v40jlt4 schreef:Nu pas snap ik dat de intercooler ondersteboven gebruikt gaat worden. Tenminste, ik denk dat ik het snap.
De pijp/slang die NU van de turbo naar de onderkant van de IC gaat, gaat met die kit (en jou eigen oplossing) naar de bovenkant van de IC.
En vervolgens van de onderkant van de IC naar het inlaatspruitstuk.
Klopt dat?
Klopt als een bus. Overigens netzo als het 850-plaatje.
v40jlt4 schreef:Wordt dan niet bij een T4 de weg die de lucht af moet leggen langer ipv korter?
De weg NAAR de IC wordt veel korter, de weg van de IC naar de gasklep ca 2x zolang. Overigens is die weg niet zo'n groot probleem. De flow is het belangrijkste.
EN heel belangrijk. IC aanvoer nu, loopt langs het blok, tussen blok en intercooler langs, een plek waar de lucht nog ff lekker kan opwarmen om vervolgens lekker omhoog te stijgen naar de bocht de IC uit richting gasklep.
Bij wat ik in gedachten heb kan ik de aanvoer verder van het blok boven in de IC leiden, om vervolgens laag, lang het relatief minder warme deel van de motorruimte langs omhoog te leiden het gasklephuis in.
v40jlt4 schreef:Kan dit niet voor een daling van de druk zorgen? en meer blootstelling aan de warme motorruimte?
Drukdaling omdat warme lucht nu eenmaal op wil stijgen, zal zo'n klein verschil zijn, dat je dat niet niet merkt in extra turbo. Je moet immers een onwijs grote ballon gebruiken om een minuscuul mandje met 2 volwassen in de lucht te krijgen. Dus zoveel kracht zal de opstijgende lucht niet geven. (VERWACHT IK

, zeker weten doe ik dat nog niet, maar dat zegt m'n boereverstand)
v40jlt4 schreef:Overigens is de turbo zelf de grootste hitteveroorzaker toch?. Lucht comprimeren zorgt ervoor dat die lucht flink warm wordt.
Dat is een populair misverstand. Het comprimeren van de lucht, kan de lucht niet veel verhitten. Immers volgens de natuurwetten over volume, druk en temperatuur die constant geacht worden te zijn, zou de lucht, die van 1 bar buitendruk naar maximaal 1,2 bar overdruk gecomprimeerd wordt MAXIMAAL 2x zo warm kunnen worden, echter het wordt veel warmer.
Waarom??? Waarom wordt die inlaatlucht zo warm. Omdat de turbine roodgloeiend is en zijn hitte doorgeeft en afstraalt op de compressor. Het schoepenrad in de turbine is roodgloeiend, en verwarmd via de as natuurlijk direcht het schoepenrad in de compressor. Daarnaast fungeert de IC bij weinig rijwind door de hitte van radiateur en motorruimte vaak juist als heatsink ipv als IC en omdat de turboslangen ongeisoleerd langs het motorblok geleid worden om te zorgen dat in Noord Zweden je gasklep niet bevriest. Zal hier (behalve toen in 1979) wel meevallen gok ik.
v40jlt4 schreef:Ik heb verder ook begrepen dat de kat van een T4 behoorlijk wat restrictie veroorzaakt, waardoor de uitlaatlucht niet snel genoeg weg kan en de turbo nog warmer maakt.
Welke kat?????? :twisted:
v40jlt4 schreef:W.b. te 14T op 1.6 bar. Ik dacht dat die 14T een grens had van 1.45 bar.
Wat je daar zegt, komt aardig overeen met wat ik gehoord heb. In hoeverre het klopt weet ik niet zeker. Mijn turbo is nageltje nieuw, dus ik ga er van uit dat ie de maximale piekcapaciteit kan leveren, die drukken heb je nooit lang nodig. Ten minste ik durf niet met 250 of harder rijden, dus de maximale druk zul je alleen heel tijdelijk bij korte accelleraties trekken. Daarnaast als je de lucht koud genoeg krijgt heb je die hele hoge drukken weer niet nodig. Het gaat immers om de hoeveelheid zuurstog die je in je cylinders gepompt krijgt.
v40jlt4 schreef:Als je de druk bji een "kleine" turbo te ver opvoert, dan wordt de lucht zo warm, dat de winst die de extra druk oplevert, tenietgedaan wordt door de extra warme lucht.
Exactly my point. Ik zit nog te fantaseren over de mogelijkheden om de warmte van uitlaatspruitstuk en turbine zoveel mogelijk af te schermen.
v40jlt4 schreef:Overigens zijn er in Zweden een paar enorme tune-zotten. Die inderdaad een T4 tot 1.5 BAR opjagen (meestal hebben ze wel een grotere IC).
En is er een bij, die al 657PK uit zijn T4 haalt. (hij is al aan zijn 2e of 3e versnellingsbak toe)
Allemaal heel erg gaaf. Maar aan de andere kant, het moet een gewone volvo blijven waarmee ik gewoon kan rijden, boodschappen doen, karretje erachter als ik bij Hornbach ben wezen shoppen. Haalbaarheid en budget is een chronisch probleem.
Met een nieuwe turbo en een nieuw onderstel is het geld gewoon op, en is het verder gewoon sprokkelen en pielen met de genoemde dingetjes om voor zo min mogelijk een zo vet mogelijk auto over te houden.
v40jlt4 schreef:Maar aan de andere kant, ik kwam er na meer dan een jaar achter dat mijn slang naar de wastegate kapot was, zodat ik al een jaar met blind-boost reed (dus zonder wastegate die ingreep). De turbo bleek uiteindelijk maar een klein scheurtje te hebben. Ik heb 'm toch vervangen omdat ik voor relatief weinig een nieuwe turbo kon kopen.
Dan heb jij dus goddeloos lopen knallen met dat ding, want zonder boostcontroller rijdt ie gewoon echt lekker. :twisted:
v40jlt4 schreef:Op dit moment rijd ik op 1.15 bar, maar ik heb een nieuwe veer klaarliggen voor mijn MBC en stap over op 1.25 bar, moet kunnen...
Maar eerst ga ik naar een rollenbank om te testen of ik niet te arm loop. De phase1 T4 heeft n.l. benzine-injectoren van maar 312 cc/min, die komen niet veel verder dan ongeveer 200PK had ik begrepen.
Aaargg, Ik had besloten niet meer verder te tunen. maar dit soort projecten zorgt ervoor dat het weer gaat kriebelen :evil:
Ik zit te overwegen om i.p.v. een MBC gewoon een bleedvalve naast m'n pook te monteren waarmee ik de luchttoevoer naar de wastegate van uit de auto kan aanpassen, zodat ik gewoon normaal lekker kan rijden maar als ik naast een echte auto sta, kan ik het ventieltje dichtdraaien.
Hoe en of dit goed werkt weet ik niet. Het slangetje van de boostcontroler trekken maakt dat je helemaal geen veiligheid hebt, in hoeverre je dit met een bleedvalve kun regelen zou ik moeten uitvlooien nog helemaal geen ervaring mee.