Inbouwen iPod in S40/V50 MY2004.5+

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
mikeynl
Starter

Hoi!

Ik wil een Harman Kardon Drive + Play (bekabelde FM Modulator) inbouwen in mijn S40 MY2006.

Elders heb een handleiding gevonden van het onderbreken van het antennesignaal vanaf de raamantenne maar ik zou dit het liefst zo dicht mogelijk bij de unit doen die het signaal omzet van coax naar glasvezel.

Weet iemand waar deze zit (niet op de hoedenplank) in een S40?

Eventueel andere / betere tips voor inbouw?

Hartelijk dank.

Michel
Firechief
3rd Gear member
Contacteer:

Geen tips hierover van mij, maar heb net eens gaan kijken op de site van Harman Kardon en heb gezien dat ze een Drive + Play 2 hebben die in de toekomst ook de functionaliteit zal hebben van een bleutooth carkit. Misschien wel interessant.

Firechief
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
Jannock
2nd Gear member

mikeynl schreef:Hoi!
Weet iemand waar deze zit (niet op de hoedenplank) in een S40?
Ken je deze handleiding:
http://www.greggrocheford.com/volvo/man ... er_6_5.pdf
mikeynl
Starter

Dank je - ja die had ik al. Vroeg me enkel af of iemand een nog betere oplossing had - dichterbij bij de unit waar het signaal van coax naar glasvezel gaat...
Stilo
3rd Gear member

mikeynl schreef:Dank je - ja die had ik al. Vroeg me enkel af of iemand een nog betere oplossing had - dichterbij bij de unit waar het signaal van coax naar glasvezel gaat...
Zie mijn oplossing (foto's ben ik helaas kwijt) hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6670

De modulator zit dus achter de middenconsole en er gaat een (speciale verloopkabel van de modulator naar de HU.

Ben nog steeds zeeeer tevreden over deze oplossing met de JVC Modulator. Geluid klinkt echt als cd-kwaliteit en nooit last van storing of ruis.
mikeynl
Starter

Hoi Stilo,

In mijn S40 (2006) lopen er twee kabels ergens naar voren...

Zie hieronder mijn post elders in dit forum. Wellicht dat jij nog een licht kunt laten schijnen?

Groet!
Michel

=====

Hoi allen,

Ik heb de zogenaamde Grochef instructies gevolgd en de Harman Kardon Drive + Play met FM-modulator via de 9V-methode aan de raamantenne gekoppeld, weinig achtergrond ruis tot zover.

Ik heb de volvo aan alle kanten open gemaakt, de patch-kabels gesoldeerd etc en alles netjes geinstalleerd.

Moet zeggen met die HK Drive+Play komt de muziek op alle frequenties door en hoor je absoluut geen radiostations die er eventueel op uitzenden.

Echter drie problemen:

1. Het dynamisch bereik is gewoon slecht (dit probleem had zelfde unit in een Peugeot 2006 niet). Het klinkt als een soort stereo AM kwaliteit.
2. Hardere muziek "breekt" en overmoduleert.
3. Het maakt niet uit of de modulator wel of niet op mijn Drive+Play met iPod is aangesloten. Alsof de Drive+Play gewoon een FM-transmitter is...

Let op: het geluid van de gewone radio is prima! Al had ik maar half die kwaliteit was ik al blij!

Kan het zijn dat de 9V methode niet goed is? Ik heb nu bij de AM/FM module bij het raam achter "ingebroken". Kan het zijn dat mijn (gemaakte) antennekabel niet goed is?

Kan ik nog ergens anders in de antenne kabel inbreken? Er zijn er twee vanuit de AM/FM: eentje genaamd AM/FM1, de andere heet FM2. Zo ja, maakt het nog uit welke en zo ja: waar kan ik dat het beste doen? Ik begreep dat Stilo hem ergens voorin had (laten) onderbreken?

Alle hulp is welkom

Dank!
Michel
Stilo
3rd Gear member

Hoi Michel,

De Modulator zit achter de middenconsole.

Een van de draden die op de HU was aangesloten (daar zaten er als ik het me goed herinner twee van achter op de HU, dus je moet even uitvogelen welke de juiste is) gaat nu naar de modulator. De caraudio winkel heeft het type plug wat in de HU gaat opgezicht en daarvan een verloopje naar een standaard antenneplug (die zit op de modulator) besteld. Je zou denken dat de modulator echt 'tussen' de antennekabel moet worden gezet, maar dat is dus niet het geval. Alles werkt al bijna een jaar naar behoren.

In mijn middenconsole is een schakelaar gebouwd waarmee ik de modulator aan en uit kan zetten. Als de modulator aanstaat ontvang ik bijna geen zenders, zo sterk is dat ding kennelijk.

Plaatje van de modulator:

Afbeelding

Succes!
mikeynl
Starter

Hoi Stilo,

Dank voor je post. Ik heb je raad ter harte genomen.

Andere modulator die ik op de audio uit van de Harman Kardon heb gezet. Werkt fantastisch ook al heeft dat ding maar 2 frequenties. Maar ja - is zo sterk dat ie alles wegdrukt en ik dus van mooi geluid kan genieten.

Nog een klein beetje FM ruis als ie echt hard staat maar ja - dat hoort bij een modulator he? Aarden op de chassis-aarde hielp trouwens enorm bij het wegkrijgen van de ruis.

Dus alles ging goed tot ik de stekker van de HK controller aftrok bij het wegwerken. Morgen maar weer eens shoppen of ik dat weer gefixt kan krijgen. Anyway weet ik zeker dat ik nu van mooi geluid kan gaan genieten - spoedig - en lekker met de vakantie voor de deur.

Groet!
Michel
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”