S60 2.5T ook uit 2005 met 24.000 KM. Prijzen zijn nagenoeg hetzelfde.. rond de €30.000,-

Nu ook de vraag hier of er mensen zijn die ervaring hebben met een 2.5T op LPG?

Ik weet dat er veel voorstanders zijn van LPG maar waarschijnlijk nog meer tegenstanders:) Het is niet mijn bedoeling om de discussie over beide brandstoffen weer aan te wakkeren...

In principe bevalt op LPG rijden me prima maar een 185pk sterke D5 rijdt ook als een tiet.

Al met al graag jullie mening of keuze..?

Bvd

Gegroet!
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Als je op zeker wilt spelen zou ik een D5 nemen.
Een 2.5T op LPG is idd niet echt een vaak voorkomende combinatie die eventueel voor meer problemen zorgt dan een 'gewone' D5.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

je hebt het zeer waarschijnlijk over de 2.4T, en die vanaf MY2000 hebben vaste klepstoters.....
dit betekent dus af en toe zeer duur kleppenstellen en soms spontaan verrotte cillinderkop. Weet nou even niet zeker of het de 2.4T of 2.5T, maar deze gaf nogal wat probs in de XC70 op lpg.
Al schijnt het ook regelmatig goed te gaan. Ik zou eerst mijn licht eens opsteken bij bijvoorbeel Lean Mesman in Son, deze man heeft heeeeeel heeeeel veel ervaring met Volvo turbo's op lpg.
Begrijp me niet verkeerd, ben zelf voorstander van lpg, maar ik zou voor je eraan begint eerst eens goed nadenken en alles afwegen.

Zou zonde zijn als je je een hele boel ellende op de hals zou halen...
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Wasbeer_GR
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2007 - 19:30
Locatie: Groningen

Bedankt voor de reacties. Voor zover ik weet is het een 2.5T met 209PK. Ik zal morgen even bellen met Mesman.

Volgens de dealer zou het geen probleem moeten zijn.. maar ja...
Het is wel heerlijk rijden zo'n 2.5T.

Ondanks dat diesel betrouwbaarder zou moeten zijn heb ik nu 65.000km nagenoeg probleemloos gereden. Wel veel onderhoud maar dat was totaal niet LPG gerelateerd.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

210 PK is idd de 2.5T.
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Dat is inderdaad de 2.5T zoals NOS ook al zei. En ja... ik denk wel dat de benzine toch wat feller zal rijden.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Hoewel de diesel meer koppel heeft.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20769
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wat is de reden dat je LPG wilt gaan rijden met 20.000 op jaarbasis.

Als je in die 2.5T LPG laat leggen haal je dat er, ten opzichte van de diesel, nooit zo snel meer uit. Je moet namelijk die extra investering doen en afschrijven. En dat gaat bij LPG sneller dan bij diesel.

Met ongeveer 20.000 km/jaar zou ik gewoon op benzine blijven rijden. En geen LPG laten inbouwen!

Of je moet zoals NOS zegt het koppel van de diesel prefereren! Maar dat zijn ook dure km's (hoewel naar verhouding minder afschrijving)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Bij een ocassion vallen die dure kilometers erg mee.
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

NOS schreef:Hoewel de diesel meer koppel heeft.
Bij lage toeren zal hij wel mee trekkracht hebben ja!
Wasbeer_GR
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2007 - 19:30
Locatie: Groningen

Ik heb er ook even over nagedacht om gewoon benzine te gaan rijden. Ik zeg even wat dat is toch geen optie.
De 20.000 KM is een schatting en zou naar omstandigheden (vriendin in Maastricht, FC Groningen dat ver komt in de UEFA Cup \:D/ ..etc .etc etc) ook zomaar 30.000 kunnen worden dus dan is benzine rijden echt geen optie meer.

Ik heb gister met Mesman gebeld en het is idd "gewoon" mogelijk een 2.5T te rijden op LPG. Wel is het zo dat er na ongeveer 100.000km een koprevisie aan kan komen. a €2500,-

Het komt er nu op neer dat ik qua aanschaf met de 2.5T ongeveer €2300,- goedkoper uit ben.
Dan is de LPG al geinstalleerd en heb ik de BPM bij beide auto's meegerekend. Dan kan zo'n koprevisie in principe wat lijden iig.

Ik zit nog sterk te twijfelen, ik ben nog jong en rij (zeer) sportief dus dan is een 2.5T toch fijner rijden.
Qua verbruik zou ik met LPG zo'n 1 op 8 te rijden en met diesel is me dat nog niet geheel duidelijk. 1 op 15 is vrij normaal toch?

Maarrr een diesel is toch betrouwbaarder, geen gekloot met tanken in het buitenland, geen bagageruimte verlies.
Ach gelukkig hoef ik vandaag niet te beslissen.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Wasbeer_GR schreef:Ik weet dat er veel voorstanders zijn van LPG maar waarschijnlijk nog meer tegenstanders:) Het is niet mijn bedoeling om de discussie over beide brandstoffen weer aan te wakkeren...
Ok.
Wasbeer_GR schreef:Maarrr een diesel is toch betrouwbaarder, geen gekloot met tanken in het buitenland, geen bagageruimte verlies.
Ehm...welke discussie wil je dan? Lees eerst het forum nog eens rustig door, er is al veel over geschreven.

