Zuiniger motoren voor Volvo V70 en S80

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41378
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zuiniger motoren voor Volvo V70 en S80
· Komst 2.0 en 2.0D breidt motorenrange naar onderen uit
· Scherpe prijzen: S80 vanaf € 39.750; V70 vanaf € 40.500
· Voorzien van groene energielabels
· Standaard roetfilter op de diesels
· 2.0 tevens leverbaar als 2.0F geschikt voor bio-ethanol

Volvo introduceert op de komende autotentoonstelling in Frankfurt nieuwe, zuiniger motoren voor de nieuwe V70 en S80. Het gaat om een tweeliter viercilinder benzinemotor met 145 pk en een even grote turbodiesel met 136 pk. Deze kleinere, maar sterke motoren onderscheiden zich door een laag brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot.

Meer informatie op www.volvo-plaza.nl
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Benzinemotor ook in FlexiFuel variant
De 2.0 benzinemotor levert een vermogen van 145 pk (107 kW) en 185 Nm koppel. De krachtbron is vervaardigd uit lichtgewicht aluminium en heeft vier kleppen per cilinder. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt op 8,3 l/100 km voor de V70 en 8,1 l/100 km voor de S80.

Dieselmotor met hoog koppel
De tweeliter turbodiesel levert 136 pk (100 kW) en een flinke dosis koppel van 320 Nm. Net als alle andere dieselmotoren van Volvo is ook de nieuwe 2.0D uiteraard standaard voorzien van een roetfilter. De motor maakt gebruik van common rail technologie van de tweede generatie, dezelfde als in Volvo’s 2.4D en D5 motoren wordt toegepast.

De 2.0D valt vooral op door de dynamische rijeigenschappen en snelle respons op het gaspedaal. Het gemiddelde brandstofverbruik van de V70 2.0D ligt op 6,0 l/100 km, voor de S80 2.0D is deze waarde 5,9 l/100 km.
Met mijn 2,5T haal ik ook een gemiddelde van 8 liter op de 100 km.
Ik zie daar dan niet echt de toegevoegde waarde van de nieuwe motor met minder koppel en PK's.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De winst ligt in de lagere uitstoot en de groene labeling daarvan en de financiele gevolgen daar weer van op termijn
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Daarnaast lijkt een gemiddelde 8 liter / 100 km voor een 2.5T uitzonderlijk zuinig. De fabriek geeft volgens mij meer dan 10 l / 100 km af als gemiddelde.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

IkeV70 schreef:Daarnaast lijkt een gemiddelde 8 liter / 100 km voor een 2.5T uitzonderlijk zuinig. De fabriek geeft volgens mij meer dan 10 l / 100 km af als gemiddelde.
Wat ik zelf ook een stuk realistischer vind klinken. Toegegeven, ik heb er zelf niet eentje gehad, dus ik ben geen ervaringsdeskundige, maar met m'n huidige 170 Pk-er vind ik 1 op 11 al een hele prestatie. Ruim 1 op 12 midden in de Randstad met een 2.5T klinkt als een utopie.

Op zich wel weer leuk, een splinternieuwe V70 voor 40 mille. Maar of ik blij wordt van een 2 liter met dat gewicht... Het is al eens eerder geprobeerd door Volvo, maar ze hebben er toen de plank volledig mee gemist.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Oceanracer schreef:Op zich wel weer leuk, een splinternieuwe V70 voor 40 mille. Maar of ik blij wordt van een 2 liter met dat gewicht... Het is al eens eerder geprobeerd door Volvo, maar ze hebben er toen de plank volledig mee gemist.
"toen" was het 126 pk, nu zijn het er 145, 5 pk's meer dan de volumemotor 2.4.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

bart simpson schreef: "toen" was het 126 pk, nu zijn het er 145, 5 pk's meer dan de volumemotor 2.4.
Het maximum vermogen zegt natuurlijk niet zoveel. Dat wordt bij wijze van spreke pas bij 6000 rpm geleverd. Het verschil tussen de 140pk en de 170pk versie van de huidige 2.4 merk je waarschijnlijk ook pas boven de 5000 rpm. In de praktijk dus bijna nooit.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

IkeV70 schreef:
bart simpson schreef:"toen" was het 126 pk, nu zijn het er 145, 5 pk's meer dan de volumemotor 2.4.
Het maximum vermogen zegt natuurlijk niet zoveel. Dat wordt bij wijze van spreke pas bij 6000 rpm geleverd. Het verschil tussen de 140pk en de 170pk versie van de huidige 2.4 merk je waarschijnlijk ook pas boven de 5000 rpm. In de praktijk dus bijna nooit.
dat is inderdaad ook zo
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Veel belangrijker lijkt mij het koppel wat de motor levert.

Even over de benzinemotoren...
Zoals gezegd levert de 2.0 benzinemotor een vermogen van 145 pk en een koppel van 185 Nm.

Mijn vorige Volvo, een S70, leverde 140 pk bij 4.500 tpm en een koppel van 220 Nm bij 3.750 tpm. Mijn huidige S60 levert 170 pk bij 5.900 tpm en een koppel van 230 Nm bij 4.500 tpm. Het verschil in koppel is verwaarloosbaar, wat ook mijn ervaring is. Echter ondervond ik bij de S70 sneller die duw in de rug omdat het koppel dus bij een lager toerental beschikbaar was.

Bij acceleren begint mijn S60 pas voelbaar sneller te trekken bij 3.000 tpm. In dat opzicht was de 140 pk variant dus fijner. De 170pk variant trekt echter wel veel sneller in de toeren (vooral in eerste een tweede versnelling).
Duidelijk verschil tussen de twee motoren is dat de 170 pk op de snelweg veel makkelijker (in vijfde versnelling) naar hogere snelheden klimt.

Al met al vond ik de 140 pk dus net zo fijn, behalve bij rijden op de autosnelweg.

Het lijkt mij dus ook dat je met de nieuwe 2.0 ltr vermogen cq trekkracht tekort komt om een beetje vooruit de komen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

S60 170pk Lpi schreef:Het lijkt mij dus ook dat je met de nieuwe 2.0 ltr vermogen cq trekkracht tekort komt om een beetje vooruit de komen.
De definitie van vooruitkomen scheelt van persoon tot persoon, na 1 jaar is pas duidelijk of deze move nu een slimme was of niet
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

IkeV70 schreef:Daarnaast lijkt een gemiddelde 8 liter / 100 km voor een 2.5T uitzonderlijk zuinig. De fabriek geeft volgens mij meer dan 10 l / 100 km af als gemiddelde.
Dat klopt, maar mijn gemiddelde is ook niet hun gemiddelde.
In de eerste twee weken dat ik de auto had, heb ik op basis van afgelegde kilometers en bijgetankte liters mijn gemiddelde bepaald, kwam uit op 8,1 liter/100 km.

De boordcomputer gaf toen 8,3l/100 km aan.

Ik heb gisteren nog eens gekeken, en na drie maanden is het nog 8,4 l /100 km.

Moet er wel bij vermelden dat mijn autogebruik voor 70% bestaat uit snel- en autowegen, de overige 30% N-wegen en stadsverkeer. Bovendien rijd ik wel aardig door, maar hoef niet als eerste bij het stoplicht weg te zijn. Daar neem ik mijn sportwagen wel voor als ik er behoefte aan heb. :)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”