Oliedruk verlies bij lage toerental V70 2.4l T bj 2001

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
PS
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.07.2007 - 10:29

Wie heef het probleem van een lage olie druk of weet wat te doen
PS
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.07.2007 - 10:29

Wie helpt mij ???
Gebruikersavatar
samplersam
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.03.2006 - 19:37
Locatie: Harlingen

Ik denk dat de volvo garage je kan helpen. Kunnen een paar dingen zijn.
Bij stationair toerental levert je smeeroliepomp natuurlijk altijd minder druk en flow. Dit wordt geregeld door een overstort ventiel. Deze klep / ventiel is veerbelast, en kan natuurlijk slapper worden.
Er is ook kans dat je motor lagers versleten zijn. Door te grote speling tussen je lagerdelen kan er zeer zeker een druk verlies optreden.
Dat zie je terug in een knipperend lampje van je oliedruk.
Echter verhoog je het toerental van je motor, dan levert de pomp meer oliedruk en flow. Dan is je oliedruk weer goed.
De olie pomp kan ook versleten zijn. Heb je altijd op tijd olie en filters gewisseld, goede kwaliteit olie? (lees: dure olie) Je kan een hogere viscositeit olie gebruiken om het probleem te verminderen, dikkere olie betekend meer druk.
Je moet gewoon de druk (laten) meten met een manometer. Onder de 0,8 bar met stationair toerental krijg je nog geen motorschade. Bij cruise snelheid moet je toch wel een 4 bar hebben, zeg ongeveer 2500 toeren.
Hoeveel km heeft je motor gedraaid?
Drives Porsche 911SC 210 pk (1983) Indian Red
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow

XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
Gebruikersavatar
samplersam
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.03.2006 - 19:37
Locatie: Harlingen

Of de sensor druk opnemer is gewoon stuk, ongeveer 55 euro.
Drives Porsche 911SC 210 pk (1983) Indian Red
V40 td Europa 90 pk (1997)
S60 2.4 140 pk (2001) Maya-Yellow

XC70 D5 163 pk Geartronic (2003) Ash-Gold
PS
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.07.2007 - 10:29

Bedankt voor je antwoord ga toch maar na de garage
PS
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.07.2007 - 10:29

Hij hheft slechts 123000 km ge draaid
RobbieV70
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16.08.2006 - 13:08
Locatie: Nieuw-Vennep

ik heb dit probleem ook!
bijkomend probleem is dat er zo nu en dan er meer blauwe rookwolken uit de uitlaat komen dan me lief is.

zijn deze 2 zaken aan elkaar gelinkt of zijn het separate problemen?
Volvo V70 2.4T Geartronic bj 2000
Volvo V70 2.4 automaat bj 2003
meca1
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.07.2007 - 23:06

bij een t6 heb ik dit eens gehad, er waren in het motorblok inwendig o-ringen verduurd zodat er een lekkage was
RobbieV70
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16.08.2006 - 13:08
Locatie: Nieuw-Vennep

overstort ventiel/klep en inwendige O-ringen...

Moet daarvoor de hele motor uit elkaar, of zijn dat relatief eenvoudige dingen?
Volvo V70 2.4T Geartronic bj 2000
Volvo V70 2.4 automaat bj 2003
Gebruikersavatar
willembraber
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.08.2007 - 08:22

:? Ik weet het niet meer kan iemand mij helpen?

Ik heb een V70 2.4T uit 2000 met de motorcode B5244T3/ 197.000 km.
Als de motor koud is heb ik stationair (750/800 omw) geen meldingen, motor warm oliedruk alarm.
Als ik dan minimaal gas bijgeef (50 toeren) is het alarm weg.
Ik heb de sensor vervangen geen resultaat!
Olie is semi-synt. 10 W40 met api sl/cf.
De motor rookt niet echt.

Is het mogelijk dat de oliepomp versleten is en is hier zelf iets aan te verhelpen/Reviseren. Ik heb ergens ook iets gehoord over veerdruk van een flow-klep????

Wie kan mij hier mee verder helpen

Willem Braber.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”