Maak je geen illusie: wat je ook besluit, onderhoud kost geld. Koop er een waarvan je weet dat deze goed is onderhouden (...), en behandel de auto met "respect". En vooral: in zo'n machtige wagen...word niet TE overmoedig. Ik wens je vooral na de keuze heel veel Volvo-plezier...want dat gaat gebeuren :D
V40
Jumbo2
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 17.01.2007 - 23:40
Locatie: Oss

idd het kost toch allemaal geld.
Zelf geef je meer plussen voor diesel, dus misschien heb je onbewust al een keus gemaakt die je hier graag bevestigd ziet.
Suc6 iig.

Jumbo
S70 T5
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20769
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wasbeer_GR schreef: De 20.000 KM is een schatting en zou naar omstandigheden (vriendin in Maastricht, FC Groningen dat ver komt in de UEFA Cup \:D/ ..etc .etc etc) ook zomaar 30.000 kunnen worden dus dan is benzine rijden echt geen optie meer.
Nou ja toe maar zeg vriendin in Maastricht. Mooiste stad van het noorden ontmoet mooiste stad van het zuiden 8)
Ga je echt elke Uefacup wedstrijd van de FC af? Mooi werk. Ik hoop dat ze het dit jaar wat beter doen en niet gelijk uitgeschakeld zijn. 8)
Wasbeer_GR schreef: Ik zit nog sterk te twijfelen, ik ben nog jong en rij (zeer) sportief dus dan is een 2.5T toch fijner rijden.
Qua verbruik zou ik met LPG zo'n 1 op 8 te rijden en met diesel is me dat nog niet geheel duidelijk. 1 op 15 is vrij normaal toch?
De D5 doet inderdaad makkelijk 1 op 15 vaker 1 op 16.
Maar zeer sportief rijden kan ook in een D5 hoor :wink: :wink:
Wasbeer_GR schreef: Maarrr een diesel is toch betrouwbaarder, geen gekloot met tanken in het buitenland, geen bagageruimte verlies.
Ach gelukkig hoef ik vandaag niet te beslissen.
LPG is (behalve in noord Europa) overal betrekkelijk makkelijk verkrijgbaar.

En één ding is absoluut zeker! Autorijden kost (veel) geld. Of je nu benzine of diesel of LPG rijdt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1296
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Beste Wasbeer,

Zijn het handbakken of automaten? Ik vond de combinatie 2.5T met handbak niet echt geweldig. Je moest behoorlijk geconcentreerd schakelen om vloeiend te rijden, de turbo drukt vaak nog een fractie van een seconde door bij het opschakelen. Het nadeel van de D5 met handbak vind ik dat het bruikbare toerengebied zo klein is. Ook al ben je een sportieve chauffeur, ik zou toch voor een automaat gaan, je kunt dan altijd zelf nog +en en -nen met de geartronic...

S80
Wasbeer_GR
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2007 - 19:30
Locatie: Groningen

Ja het grootste probleem zit hem in dat ik niet zeker weet hoeveel KM's ik ga maken. Ook afhankelijk van de vriendin, want die wil ook wel naar de mooiste stad van (Noord) Nederland 8) ..
En ik zou inderdaad alle wedstrijden van de FC afgaan.. dat kan natuurlijk ook met het vliegtuig maar die roadtrips zijn fantastisch :)

Ik heb op het forum al veel gelezen over LPG en diesel en dat blijft volgens mij ook een eindeloze discussie :) Iig bevalt LPG me prima. Ik laat het nog even rustig op me inwerken en zal deze week nog even bij beide auto's gaan kijken.

@S80 Executive,

Beide S60's zijn handbakken. Ik heb een proefrit gemaakt in een 2.5T maar vond het schakelen wel prima gaan. Maar ik stapte ook net uit mn S40 dus dan heb je sowieso al veel verschillen.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zou voor de D5 gaan, heerlijke auto en een Summum is natuurlijk het summum van alles!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
xc 70 ocean race
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.06.2007 - 22:32
Locatie: zwolle

absoluut geen lpg voor de T .T5 .T6 of R
dat hoort gewoon niet bij die motoren

vind ik
v70 xc awd 2.4t 200 pk ocean race bj 2002
jeep cherokee limited v8 4.0 litre high output
v70 T5 250 pk bj 2002 all options
v40 1.8i europa 1998
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

en als die D5 nog niet snel genoeg gaat kan je hem nog laten chippen, dan kom je volgens mij zelf aan 225 PK, en een koppel waar de 2.5T U tegen zegt. (ik ben zelf een benzine fan, maar zo'n D5 is ook PRACHTIG!)
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

drowel schreef:en als die D5 nog niet snel genoeg gaat kan je hem nog laten chippen, dan kom je volgens mij zelf aan 225 PK, en een koppel waar de 2.5T U tegen zegt. (ik ben zelf een benzine fan, maar zo'n D5 is ook PRACHTIG!)
Wil je 'm dan wel even vergelijken met een gechipte2.5t? dan rij je die diesel weer zoek?
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”