Project V40 T5 weer T4, op zoek naar de storing.....

Geproduceerd bij NedCar in Born
Marinus
4th Gear member

Er vielen nog wat puntjes op de i te zetten:

*Nieuw onderstel
*Nieuwe plastic wielkuipen voor
*Nieuwe T4 turbo *gerealiseerd* & gesloopt!!!
*Plaatsen nieuwe externe zuiger DV
*Aanpassen regelunit wastegate
*Aanpassen chiptuning
*Top-down aansluiten van de IC

Inmiddels is er een gloedje nieuwe turbo gemonteerd, die netjes de maximale druk levert die nodig is voor vermogen BOVEN de 200 pk.

Helaas is de luchtmassameter overleden, waarbij een nieuwe te "krijgen" valt bij de Volvo-dealer voor slechts 398 euro ex btw. (HOEZO DIEFSTAL :( )

Ik zal straks wat foto's maken om dit topic enigszins op te leuken.
Robert
5th Gear member

*Plaatsen nieuwe externe zuiger DV ?
*Aanpassen regelunit wastegate ?
*Top-down aansluiten van de IC ?

Leg eens uit allemaal ?
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------

V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
v40jlt4
2nd Gear member

Wat ik pas echt niet snap is dat je al deze puntjes op de i zet van een auto die te koop staat. Of mis ik iets. :?:

Hoezo nieuwe turbo, was ie niet meer goed (waarom heb je er geen 16t opgezet :evil: )
(al weet ik het antwoord wellicht wel, het past helaas niet zomaar, je hebt eenverloopstuk nodig en de downpipe moet aangepast worden).

Verder heb ik wel dezelfde vragen als Robert.

DV, is dat een BOV? Wat voor een?

Nogmaals, wat een vuile afzetters, 400ex voor een MAFje :!:
Marinus
4th Gear member

Of verkopen of de puntjes op de i zetten had ik in mijn verkooptopic staan. De vraagprijs was inclusief nieuwe turbo en nieuw onderstel, ik vraag namelijk ook een behoorlijke prijs voor en dan kan je moeilijk een auto met een gare turbo verkopen. **Overigens is het niet de bedoeling hierover in dit topic een discussie te starten**

Aangezien er geen serieuze belangstelling is, ga ik beginnen de puntjes op de i te zetten.

Ik zal de vragen chronologisch proberen te beantwoorden.
Marinus
4th Gear member

Robert schreef:*Plaatsen nieuwe externe zuiger DV ?
Op een T4 turbo zit een DV, dit een geintergreerde DumpValve, ook wel BOV (BlowOffValve) genoemd. Niet te verwarren met de wastegate, die doet iets heel anders.

Het driehoekige metalen plaatje op het compressor-deel van de turbocompressor is een closedloop DV. Nu wil je je DV normaal gesproken zo dicht mogelijk bij je gasklephuis hebben, omdat daarmee de throttlerespons gewoon het best is. Dit komt omdat de IC toch als een soort weerstand werkt. Ook al zakt de druk bij afblazen in het hele systeem vanaf de turbo t/m de gasklep, toch wil je het liefste dat de plek waar je afblaast zo dicht mogelijk bij de gasklep is.

Overigens is een closedloop DV die dicht bij je gasklephuis zit, de meest efficiente oplossing, het nadeel is dat je 2 T-stukken in de turbo slangen moet zetten, namelijk eentje voor vlak voor het gasklep-huis met een retourleiding naar een T-stuk vlak voor je compressor. Tweede nadeel van een closedloop is dat je het sportieve PSSSSSSSSSSSSSST geluid moet missen.

Ik heb een T-stuk na de IC zitten met een Bailey's DV. En ik HAD een metalen plaatje op de compressor van de T4 gezet, zodat daar niet gedumpt kon worden.

