Ja, de wieldoppen .... er zitten erg goede Michelins op de stalen velgen en ik ben al van plan om te zoeken naar 15" Volvo mags bij een wrecker.
Ja een frikandel speciaal is altijd een van de eerste dingen die we kopen als we in Nederland aankomen, ofschoon er zijn hier ook Hollandse (kaas) winkels die hebben een heleboel nederlandse produkten, ook frikandellen, dus daar hoef je niet voor in Nederland te blijven . Er zitten hier genoeg Nederlanders om je toch nog "thuis" te kunnen voelen. We komen regelmatig bij nederlandse vrienden en dat is altijd gezellig, je voelt elkaar beter aan dan de Kiwis (dat zijn New Zealanders, niet de Kiwifruit zoals jullie Kiwis noemen).
Wij zijn na 5 jaar officieel New Zealanders geworden, dat geeft ons het recht om ook in Australia te wonen en werken. Veel Kiwis gaan daar wonen omdat de lonen daar hoger liggen. Toen ik hier aankwam in NZ in 1981 verdiende ik de helft van wat ik in Nederland verdiende en sociale voorzieningen zijn hier niet zo uitbundig als in Nederland, met andere woorden, je moet het zelf doen. Nederlanders hebben hier een erg goede naam, goede werkers, maar uitgesproken meningen wat nogal eens problemen kan geven weet ik uit eigen ervaringen.
Wij zijn al retired en reizen veel, regelmatig naar Australia waar het in de winter wat warmer is (het is hier Winter en 16 graden max, Brisbane 4 uur vliegen 25 graden), ook lange trips naar Europa, vorig jaar 10 weken rondtrekken, dus dat maakt het allemaal wat gemakkelijker wat heimwee betreft. Maar mijn vrouw had in het begin (1980 kwamen we hier) nog wel heimwee maar dan na een reisje terug naar Nederland was ze dat snel weer kwijt.
Onze 2 kinderen (wij praten Nederlands met hun en zij antwoorden in het Engels) zijn hier opgegroeid en hebben wel over de wereld rondgetrokken maar wonen nu weer in NZ. Je hebt hier de ruimte, meer vrijheid en een beter klimaat. Je hoeft hieir niet zo in het gereel te lopen als in Nederland en kan doen wat je wil. Wij hebben pas een huis gebouwd, met twee dubbele garages voor Volvos, aan de rand van een dorp (Matamata)
http://www.matamatanz.co.nz op een hectare land waar je in Nederland net een midden woning voor kan kopen.
45 mins hiervandaan hebben we de mooiste stranden van NZ
http://www.mountmaunganui.co.nz/ en als ik de Telegraaf lees over files naar Zandvoort dat lach ik alleen maar. Nu met Internet en Email, en Forums niet te vergeten, is alles zoveel makkelijker om kontakt te hebben met Nederland.