Stuurbekrachtiging 164 op een 145?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
twaintje
2nd Gear member

Nou ècht gek word je er niet van, dan moet je italiaans kopen/rijden of frans.
Die hebben zèlfs auto's gemaakt die zo hard lekten dat de lekkagepunten voorzien waren van lekzakken :P

Ja een originele M41 kost geld, losse unit heb je niets aan omdat de uitgaande as van een standaard M40 ànders is en ja het is gewoon een aangeschroefde unit,
Trouwens daar is ook weer verschil in, een M41 heeft een D-type overdrive (Laycock) en een M46 heeft een J-type

Succes dan maar weer!
keep them old tanks rolin'
boarderbas
2nd Gear member

HEEEEEE

Praat voor jezelf! :evil:

Ik kom uit een renault express uit 1991 en het is onmogelijk niet gecharmeerd te raken van renaultjes 5/express. Wat een topauto's!

Ik kom uit een beetje een rare familie waar we zowel Volvo als citroenklassiekers hebben. Hoe heftig en gaaf volvo's ook mogen zijn, ik ruil mijn 145 zonder te knipperen in voor een DS break. De DS ging al 12 jaar mee voordat de 140 serie uitkwam maar is in alle opzichten technisch superieur.

Voor dagelijks/veilig rijden: Go Volvo!

Maar het over 1 kam scheren van italiaanse gemotoriseerde conservenblikjes en de kunststukjes die meneer Bertoni ons bracht gaat me te ver....

O, of chargeer ik nu een beetje ;) :twisted:

Zo dat was even compleet offtopic.... :roll:
admiral
5th Gear member

twaintje schreef:Hadiebas,

Nee joh, de tunnel past, of beter gezegd andersom, de bak past in de tunnel!
Zoals gezegd moet je 'm alleen aan de àchterkant iets (2-3 cm) laten zakken en dat kan door in de dwarsdraagbalk het gat voor de rubber te verplaatsen.
Alleen bij de Amazon en Katterug moet je de tunnel aanpassen!
Ik heb zèlf een '73-er 145 met korte pook, maar volgens mij kun je zó de deksels van de bak overzetten (natuurlijk alleen als je voor de optie kiest het koppelingshuis te vervangen).
Mogelijk zelfs dat je de bak dan niet hoeft te "verlagen" want het schakelmechanisme levert het ruimteprobleem!
Trouwens leuke weblog!

twan.

5 bak in een amazon past zonder aanpassing aan te brengen aan de tunnel, je kan hem zelfs zo op het blok schroeven alleen komt de pook scheef uit het nieuw geboorde gat in de tunnel. Pook aanpassen en klaar. Info van TinusTechniek
dopdedouwer
3rd Gear member

twaintje schreef:Hoi, Nou gaan we 't ècht goed doen:

M40 = originele 4-bak amazon en 140-serie
M41 = originele overdrivebak amazon en 140-serie
M45 = 4-bak 200-serie
M46 = overdrivebak 200-serie
M47 = vijfbak uit 200-serie
M45R = vierbak uit 300-serie
M47R = vijfbak uit 300-serie

M40 en M41 zijn zowel met kòrte als met lange pook geleverd
De rest alleen met korte pook en de R-versies zelfs zonder
R-serie is wel te gebruiken voor het binnenwerk bij revisie, maar de bak is met het differentieel samengebouwd bij de achteras en past bij ons dus niet.
IN DE TUNNEL passen M40 t/m M47 in de 140-serie met alleen kleine aanpassingen aan de bakophanging (zie eerdere post) èn het gat voor de pook.
De M45 M46 en M47 liggen standaard schuin in de 200-serie (verdraaid koppelingshuis), de koppelingshuizen zijn NIET uitwisselbaar.
Via www.hukebasart.nl is echter een "vermaakt" koppelingshuis te krijgen zodat deze bakken wèl passen (weer rechtop staan)
Nog vragen? geen vragen!
Wederom bedankt voor je super antwoord. Bijna geen vragen meer alleen vroeg ik me of er verschil is in de tunnels van de 140 (model korte of lange pook), en dan met name het gat voor de pook.

