Oliedruk verlies bij lage toerental V70 2.4l T bj 2001
- samplersam
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 19:37
- Locatie: Harlingen
Ik denk dat de volvo garage je kan helpen. Kunnen een paar dingen zijn.
Bij stationair toerental levert je smeeroliepomp natuurlijk altijd minder druk en flow. Dit wordt geregeld door een overstort ventiel. Deze klep / ventiel is veerbelast, en kan natuurlijk slapper worden.
Er is ook kans dat je motor lagers versleten zijn. Door te grote speling tussen je lagerdelen kan er zeer zeker een druk verlies optreden.
Dat zie je terug in een knipperend lampje van je oliedruk.
Echter verhoog je het toerental van je motor, dan levert de pomp meer oliedruk en flow. Dan is je oliedruk weer goed.
De olie pomp kan ook versleten zijn. Heb je altijd op tijd olie en filters gewisseld, goede kwaliteit olie? (lees: dure olie) Je kan een hogere viscositeit olie gebruiken om het probleem te verminderen, dikkere olie betekend meer druk.
Je moet gewoon de druk (laten) meten met een manometer. Onder de 0,8 bar met stationair toerental krijg je nog geen motorschade. Bij cruise snelheid moet je toch wel een 4 bar hebben, zeg ongeveer 2500 toeren.
Hoeveel km heeft je motor gedraaid?
Bij stationair toerental levert je smeeroliepomp natuurlijk altijd minder druk en flow. Dit wordt geregeld door een overstort ventiel. Deze klep / ventiel is veerbelast, en kan natuurlijk slapper worden.
Er is ook kans dat je motor lagers versleten zijn. Door te grote speling tussen je lagerdelen kan er zeer zeker een druk verlies optreden.
Dat zie je terug in een knipperend lampje van je oliedruk.
Echter verhoog je het toerental van je motor, dan levert de pomp meer oliedruk en flow. Dan is je oliedruk weer goed.
De olie pomp kan ook versleten zijn. Heb je altijd op tijd olie en filters gewisseld, goede kwaliteit olie? (lees: dure olie) Je kan een hogere viscositeit olie gebruiken om het probleem te verminderen, dikkere olie betekend meer druk.
Je moet gewoon de druk (laten) meten met een manometer. Onder de 0,8 bar met stationair toerental krijg je nog geen motorschade. Bij cruise snelheid moet je toch wel een 4 bar hebben, zeg ongeveer 2500 toeren.
Hoeveel km heeft je motor gedraaid?
Drives Porsche 911SC 210 pk (1983) Indian Red
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
- samplersam
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 19:37
- Locatie: Harlingen
Of de sensor druk opnemer is gewoon stuk, ongeveer 55 euro.
Drives Porsche 911SC 210 pk (1983) Indian Red
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow
XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16.08.2006 - 13:08
- Locatie: Nieuw-Vennep
ik heb dit probleem ook!
bijkomend probleem is dat er zo nu en dan er meer blauwe rookwolken uit de uitlaat komen dan me lief is.
zijn deze 2 zaken aan elkaar gelinkt of zijn het separate problemen?
bijkomend probleem is dat er zo nu en dan er meer blauwe rookwolken uit de uitlaat komen dan me lief is.
zijn deze 2 zaken aan elkaar gelinkt of zijn het separate problemen?
Volvo V70 2.4T Geartronic bj 2000
Volvo V70 2.4 automaat bj 2003
Volvo V70 2.4 automaat bj 2003
- willembraber
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20.08.2007 - 08:22
:? Ik weet het niet meer kan iemand mij helpen?
Ik heb een V70 2.4T uit 2000 met de motorcode B5244T3/ 197.000 km.
Als de motor koud is heb ik stationair (750/800 omw) geen meldingen, motor warm oliedruk alarm.
Als ik dan minimaal gas bijgeef (50 toeren) is het alarm weg.
Ik heb de sensor vervangen geen resultaat!
Olie is semi-synt. 10 W40 met api sl/cf.
De motor rookt niet echt.
Is het mogelijk dat de oliepomp versleten is en is hier zelf iets aan te verhelpen/Reviseren. Ik heb ergens ook iets gehoord over veerdruk van een flow-klep????
Wie kan mij hier mee verder helpen
Willem Braber.
Ik heb een V70 2.4T uit 2000 met de motorcode B5244T3/ 197.000 km.
Als de motor koud is heb ik stationair (750/800 omw) geen meldingen, motor warm oliedruk alarm.
Als ik dan minimaal gas bijgeef (50 toeren) is het alarm weg.
Ik heb de sensor vervangen geen resultaat!
Olie is semi-synt. 10 W40 met api sl/cf.
De motor rookt niet echt.
Is het mogelijk dat de oliepomp versleten is en is hier zelf iets aan te verhelpen/Reviseren. Ik heb ergens ook iets gehoord over veerdruk van een flow-klep????
Wie kan mij hier mee verder helpen
Willem Braber.