Weer een LPG discussie met DJ

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
davidjoost
2nd Gear member

Summum schreef:@ davidjoost:

Bart heeft er volgens mij hier nooit een geheim van gemaakt dat hij Volvodealer is. Natuurlijk heeft hij meer inside-info dan de meesten van ons. Nou hoef jij natuurlijk niets van hem aan te nemen, maar als Bart aangeeft zeer regelmatig auto's op gas met problemen tegen te komen, dan zou ik dat als potentiële koper interessante info vinden.
Dat jij wellicht zelf al enkele maanden op gas rijdt en er (nog) geen problemen mee hebt gehad is prettig voor jou, maar zegt niets over de gemiddelde betrouwbaarheid van gasauto's.

Ik denk dat de topicstarter zijn voordeel kan doen met ieders ervaringen!
Dat zet de postings van Bart Simpson voor mij in een nog kwader daglicht. Hier is dus duidelijk sprake van belangenverstrengeling, want het is algemeen bekend dat het huidige beleid van Volvo-dealers is om zoveel mogelijk diesels te verkopen en Volvo's op lpg af te raden.
De reden hiervoor is dat men bang is dat de verkoop van diesels te lijden zou hebben onder de mensen die op lpg willen rijden. Deze angst is sowieso al een onterechte, omdat je relatief weinig mensen van lpg naar diesel of andersom ziet overstappen.
Tegenwoordig worden wel steeds meer lpg-rijders in een diesel gepraat doordat dealers (of het personeel wat bij de dealer werkt) gewoon klinkklare onzinpraatjes verkoopt over Volvo's op LPG. Zo was ik laatst bij de Volvo-dealer in Roosendaal, deze meneer stond mij vriendelijk te woord. Op de vraag welke motor fijner is in de S80, de V8 of de nieuwe T6, begon hij gelijk over dat hij positieve ervaringen heeft met de nieuwe D5 motor. Daar vroeg ik toch helemaal niet naar?!?!
Vervolgens kwam het onderwerp 'lpg' ter sprake, dit was volgens hem niet mogelijk bij de nieuwere Volvo's. De software zou te ingewikkeld zijn geworden en de ontwikkeling van lpg-installaties lag al 8 jaar stil. Grote onzin, ik zie nogsteeds Volvo's van 2005 en 2006 op lpg te koop staan op internet. Een turbo op lpg was al helemaal niet mogelijk, "de turbo wordt uitgeschakeld bij het rijden op gas" zei die. :roll: Het aanbod of meneer even een rondje wilde rijden met onze S80 T6 op lpg werd afgeslagen, erg zwak. :lol:
Toch zijn er nog genoeg Volvo-dealers die de realiteit wel onder ogen durven te zien dat een hoop modellen van Volvo zich uitstekend lenen voor een deugdelijke lpg-installatie en hier jaren zonder onoplosbare problemen mee kunnen rijden. Maar de belangen voor de verkoop van diesels en het 'gezeur' met sommige lpg-auto's hebben er toe geleid dat figuren als Bart Simpson compleet anti-lpg zijn geworden.

Ik trek altijd de vergelijking met een navigatiesysteem. De dealer verkoopt jou het liefst een af-fabriek navigatiesysteem (van een paar duizend euro), dan dat zij een aftermarket systeem moeten inbouwen van een fabrikant waar ze geen connecties mee hebben. Het is dan ook logisch dat er op een af-fabriek systeem wel garantie zit en bij een after-market systeem je geen garantie krijgt van de dealer, maar alleen van de leverancier/fabrikant van het navigatiesysteem. Daarmee is nog niet gezegd dat een aftermarket systeem altijd slecht is of afgeraden moet worden.
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
davidjoost
2nd Gear member

Skywalker schreef:@ cooljoo de topicstarter.
Zeg Cooljoo rijdt jij al rond in die diesel, terwijl forumers nog steeds bakkeleien over diesel versus lpg?
In dat geval lijkt het erop dat je een verstandig besluit hebt genomen want de echte kenners hebben hun mening gegeven.
Dus je krijgt de kwalificatie 'echte kenner' als je pro-diesel bent?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ davidjoost, met je 20 jaar denk je al een hoop te weten....
Maar de op zich prima "af fabriek" gasauto's die Volvo had zijn door onze overheid de nek omgedraaid en niet door Volvo/Volvodealers.
Er werden toen de BPM vrijstelling op lpg af fabriek per 1/2004 verviel ineens geen bifuels meer verkocht daar ze even duur waren dan een D5.

