Audi levert een A6 Avant met 170pk's voor € 47.340,--
BMW levert een 523 Touring met 190pk's voor € 57.000,--
Waar Volvo een V70 met 200pk's levert voor € 43.435,--
Voor jouw beeldvorming, Volvo beslaat met de V70 +/- 60% van die markt, dan heb je (imho) de Volvo V70 zonder enige twijfel of valse bescheidenheid ook als benchmark.
Audi en BMW leveren voor een Volvo V70 prijs respectievelijk een A4 Avant en een BMW 3 serie touring
Je geeft zelf eigenlijk al aan dat deze Duitse wagens in een klasse hoger opereren: een BMW 5 heeft bijvoorbeeld RWD, en standaard een zes-in-lijn (op de 520d en nog te introduceren 520i na). Wat bij de V70 het absolute topmodel is, is bij BMW een 'instapper' of één treetje hoger.
De basis is op de V70 ook echt basis, eens te meer in verhouding tot de concurrenten. Want welke auto van € 43.325 is heden ten dage nog uitgerust zonder automatische airconditioning, zonder cruise control, zonder lederen stuurwiel. Ok; zonder mesh inleg, een regensensor en mistlampen kun je best, maar toch zijn óók zulke dingen wel gewoon standaard op een A6 en een Fünfer (die je toch wel - al dan niet terecht - als benchmarks mag beschouwen).
Helemaal mee eens. Volvo Nederland moet ophouden met consumenten een rad voor de ogen te draaien met die vanaf-prijzen. Wie gaat er een V70 rijden met plastic stuur, zonder mistlampen en cruise control? Die regensensor is nog één ding, maar een standaard aanjager/kachel, dat kan in zo'n auto anno bijna 2008 echt niet meer....
Thom