Dus toch nog een klein vraagje. :D Stel ik heb nu een bak met een lange pook (M40). Past er in de tunnel dan een bak met een korte pook (M47) zonder hieraan te slijpen en lassen? Een M47 lijkt me wel wat namelijk.
Of moet je als je een 200 bak plaats sowieso het gat voor de pook een beetje aanpassen?
twaintje
2nd Gear member

Hoi Dop,

Ja, er is een verschil in tunnel tussen de korte en de lange pook!
Het gat zit op de tunnel duidelijk op een àndere plek (scheelt zo'n 30 cm).
Als originaliteit niet zo'n grote rol speelt, kun je het gat uiteraard maken waar je zelf wil!
Dat is dus ook een beetje wat ze bedoelen met "Customcar" (a customer car).
Ik denk dat iedere aanpassing ten goede moet komen aan het rijplezier en in die zin bepaal je zèlf wat je van je auto wil maken.
Ik zèlf ben wel een "Oldschool" liefhebber, maw ik voer die wijzigingen door die òf niet waarneembaar zijn, òf die ten tijde van het jong zijn van de auto's mogelijk waren, zoals "Period accessoires"

- vijfbak met korte pook (was 4 korte pook, niet zichtbaar)
- electronische ontsteking (in de verdeler, niet zichtbaar)
- ATS stervelgen (originele optie)
- RVS uitlaat (niet zichtbaar)
- Lederen interieur (originele optie)
- Schuifdak (optie)
- Trekhaak (optie)
- Toerenteller (optie)
- Jaren '70 radio/cassette (optie)
- Gasinstallatie (onderbouw)
- Houten sportstuur, dunne rand en grote diameter (optie)
- Breedstralers (optie)
- Chroom mistachterlicht (optie)
- Verbrede stalen velgen met wieldoppen voor winterbanden (optie)

al met al *VOOR MIJ* zaken die me het rijden plezieriger maken.
Twan.

En Bas, sorry hoor maar die discussie raakt nooit ten einde!
Ik ben grijs en m'n vrouw heeft rood haar!
keep them old tanks rolin'
dopdedouwer
3rd Gear member

Super bedankt twanie.
Ben wel benieuwd naar wat foto's heb je een linkje?
Klink wel heel mooi al die opties. Ben het helemaal met je eens. Mooie assesoires mogen wel en natuurlijk helemaal als ze het comfort verbeteren. Maar ze moeten wel een beetje bij de auto passen.
Maar een netjes gepimpte 140 ben ik ook niet vies van. Liefst zou ik er 2 hebben. Een nette en een voor de fun :D
boarderbas
2nd Gear member

Een 145 is DE ideale sleepercar

Wie verwacht er nou een streep rubber van het archetype familieauto?

En hij is stevig genoeg om flink wat vermogen op de weg te zetten...

Of was dat niet wat je bedoelde met "netjes gepimpt?"

Maar serieus, het is fantastisvch dat het nu allemaal zo helder in 1 rijtje staat. Ik denk een behoorlijke aanvulling voor deze kennisbron, het forum...

Die meneer met zijn aangepaste koppelingshuizen zou setjes moeten verkopen met aangepaste aandrijfstangen... dat zou wat zijn!
dopdedouwer
3rd Gear member

Dat is precies wat ik bedoel.
Ik kwam 2 weken geleden 2 gasten tegen met een onwijs gave 145;
- Orginele kleur: mat grijs
- Helemaal verlaagd
- Brede velgen: zwarten stalen velgen van een 740, met 5cm verbreed en dan dus 225 banden eronder :evil2:
- Dikke kisten achterin voor wat muziek
- Interieur van een 240 (vond ik minder zeker vanwege de blauwe streepjes etc) Doe er dan een S60 interieur in zoals Funk (ook ergen op dit forum in zn 142)

Was net op het randje maar dat is inderdaad wat ik bedoel met netjes gepimpt. Ik vind overigens ook dat we dit topic aardig aan het vervuilen zijn misschien kan het ergens afgeknipt worden en in een nieuw topic worden gezet:
"Upgraden van een 140"
boarderbas
2nd Gear member

Zeker als je bedenkt dat het om een sturbekrachtiging ging !

IPV verlagen is het verhogen/verbreden ook gaaf, zodat het een beetje op een grand cherokee lijkt.
skidje
Starter

Als je een paar foto's wil hebben van een dergelijke bekrachtiging in een 144 uit 1971 (B20A) dan zal ik deze met plezier voor je maken.

In mijn gele 144 past het vrij goed en zeker geen onmogelijke opgave.
Fat Rat
5th Gear member

ik weet niet hoeveel onzin ik verkondig, maar is het stuurhuis enzo van een 240 geen optie?

Enuhm gepimpte Volvo's, doe mij maar zo'n tankie als die van die gekke zweed Hedberg, of zoals dat bakkie van KMS klik
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
skidje
Starter

Fat Rat schreef:ik weet niet hoeveel onzin ik verkondig, maar is het stuurhuis enzo van een 240 geen optie?
Beetje onzin is het wel. Er zijn enkele modificaties in de loop vd jaren door Volvo doorgevoerd waardoor dit niet tot een van de opties behoort.
Fat Rat
5th Gear member

mwah weer een les geleerd over hoeveel die wagens afwijken...
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”