De koppen van de niet bi-fuels zijn (helaas?) ongeschikt voor gasinbouw op alle Volvo's vanaf 2000 en het zijn de nitwits die toch zo nodig moeten die met de garantieproblemen daaromtrend geconfronteerd worden.
Van mij mag iedereen gas monteren, maar in voorkomende garantiekwesties ga IK aan het langste einde trekken.

Heb je overigens nog steeds niet terug gehoord over de 12kg fijnstof die je ouders de lucht in slingeren met hun "milieuvriendelijke" executive cars op lpg waar die in jouw ogen zo asociale diselrijder "slechts" 7 kg fijnstof in het milieu slingerd.

IK weet dat het je zwaar valt om je neer te leggen bij de soms wat harde praktijk maar het is allemaal niet anders.
Op "onzinpraatjes" blijf jij voor mij het alleenrecht houden hoor!
Summum
6th Gear member

davidjoost schreef:Dat zet de postings van Bart Simpson voor mij in een nog kwader daglicht. Hier is dus duidelijk sprake van belangenverstrengeling, want het is algemeen bekend dat het huidige beleid van Volvo-dealers is om zoveel mogelijk diesels te verkopen en Volvo's op lpg af te raden.
De reden hiervoor is dat men bang is dat de verkoop van diesels te lijden zou hebben onder de mensen die op lpg willen rijden. Deze angst is sowieso al een onterechte, omdat je relatief weinig mensen van lpg naar diesel of andersom ziet overstappen.
Zonder te pretenderen "kenner" te zijn (ik rijd namelijk gas noch diesel), vraag ik mij toch af wat het belang van Volvodealers zou zijn bij het volgens jou algemeen bekende beleid om lpg af te raden ten gunste van diesel. Tegenover iedere niet verkochte diesel staat dan toch de verkoop van een benzine-auto? Of is de marge op dieselauto's vele malen hoger dan op benzine-auto's? Lijkt me sterk, maar dat kan Bart vast vertellen :D

Gelet op de ervaring van Bart dat gasauto's meer dan gemiddeld problemen kennen, en het gegeven dat je zelf zegt dat dit dan niet onder Volvo-garantie valt, leveren reparaties de dealer een goudmijntje op. Ik zou als dealer dan iedereen eerder een gas-auto aansmeren, tenminste als ik een dealer zou zijn die zijn eigen winst belangrijker vindt dan klanttevredenheid.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@davidjoost, het is "belangenverstrengeling" als ik iedereen gas adviseer en vervolgens mijn zakken vul aan de inkomsten uit de problemen daarmee.

Ga in je dapper maar o zo naief lpg enthousiasme nu eens een rechtzaak aanspannen tegen Volvo als organisatie (of om het even welke importeur/fabrikant) dat ze "oplichters" zijn omdat ze geen lpg adviseren en wel diesel en dat jij met je 20 jaar en je giga ervaringskennis andere en ook nog eens harde feiten kunt presenteren die het tegenovergestelde van die mening bewijzen, want dat is imho hetgeen je hier duidelijk probeert te maken, kun je dat nu niet pas dan vooral op dat jij van deze of gene geen rechtzaak aan je broek krijgt.
davidjoost
2nd Gear member

bart simpson schreef:@ DJ, als jij het CBS als bron accepteert hierbij een leuke voor je.

Een benzineauto rijdt (volgens het CBS) in Nederland gemiddeld op jaarbasis 12.587 km/jaar, dit met een eveneens gemiddelde fijnstofuitstoot van +/- 1.7 kg *) per 12.587 km , dat is +/- 0,135 gr per/km
Voor een diesel had men een hoger gemiddeld kilometrage bepaald, te weten 29.676 km/jr, de gemiddelde fijnstofuitstoot is dan +/- 2,45 kg p/jaar maar dan wel over die 29.676km! dat komt volgens mij neer op +/- 0,08 gram p/km.

Al deze gegevens zijn terug te vinden bij het CBS.

*) dit getal bestaat uit roet, banden en remstof.