Afbeelding

Omdat ik niet tevreden was over het effect van de nieuwe turbo heb ik dit plaatje weer verwijderd en een stop op het T-stuk gezet. Ook dit had niet het gewenste resultaat en zo kom ik bij:
Robert schreef:*Aanpassen regelunit wastegate ?
Eerst heb ik een turbodruk meter gekocht bij de PD in Dokkum, onze "huisdealer" :D en deze profisorisch vast gezet. Een ritje vanaf de PD naar huis (ja ik had hem natuurlijk direct op de parkeerplaats gemonteerd en met een slangetje onder de motorkap door het raam, meterjte op schoot) leerde me dat de regelunit heel snel de wastegate opentrekt en als je hem hard doortrapt dat ie bij 0,9 bar abrupt de wastegate open gooit. M.a.w. zwaar kloten!!!

Als ik de regelunit die de wastegate een handje helpt lostrek, dan is de beveiliging min of meer uitgeschakeld, want de wastegate gaat niet zomaar meer open en ik heb GEEN idee hoe strak de wastegate van zichzelf staat. Ik trek het slangetje los en ga voorzichtig de weg op met 1 oog vooruit en 1 oog op m'n drukmetertje.

Vervolgens voel ik een lekker vlotte respons op het gaspedaal en zie ik de druk meter meteen oplopen. Druk opbouwen tot boven de 1 bar is GEEN enkel probleem. Nu weet ik van Rica dat om 200 pk op de rollenbank te scoren een piekdruk van 1,2 bar gegenereerd moet worden, voor meer pk's heb je nog 1 of 2 tienden meer nodig.

Daarom wil ik een drukventiel met een veertje zoals JLT4??? (dacht ik) heeft. Eentje die er voor zorgt dat de regelunit de wastegate niet opentrekt voordat deze piekdruk bereikt is. Dit apparaatje heb ik nog niet, maar heb ik in amerika voor 25 dollar gezien.

Robert schreef:*Top-down aansluiten van de IC ?
Als je goed onder de motorkap van de T4 kijkt dan zie je de turboslang vanaf de turbo met een paar flinke knikken naar beneden duiken en via de IC aan de bovenkant met een dikke bocht in je gasklep verdwijnen.

Nu is dit energetisch natuurlijk helemaal fout aangesloten. Warme lucht stijgt op, en dat wil je niet, je wilt koele lucht. Dus je wilt dat de lucht gedwongen wordt te koelen en dit werkt dankzij de natuurwetten beter wanneer de warme lucht bovenin komt en door de turbodruk gedwongen wordt te dalen.

Daarnaast hoop ik een systeem te ontwerpen waarbij de flow een stuk beter is dan in het orginele systeem. Een beetje à la de kit die bij ET te koop staat voor de 850, zie onderstaand plaatje.

Mocht dit lukken, dan kunnen andere T4 liefhebber deze kit op maat bij mij bestellen.... :wink:

Afbeelding
Marinus
4th Gear member

v40jlt4 schreef:Hoezo nieuwe turbo, was ie niet meer goed (waarom heb je er geen 16t opgezet :evil: )
*KNIPP*

Nogmaals, wat een vuile afzetters, 400ex voor een MAFje :!:
Ja een nieuwe MAF stond niet in de plannen voor wat betreft de puntjes op de i zetten, echter, deze bleek nogal overleden, dus ik moest wel.

Een 16T? Waarom zou ik. Een goede nieuwe T4-turbo piekt tot een dikke 1,6 bar en da's ruim voldoende om de toch riante prestaties van de T4 te verbeteren. Ik heb even gekeken naar een Garret RS, maar voor 1200 euro ex btw met een aantal andere dingen die er niet bij zitten, ex wastegate, aanpassen spruitstuk, aanpassen downpipe....... uh??? NO THANKS :oops:

Bovendien, is een dikke turbo wel de makkelijkste manier van tunen, maar niet de meest efficiente. Ik wil eigenlijk kijken of ik gewoon met freubelen en goede chiptuning 260 pk tevoorschijn kan toveren, dan ben ik redelijk tevreden. :D
Marinus
4th Gear member

Voor wat betreft het nieuwe onderstel, ik stond op het punt om het orginele wegliggingssportonderstel van volvo te bestellen, maar dat kwam al met al op zo'n kleine 1000 euro.

