Dat zet de postings van Bart Simpson voor mij in een nog kwader daglicht. Hier is dus duidelijk sprake van belangenverstrengeling, want het is algemeen bekend dat het huidige beleid van Volvo-dealers is om zoveel mogelijk diesels te verkopen en Volvo's op lpg af te raden.Summum schreef:@ davidjoost:
Bart heeft er volgens mij hier nooit een geheim van gemaakt dat hij Volvodealer is. Natuurlijk heeft hij meer inside-info dan de meesten van ons. Nou hoef jij natuurlijk niets van hem aan te nemen, maar als Bart aangeeft zeer regelmatig auto's op gas met problemen tegen te komen, dan zou ik dat als potentiële koper interessante info vinden.
Dat jij wellicht zelf al enkele maanden op gas rijdt en er (nog) geen problemen mee hebt gehad is prettig voor jou, maar zegt niets over de gemiddelde betrouwbaarheid van gasauto's.
Ik denk dat de topicstarter zijn voordeel kan doen met ieders ervaringen!
De reden hiervoor is dat men bang is dat de verkoop van diesels te lijden zou hebben onder de mensen die op lpg willen rijden. Deze angst is sowieso al een onterechte, omdat je relatief weinig mensen van lpg naar diesel of andersom ziet overstappen.
Tegenwoordig worden wel steeds meer lpg-rijders in een diesel gepraat doordat dealers (of het personeel wat bij de dealer werkt) gewoon klinkklare onzinpraatjes verkoopt over Volvo's op LPG. Zo was ik laatst bij de Volvo-dealer in Roosendaal, deze meneer stond mij vriendelijk te woord. Op de vraag welke motor fijner is in de S80, de V8 of de nieuwe T6, begon hij gelijk over dat hij positieve ervaringen heeft met de nieuwe D5 motor. Daar vroeg ik toch helemaal niet naar?!?!
Vervolgens kwam het onderwerp 'lpg' ter sprake, dit was volgens hem niet mogelijk bij de nieuwere Volvo's. De software zou te ingewikkeld zijn geworden en de ontwikkeling van lpg-installaties lag al 8 jaar stil. Grote onzin, ik zie nogsteeds Volvo's van 2005 en 2006 op lpg te koop staan op internet. Een turbo op lpg was al helemaal niet mogelijk, "de turbo wordt uitgeschakeld bij het rijden op gas" zei die. :roll: Het aanbod of meneer even een rondje wilde rijden met onze S80 T6 op lpg werd afgeslagen, erg zwak.

Toch zijn er nog genoeg Volvo-dealers die de realiteit wel onder ogen durven te zien dat een hoop modellen van Volvo zich uitstekend lenen voor een deugdelijke lpg-installatie en hier jaren zonder onoplosbare problemen mee kunnen rijden. Maar de belangen voor de verkoop van diesels en het 'gezeur' met sommige lpg-auto's hebben er toe geleid dat figuren als Bart Simpson compleet anti-lpg zijn geworden.
Ik trek altijd de vergelijking met een navigatiesysteem. De dealer verkoopt jou het liefst een af-fabriek navigatiesysteem (van een paar duizend euro), dan dat zij een aftermarket systeem moeten inbouwen van een fabrikant waar ze geen connecties mee hebben. Het is dan ook logisch dat er op een af-fabriek systeem wel garantie zit en bij een after-market systeem je geen garantie krijgt van de dealer, maar alleen van de leverancier/fabrikant van het navigatiesysteem. Daarmee is nog niet gezegd dat een aftermarket systeem altijd slecht is of afgeraden moet worden.