Bij benzineauto's (ook op lpg) 90.000km/jr heb je het dus over 7.1 x 1,7 kg wat neerkomt op ruim 12 kg fijnstof, bij datzelfde kilometrage had een diesel "slechts" iets meer dan 7 kg's fijnstof de lucht ingeslingert.

Wegverkeer blijft belangrijke vervuiler
Het wegverkeer is een belangrijke veroorzaker van luchtverontreiniging. In 2005 was het aandeel van het wegverkeer in de nationale emissies van fijn stof, stikstofoxiden en koolmonoxide respectievelijk 19, 28 en 48 procent. Het aandeel in de emissie van kooldioxide, de belangrijkste stof in de broeikasproblematiek, bedroeg 16 procent

Zoals je zelf ook al eerder opmerkte, CO2 stoot een diesel al substantieel minder uit dan een benzine, volgens de cijfers van het CBS valt het met de fijnstofuitstoot dus ook wel mee, waarbij de jaren 2006 en 2007 (waarin het rpf echt een grote vlucht genomen heeft) nog buiten beschouwing gebleven zijn.

Ik zou nog eens goed nadenken over het veroordelen van de dieselrijders onder ons, die lijken (iig volgens het CBS) namelijk stukken vriendelijker om te springen met de voorraad minerale brandstoffen en met met milieu in zijn algemeenheid.

Hoor je wel weer met je 12 kg's fijnstof op jaarbasis :shock: .

P.S.1) Begrijp ik nu goed dat jij mij verwijt dat ik niet de exibitionist ben die jij wel bent?
P.S.2) Respect is iets dat iemand verdiend, jouw tijd komt vast nog wel
P.S.3) Ik geloof absoluut niet dat er gas geplaatst is om het milieu te ontlasten, gas wordt in 99% van de gevallen geplaatst voor de munten
Zoals je zelf er al bij vermeld had:
*) dit getal bestaat uit roet, banden en remstof.

Vanwege het hogere gemiddelde kilometrage van dieselrijders kun je daar uit afleiden dat dieselrijders ook langere afstanden rijden. Bij korte ritten met weinig snelweg is het logisch dat je meer moet optrekken en remmen, waarbij dus ook roet wordt uitgestoten. Maar het gaat hier dus niet alleen over roet wat uit de uitlaat komt, het gaat over meerdere soorten fijnstof in het algemeen. Je weet niet wat de verhouding is tussen de verschillende soorten, welk aandeel in de genoemde kilo's iedere soort heeft. Verder weet je ook niet welke stijgen of dalen naarmate het kilometrage of de gemiddelde lengte van een rit, of de hoeveelheid snelwegkilometers stijgen. Een 1 op 1 berekening die jij maakt is dus niet wetenschappelijk valide.

Je gaat nogmaals voorbij aan alle andere schadelijke stoffen die een diesel uitstoot, neem als voorbeeld de zwaveluitstoot.

Afbeelding
Skywalker
3rd Gear member
Contacteer:

Volgens mij ontwikkeld dit draadje zich in een merkwaardige richting.....
De topic starter vroeg forumleden enig advies/commentaar omtrend de twee auto's.
Een aantal forumers hebben hun oprechte mening gegeven m.b.t. de vraag van topic starter, prima!
Zelf heb ik niet een uitgesproken voorkeur voor een bepaald type brandstof (maar je moet toch ergens op rijden niet?)
Onze jonge vriend lijkt ernstig " in de verdediging" en later in de aanval te gaan om zijn gelijk te halen omdat hijzelf en andere familieleden een keuze voor LPG hebben gemaakt. Een prima keuze zolang zij er gelukkig mee zijn.

Met de strategie van Volvo om na 2000 niet in te zetten op het LPG stuk is daarom toch ook niets mis? Ook andere grote merken zoals oa BMW en Audi hebben vanwege overheidsmaatregelen gekozen om de dieselstechniek voor veelrijders verder te ontwikkelen, juist ook omdat de moderne dieselmotor (die ik helaas niet heb) zoveel voordelen biedt. Volgens mij is daar niets mis mee.

Er is ook niets mis als men naar elkaars argumenten "luistert" en vervolgens een eigen conclusie trekt zonder meteen de andere mening te veroordelen.

Persoonlijk weeg ik de mening van de vakman zwaarder mee in mijn persoonlijke overweging.