Nu heeft CeeBee onder z'n V40 gereden met 4 Monroe Sensatracks en Merwede verlagingsveren en dat ding was de weg niet af te schoppen. Al met al geen slechte investering voor behoorlijk minder.

Afgelopen weekend ben ik lekker aan het sloven geweest met de voorveerpoten en op het moment dat ik de veerpoten en nieuwe veren klaar had voor montage, kwam ik er achter GRRRRRRRRRRRRRRRRRR :( dat ik de verkeerde veerpoten had. Dus toen kon ik de oude veerpoten weer terugzetten, heb wel vast de nieuwe veren geplaatst en ik moet zeggen, het is een veelbelovende verbetering.

Afgelopen maandag heb ik bij de Brezan m'n Sensatracs omgeruild voor de juiste veerpoten, heb dit keer voor de zekerheid de bovenkant nagemeten met een schuifmaat.

Onderstaand een plaatje met de Sensatrac-voorveerpoten en de Merwede verlagingsachterveren.

Afbeelding

Nu nog weer een brug regelen om de nieuwe veerpoten te monteren. En ik denk dat er gelijk een nieuw setje stabi-stokjes op gaan.

De achterveerpoten staan gekgenoeg al 2 weken in backorder, die schijnen ook bij Monroe niet op voorraad te zijn, dus zodra ze binnenkomen, zijn ze letterlijk vers van de pers.
BartT5R
2nd Gear member

Nou Marinus,
dat verduidelijkt een hoop zeg, en we steken er meteen weer wat van op.

Misschien heb ik nog een paar zaken die je wat kunnen helpen.

Ik heb die reverse IC kit van ET op mijn T-5R, als je dit plaatst, probeer dan zeker aan de turbo (het warmste stuk in je keten) een siliconenrubber te gebruiken, de gewone rubbers willen bij een getunede wel eens verbranden/smelten bij de turbo, en dat wil je niet meemaken.

Kijk wel uit met het afstellen van je wastegate actuator, als je waste gate enkel open gaat bij de piekdruk wordt je turbo wel heel erg warm. Misschien is het een gedacht om een temperatuursensor op de turbo te bevestigen zodat je bij te hoge temperatuur kan ingrijpen.

Verder, good luck.

We moeten denk ik dringend eens een Nordic Turbo meeting houden, voor alle geblazen Volvo's. :P
Marinus
4th Gear member

BartT5R schreef:Ik heb die reverse IC kit van ET op mijn T-5R, als je dit plaatst, probeer dan zeker aan de turbo (het warmste stuk in je keten) een siliconenrubber te gebruiken, de gewone rubbers willen bij een getunede wel eens verbranden/smelten bij de turbo, en dat wil je niet meemaken.
Mijn plan is van staal en aluminiumbuis en gebruikte turboslangen een werkende constructie te maken en als die bevalt, dan wil ik de opstelling gebruiken als maatvoering voor een mooie kwaliteit aluminium en samco (of vergelijkbare kwaliteit) siliconen slangen.

Indien er dan serieuze belangstelling is, dan kun je de set op maat met handleiding voor een leuke prijs bij me bestellen. Over montage valt dan ook te praten. (Is dan natuurlijk alleen voor de T4, voor de T5 is al zo'n set.)
BartT5R schreef: Kijk wel uit met het afstellen van je wastegate actuator, als je waste gate enkel open gaat bij de piekdruk wordt je turbo wel heel erg warm. Misschien is het een gedacht om een temperatuursensor op de turbo te bevestigen zodat je bij te hoge temperatuur kan ingrijpen.
Wat bedoel je met turbo? Bedoel je de turbine of de compressor of beide? Ik zat te denken, dat ik de hitte afdracht van de turbine zou kunnen beperken door hem te omwikkelen met die speciale isolatielinten, alleen is die rotzooi zo belachelijk duur. Maar om nu met een plaat rockwool te gaan werken vind ik ook weer zo dubieus :lol:

Ik weet nog niet goed welke constructie ik ga gebruiken. Je kunt ook met ventielen in de auto werken, die je open en dicht kunt draaien. Ik heb namelijk een mooi rubberstopje gevonden die de voorbereiding is voor het doorvoeren van slangetjes en snoertjes en daar zit nu mijn turbometer slangetje door, maar daar kunnen nog een paar slangetjes of snoertjes door.
Brinky
2nd Gear member

Bovendien, is een dikke turbo wel de makkelijkste manier van tunen, maar niet de meest efficiente.
Je bedoelt 'niet de meest veilige'... Je bent verder overigens goed bezig zeg! Super! :twisted:
'84 Saab 900 T16 Sedan
CeeBee
5th Gear member

je geeft maar een seintje als je klaar bent..............................
hahaha.
zal kijken of ik eerdaags een plekje voor je hebt , met brug :P
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
ben benieuwd.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
v40jlt4
2nd Gear member

Ik heb je verhaal over warme/koude lucht wel 5 keer doorgelezen. Die spullen van ET had ik wel eens gezien, maar de text niet goed gelezen want ik heb geen 850. Nu pas snap ik dat de intercooler ondersteboven gebruikt gaat worden. Tenminste, ik denk dat ik het snap.
De pijp/slang die NU van de turbo naar de onderkant van de IC gaat, gaat met die kit (en jou eigen oplossing) naar de bovenkant van de IC.
En vervolgens van de onderkant van de IC naar het inlaatspruitstuk.
Klopt dat?

Wordt dan niet bij een T4 de weg die de lucht af moet leggen langer ipv korter? Kan dit niet voor een daling van de druk zorgen? en meer blootstelling aan de warme motorruimte?
Zo niet, dan ben ik zeer geinteresseerd in je project (ben ik toch wel).

Overigens is de turbo zelf de grootste hitteveroorzaker toch?. Lucht comprimeren zorgt ervoor dat die lucht flink warm wordt.

Ik heb verder ook begrepen dat de kat van een T4 behoorlijk wat restrictie veroorzaakt, waardoor de uitlaatlucht niet snel genoeg weg kan en de turbo nog warmer maakt. Het verwijderen van de kat zou behoorlijk wat PK's op kunnen leveren. Ik twijfel nog steeds, omdat ik geen zin heb iedere keer voor/na de APK de katvervanger/kat om te moeten ruilen (ik heb gen garage n.l.)

BTW, ook ik probeer de boel meer te koelen en de pingelgrens te verleggen, vandaar dat ik een water/alcohol injectiesysteem heb (aquamist).

W.b. te 14T op 1.6 bar. Ik dacht dat die 14T een grens had van 1.45 bar.
Als je de druk bji een "kleine" turbo te ver opvoert, dan wordt de lucht zo warm, dat de winst die de extra druk oplevert, tenietgedaan wordt door de extra warme lucht.
Dan moet er al weer een grotere IC op.

Overigens zijn er in Zweden een paar enorme tune-zotten. Die inderdaad een T4 tot 1.5 BAR opjagen (meestal hebben ze wel een grotere IC).
En is er een bij, die al 657PK uit zijn T4 haalt. (hij is al aan zijn 2e of 3e versnellingsbak toe)

Maar aan de andere kant, ik kwam er na meer dan een jaar achter dat mijn slang naar de wastegate kapot was, zodat ik al een jaar met blind-boost reed (dus zonder wastegate die ingreep). De turbo bleek uiteindelijk maar een klein scheurtje te hebben. Ik heb 'm toch vervangen omdat ik voor relatief weinig een nieuwe turbo kon kopen.

Op dit moment rijd ik op 1.15 bar, maar ik heb een nieuwe veer klaarliggen voor mijn MBC en stap over op 1.25 bar, moet kunnen...
Maar eerst ga ik naar een rollenbank om te testen of ik niet te arm loop. De phase1 T4 heeft n.l. benzine-injectoren van maar 312 cc/min, die komen niet veel verder dan ongeveer 200PK had ik begrepen.