Het is op zijn zachts gezegd ongepast om Bart hier van belangenverstrengeling te betichten omdat daarvoor eenvoudigweg geen enkele aanwijzing bestaat.

Mannen, laat het erbij of pak de draad verder op maar dan aub wel met respect voor elkaars mening. Dat siert rijders van Scandinavische automobielen.
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Hoop dat de mensen die wel begrijpend kunnen lezen dat er uit kunnen halen wat voor hen van belang is.
Volvo for life
davidjoost
2nd Gear member

Hetgeen wat mij vooral stoort is de ongenuanceerde manier waarop Bart Simpson lpg-auto's in verschillende topics simpelweg afserveert. Daarmee doet hij in mijn ogen te weinig recht aan deze alternatieve brandstof. Natuurlijk mag iedereen een eigen mening en voorkeur hebben en dat respecteer ik ook, maar Bart stelt zijn meningen en ervaringen als feiten en geeft hiermee een onrealistische weergave van de werkelijkheid, waarbij hij ook nog eens misbruik maakt van zijn status - omdat de vakman altijd gelijk zou hebben.

Trek ik dit even door naar onze ervaring met Saab. Die staan hier heel anders tegenover. Ook bij Saab is er een sterke voorkeur naar diesels, omdat die volgens hun onderhoudsvriendelijker zouden zijn. Desondanks zullen ze een Saab op lpg niet bij voorbaat afraden en in het geval van de Aero - daarover waren ze eerst heel negatief omdat er geen ervaring was met dat model op lpg. Ruim 60.000km (op lpg) later hebben ze hun mening behoorlijk bijgesteld over de combinatie van een Aero met LPG.
Skywalker
3rd Gear member
Contacteer:

@davidjoost
Dit is mijn laatste post hierover.
Probeer je toch iets voorzichtiger uit te drukken. Ik heb alle posts gelezen en kan geen enkele ongenuanceerde post van Bart teruglezen. Volgens mij zijn alle berichten van hem op feiten en zijn persoonlijke ervaringen gebaseerd.
Uitzonderingen zullen zeker de regel bevestigen.
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Summum
6th Gear member

davidjoost schreef:.....en beter voor het milieu.
hmmm...merkwaardig argument met zo'n wagenpark voor de deur:
davidjoost schreef:Ik: Saab 9000 CD 2.0 Turbo '90 | 175pk@5500tpm / 273Nm@3000tpm
Ouders: Volvo S80 T6 '99 | 272pk | Vialle LPi
Saab 9-5 Estate Aero '02 | ± 270pk by Abbott Racing | Vialle LPi
Bovendien vergeet je gemakshalve dat een auto op gas ook meer kilometers zal maken dan een benzine-auto. Anders loont het immers niet om gas te rijden? Je kunt me nog meer vertellen, maar de keuze voor gas wordt volgens mij louter op basis van de kosten gemaakt.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Ludo
6th Gear member

Skywalker schreef:@davidjoost
Ik heb alle posts gelezen en kan geen enkele ongenuanceerde post van Bart teruglezen. Volgens mij zijn alle berichten van hem op feiten en zijn persoonlijke ervaringen gebaseerd.
dan zal je toch beter moeten lezen.
ik heb Bart al vaker gevraagd wat de technische achtergrond is, als zoals hij zegt veel problemen te hebben met lpg auto's.
maar daar weet hij het antwoord niet op, hij komt wél telkens met een garantie verhaal en inruilwaarde.
Ben
Executive Member
Contacteer:

@Ludo,
Ik ga er van uit de de achtergrond van BS, zijn dagelijkse praktijkervaring in een Volvo-dealerbedrijf is.

Het is mogelijk dat de niet-dealerervaring van anderen, waaronder die van jou, anders blijkt te zijn. Als dat positief/positiever dan de kennis van Volvo zelf is, is dat mooi meegenomen. Als dat negatief is, is dat jammer. Ik denk echter niet dat Volvo zich daaraan iets gelegen laat liggen mbt garantie etc.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Battlecruiser
8th Gear member

davidjoost schreef:Hetgeen wat mij vooral stoort is de ongenuanceerde manier waarop Bart Simpson lpg-auto's in verschillende topics simpelweg afserveert. Daarmee doet hij in mijn ogen te weinig recht aan deze alternatieve brandstof. Natuurlijk mag iedereen een eigen mening en voorkeur hebben en dat respecteer ik ook, maar Bart stelt zijn meningen en ervaringen als feiten en geeft hiermee een onrealistische weergave van de werkelijkheid, waarbij hij ook nog eens misbruik maakt van zijn status - omdat de vakman altijd gelijk zou hebben.