Aaargg, Ik had besloten niet meer verder te tunen. maar dit soort projecten zorgt ervoor dat het weer gaat kriebelen :evil:
Marinus
4th Gear member

v40jlt4 schreef:Nu pas snap ik dat de intercooler ondersteboven gebruikt gaat worden. Tenminste, ik denk dat ik het snap.
De pijp/slang die NU van de turbo naar de onderkant van de IC gaat, gaat met die kit (en jou eigen oplossing) naar de bovenkant van de IC.
En vervolgens van de onderkant van de IC naar het inlaatspruitstuk.
Klopt dat?
Klopt als een bus. Overigens netzo als het 850-plaatje.
v40jlt4 schreef:Wordt dan niet bij een T4 de weg die de lucht af moet leggen langer ipv korter?
De weg NAAR de IC wordt veel korter, de weg van de IC naar de gasklep ca 2x zolang. Overigens is die weg niet zo'n groot probleem. De flow is het belangrijkste.

EN heel belangrijk. IC aanvoer nu, loopt langs het blok, tussen blok en intercooler langs, een plek waar de lucht nog ff lekker kan opwarmen om vervolgens lekker omhoog te stijgen naar de bocht de IC uit richting gasklep.

Bij wat ik in gedachten heb kan ik de aanvoer verder van het blok boven in de IC leiden, om vervolgens laag, lang het relatief minder warme deel van de motorruimte langs omhoog te leiden het gasklephuis in.
v40jlt4 schreef:Kan dit niet voor een daling van de druk zorgen? en meer blootstelling aan de warme motorruimte?
Drukdaling omdat warme lucht nu eenmaal op wil stijgen, zal zo'n klein verschil zijn, dat je dat niet niet merkt in extra turbo. Je moet immers een onwijs grote ballon gebruiken om een minuscuul mandje met 2 volwassen in de lucht te krijgen. Dus zoveel kracht zal de opstijgende lucht niet geven. (VERWACHT IK :D , zeker weten doe ik dat nog niet, maar dat zegt m'n boereverstand)
v40jlt4 schreef:Overigens is de turbo zelf de grootste hitteveroorzaker toch?. Lucht comprimeren zorgt ervoor dat die lucht flink warm wordt.

Dat is een populair misverstand. Het comprimeren van de lucht, kan de lucht niet veel verhitten. Immers volgens de natuurwetten over volume, druk en temperatuur die constant geacht worden te zijn, zou de lucht, die van 1 bar buitendruk naar maximaal 1,2 bar overdruk gecomprimeerd wordt MAXIMAAL 2x zo warm kunnen worden, echter het wordt veel warmer.