Trek ik dit even door naar onze ervaring met Saab. Die staan hier heel anders tegenover. Ook bij Saab is er een sterke voorkeur naar diesels, omdat die volgens hun onderhoudsvriendelijker zouden zijn. Desondanks zullen ze een Saab op lpg niet bij voorbaat afraden en in het geval van de Aero - daarover waren ze eerst heel negatief omdat er geen ervaring was met dat model op lpg. Ruim 60.000km (op lpg) later hebben ze hun mening behoorlijk bijgesteld over de combinatie van een Aero met LPG.
Op hoeveel saabs is die ervaring gebaseerd?

Op hoeveel gevallen is Barts ervaring gebaseerd?

Oftewel: het blijkt in discussies een algemeen menselijk probleem te zijn dat men met incidentele gevallen altijd de wet van de grote getallen wil overrulen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ludo
6th Gear member

@Ben, je hebt ergens gelijk.
maar anderzijds kan ik me moeilijk voorstellen dat dit dagelijkse ervaringen van een hedendaags dealerbedrijf zijn.
lpg word daar immers al sinds dag en jaar afgezworen.
en krijgen de Volvomonteurs tegenwoordig ook nog wel lpg opleidingen?.

nog een ander, je leest het zelf ook wel op het 850 forum, én hier!.
iemand met een (al dan niet ernstig) probleem, geen verstand van lpg, wil het toch maar zelf oplossen, want het mag allemaal niks kosten.
uiteindelijk lukt het niet en gaat men toch naar de dealer, zélfs na advies dat men bij een lpg specialist moet zijn. :roll:
dan zou ik inderdaad ook niet vrolijk worden om al dat gepruts op te lossen.
maar dat soort dingen worden nooit vermeld....

Battlecruiser S80 schreef:het blijkt in discussies een algemeen menselijk probleem te zijn dat men met incidentele gevallen altijd de wet van de grote getallen wil overrulen.
zo is het maar net!.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ik maak de laatste tijd steeds vaker mee dat de lpg specialist er niet meer uitkomt en dan maar doorstuurd naar de dealer, die een probleem aan een niet voor die auto bestemde installatie ook zomaar niet op kan lossen.
Volvo for life
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:ik maak de laatste tijd steeds vaker mee dat de lpg specialist er niet meer uitkomt en dan maar doorstuurd naar de dealer, die een probleem aan een niet voor die auto bestemde installatie ook zomaar niet op kan lossen.
daarom geef ik ook altijd het advies om bij een vakman te gaan.
dat zijn er maar enkele in heel de benelux. (een lekker brood haal je ook bij de bakker zelf)
inbouwers/verkopers vind je op iedere straathoek.... helaas!.
maar ook hier (meestal) weer hetzelfde probleem, het mag niks kosten...
scania164
1st Gear member

Hallo
Ben het helemaal met Ludo eens wbt naar DE VAKMAN gaan.
Als iedereen dit zou doen dan zouden er ook minder van die lpg indianenverhalen zijn met negatieve ervaringen....

Gr Chris
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

scania164 schreef:Hallo
Ben het helemaal met Ludo eens wbt naar DE VAKMAN gaan.
Als iedereen dit zou doen dan zouden er ook minder van die lpg indianenverhalen zijn met negatieve ervaringen....
die "vakman" stuurt klanten met kopproblemnen weer terug naar de dealer die vervolgens iedere garantieclaim weer afwijst, en zo sta als gasrijder met lege handen daar je "vakman" je ook geen nieuwe cilinderkop geven gaat terwijl hij toch niet te belazert was om met je af te rekenen voor die gasinstallatie, niets indianenverhaal aan.
Ludo
6th Gear member

ook hier weer Bart, wat is hier allemaal aan vooraf gegaan?.
wie was deze vakman?.
en welke afspraken heeft hij destijds gemaakt met de klant?.
op de manier zoals jij het hier brengt is het wel degelijk een indianenverhaal.
Gesloten

Terug naar “Over alle vloeistoffen”