Waarom??? Waarom wordt die inlaatlucht zo warm. Omdat de turbine roodgloeiend is en zijn hitte doorgeeft en afstraalt op de compressor. Het schoepenrad in de turbine is roodgloeiend, en verwarmd via de as natuurlijk direcht het schoepenrad in de compressor. Daarnaast fungeert de IC bij weinig rijwind door de hitte van radiateur en motorruimte vaak juist als heatsink ipv als IC en omdat de turboslangen ongeisoleerd langs het motorblok geleid worden om te zorgen dat in Noord Zweden je gasklep niet bevriest. Zal hier (behalve toen in 1979) wel meevallen gok ik.
v40jlt4 schreef:Ik heb verder ook begrepen dat de kat van een T4 behoorlijk wat restrictie veroorzaakt, waardoor de uitlaatlucht niet snel genoeg weg kan en de turbo nog warmer maakt.
Welke kat?????? :twisted:
v40jlt4 schreef:W.b. te 14T op 1.6 bar. Ik dacht dat die 14T een grens had van 1.45 bar.
Wat je daar zegt, komt aardig overeen met wat ik gehoord heb. In hoeverre het klopt weet ik niet zeker. Mijn turbo is nageltje nieuw, dus ik ga er van uit dat ie de maximale piekcapaciteit kan leveren, die drukken heb je nooit lang nodig. Ten minste ik durf niet met 250 of harder rijden, dus de maximale druk zul je alleen heel tijdelijk bij korte accelleraties trekken. Daarnaast als je de lucht koud genoeg krijgt heb je die hele hoge drukken weer niet nodig. Het gaat immers om de hoeveelheid zuurstog die je in je cylinders gepompt krijgt.
v40jlt4 schreef:Als je de druk bji een "kleine" turbo te ver opvoert, dan wordt de lucht zo warm, dat de winst die de extra druk oplevert, tenietgedaan wordt door de extra warme lucht.
Exactly my point. Ik zit nog te fantaseren over de mogelijkheden om de warmte van uitlaatspruitstuk en turbine zoveel mogelijk af te schermen.
v40jlt4 schreef:Overigens zijn er in Zweden een paar enorme tune-zotten. Die inderdaad een T4 tot 1.5 BAR opjagen (meestal hebben ze wel een grotere IC).
En is er een bij, die al 657PK uit zijn T4 haalt. (hij is al aan zijn 2e of 3e versnellingsbak toe)
Allemaal heel erg gaaf. Maar aan de andere kant, het moet een gewone volvo blijven waarmee ik gewoon kan rijden, boodschappen doen, karretje erachter als ik bij Hornbach ben wezen shoppen. Haalbaarheid en budget is een chronisch probleem.

Met een nieuwe turbo en een nieuw onderstel is het geld gewoon op, en is het verder gewoon sprokkelen en pielen met de genoemde dingetjes om voor zo min mogelijk een zo vet mogelijk auto over te houden.
v40jlt4 schreef:Maar aan de andere kant, ik kwam er na meer dan een jaar achter dat mijn slang naar de wastegate kapot was, zodat ik al een jaar met blind-boost reed (dus zonder wastegate die ingreep). De turbo bleek uiteindelijk maar een klein scheurtje te hebben. Ik heb 'm toch vervangen omdat ik voor relatief weinig een nieuwe turbo kon kopen.
Dan heb jij dus goddeloos lopen knallen met dat ding, want zonder boostcontroller rijdt ie gewoon echt lekker. :twisted:
v40jlt4 schreef:Op dit moment rijd ik op 1.15 bar, maar ik heb een nieuwe veer klaarliggen voor mijn MBC en stap over op 1.25 bar, moet kunnen...
Maar eerst ga ik naar een rollenbank om te testen of ik niet te arm loop. De phase1 T4 heeft n.l. benzine-injectoren van maar 312 cc/min, die komen niet veel verder dan ongeveer 200PK had ik begrepen.

Aaargg, Ik had besloten niet meer verder te tunen. maar dit soort projecten zorgt ervoor dat het weer gaat kriebelen :evil:
Ik zit te overwegen om i.p.v. een MBC gewoon een bleedvalve naast m'n pook te monteren waarmee ik de luchttoevoer naar de wastegate van uit de auto kan aanpassen, zodat ik gewoon normaal lekker kan rijden maar als ik naast een echte auto sta, kan ik het ventieltje dichtdraaien.

Hoe en of dit goed werkt weet ik niet. Het slangetje van de boostcontroler trekken maakt dat je helemaal geen veiligheid hebt, in hoeverre je dit met een bleedvalve kun regelen zou ik moeten uitvlooien nog helemaal geen ervaring mee.
Marinus
4th Gear member

Het verwijderen van de Kat gaat je niet veel pk's opleveren denk ik. Wel dat de compressor sneller opspint, waardoor je sneller bij lagere toerentallen al koppel tot je beschikking hebt.

Aangepaste lucht inlaat en luchtuitlaat hebben eigenlijk pas zin als er stevig aan het motorblok gesleuteld is.

In dit geval gaat dat niet verder dan stevige chiptuning, want centen voor wilde nokkenstokken en grotere kleppen en/of injectoren, is gewoon niet aan de orde.

(Heb een Achterberg getunede Clio Williams gereden, daaraan was weinig meer orgineel en dat was een superkanon, maar dat kost zo gigantisch onbeschoft veel, is gewoon niet op te brengen in een normale situatie)

Dus de kunst is, met normaal onderhoudt iets extra's te investeren en met veel creatief knutselwerk proberen de puntjes op de i te krijgen.
BartT5R
2nd Gear member

Over die kat,
kat alleen weglaten zal idd niet zo heel veel opleveren, downpipe van grotere diameter wel, helpt ook in het afvoeren van hitte van de turbo.
Turbo spoelt ook veel sneller op.
De mijne is eerst gechipt en met een K&N uitgevoerd, dan heb ik die reverse IC gemonteerd, en als laatste de Ferrita 3" DP, voor de downpipe was ie snel, na de DP is ie gewoon bruut, het gaat allemaal redelijk vlot en easy met weinig lawaai als je deftig rijdt.
Maar als je doortrapt :evil: :evil: :evil: tering, 5 op hol geslagen Zweedse cilindertjes.

Marinus, ik hoop dat je de lotto wint man, dan kan je lekker alles doen aan je T4 wat je wil doen. :D
v40jlt4
2nd Gear member

Dit is echt een enorm interessante leuke thread aan het worden. Zoals ik al zei, het begint toch weer te kriebelen.

W.b. die Kat. In de states hebb ze twee katten onder hun 2.0T's zitten.
Meerdere mensen aldaar hebben de 2e kat weggehaald en reporteren een gemeten PK winst van 15 tot 18.

Houd ons aub op de hoogte van je vorderingen. Ik vind het zeer interessant!
Marinus
4th Gear member

Die gemeten pk's kun, daar zou ik een kilootje zout bij sprenkelen, maar dat het iets oplevert is zeker.

Ik heb zelf ook een ferrita downpipe. met een prachtige flow en ik gok 3". Maar het geheel valt me allemaal nog steeds tegen. Misschien komt het omdat ik zo verwend was met die Williams.

Nu heb ik nog steeds de orginele midden demper en einddemper, dus daar valt nog wel wat winst te behalen, maar die aanschaf stel ik liever uit tot de uitlaat echt vervangen dient te worden.

En als ik dan wat moet winnen, doe dan de eindejaarsloterij maar, heb al een half staatslot, dan win ik genoeg om een 'beetje'te hobbyen :D

Ik zit ook nog steeds te prakezeren wat ik moet doen om m'n inlaatlucht systeem een zo goed mogelijke koude lucht flow te geven. En ja ik weet het ik kan een RAMAIR carbon systeem plaatsen, maar tussen de 2 en de 300 euro voor een luchtfilter, een buis en een stuk slang vind ik bespottelijk. Als ik nu nog bij papa en mama thuis woonde met mijn huidige salaris dan kon ik dat wel opbrangen, maar ik heb ook gewoon mijn hypotheek en mensen te onderhouden....en als ik hem sloop, dan heb ik ook gelijk niks meer.

Dus genoeg ideen, maar heel veel denken en dan op zoek naar een creatieve effectieve low-cost oplossing.
Marinus
4th Gear member

ceebee schreef:je geeft maar een seintje als je klaar bent..............................
hahaha.
zal kijken of ik eerdaags een plekje voor je hebt , met brug :P
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
ben benieuwd.
Moet ik ff wachten tot ik alles compleet heb? Want de voor veerpoten heb ik nu wel compleet. Ik denk dat het me op de brug een uur, anderhalf uur kost om te demonteren/monteren.

Achter heb ik nog nooit gedaan, dus daar moet ik eerst het wiel weer uitvinden dus dat zal wat langer gaan duren. Achterschokbrekers verwacht ik volgende week.
CeeBee
5th Gear member

achter is een makkie, alleen binnenbekleding los zonder klemmetjes te slopen is trickie.
twee vingers in je neus en in de andere hand een steeksleutel :D
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Marinus
4th Gear member

OWWWW :P dan wacht toch ff tot alles compleet is. Dan moet ik alleen nog een goeie uitlijner zien te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”