Zuiniger motoren voor Volvo V70 en S80
· Komst 2.0 en 2.0D breidt motorenrange naar onderen uit
· Scherpe prijzen: S80 vanaf € 39.750; V70 vanaf € 40.500
· Voorzien van groene energielabels
· Standaard roetfilter op de diesels
· 2.0 tevens leverbaar als 2.0F geschikt voor bio-ethanol
Volvo introduceert op de komende autotentoonstelling in Frankfurt nieuwe, zuiniger motoren voor de nieuwe V70 en S80. Het gaat om een tweeliter viercilinder benzinemotor met 145 pk en een even grote turbodiesel met 136 pk. Deze kleinere, maar sterke motoren onderscheiden zich door een laag brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot.
Meer informatie op www.volvo-plaza.nl
Zuiniger motoren voor Volvo V70 en S80
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41375
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Met mijn 2,5T haal ik ook een gemiddelde van 8 liter op de 100 km.Benzinemotor ook in FlexiFuel variant
De 2.0 benzinemotor levert een vermogen van 145 pk (107 kW) en 185 Nm koppel. De krachtbron is vervaardigd uit lichtgewicht aluminium en heeft vier kleppen per cilinder. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt op 8,3 l/100 km voor de V70 en 8,1 l/100 km voor de S80.
Dieselmotor met hoog koppel
De tweeliter turbodiesel levert 136 pk (100 kW) en een flinke dosis koppel van 320 Nm. Net als alle andere dieselmotoren van Volvo is ook de nieuwe 2.0D uiteraard standaard voorzien van een roetfilter. De motor maakt gebruik van common rail technologie van de tweede generatie, dezelfde als in Volvo’s 2.4D en D5 motoren wordt toegepast.
De 2.0D valt vooral op door de dynamische rijeigenschappen en snelle respons op het gaspedaal. Het gemiddelde brandstofverbruik van de V70 2.0D ligt op 6,0 l/100 km, voor de S80 2.0D is deze waarde 5,9 l/100 km.
Ik zie daar dan niet echt de toegevoegde waarde van de nieuwe motor met minder koppel en PK's.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De winst ligt in de lagere uitstoot en de groene labeling daarvan en de financiele gevolgen daar weer van op termijn
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wat ik zelf ook een stuk realistischer vind klinken. Toegegeven, ik heb er zelf niet eentje gehad, dus ik ben geen ervaringsdeskundige, maar met m'n huidige 170 Pk-er vind ik 1 op 11 al een hele prestatie. Ruim 1 op 12 midden in de Randstad met een 2.5T klinkt als een utopie.IkeV70 schreef:Daarnaast lijkt een gemiddelde 8 liter / 100 km voor een 2.5T uitzonderlijk zuinig. De fabriek geeft volgens mij meer dan 10 l / 100 km af als gemiddelde.
Op zich wel weer leuk, een splinternieuwe V70 voor 40 mille. Maar of ik blij wordt van een 2 liter met dat gewicht... Het is al eens eerder geprobeerd door Volvo, maar ze hebben er toen de plank volledig mee gemist.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
"toen" was het 126 pk, nu zijn het er 145, 5 pk's meer dan de volumemotor 2.4.Oceanracer schreef:Op zich wel weer leuk, een splinternieuwe V70 voor 40 mille. Maar of ik blij wordt van een 2 liter met dat gewicht... Het is al eens eerder geprobeerd door Volvo, maar ze hebben er toen de plank volledig mee gemist.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Het maximum vermogen zegt natuurlijk niet zoveel. Dat wordt bij wijze van spreke pas bij 6000 rpm geleverd. Het verschil tussen de 140pk en de 170pk versie van de huidige 2.4 merk je waarschijnlijk ook pas boven de 5000 rpm. In de praktijk dus bijna nooit.bart simpson schreef: "toen" was het 126 pk, nu zijn het er 145, 5 pk's meer dan de volumemotor 2.4.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat is inderdaad ook zoIkeV70 schreef:Het maximum vermogen zegt natuurlijk niet zoveel. Dat wordt bij wijze van spreke pas bij 6000 rpm geleverd. Het verschil tussen de 140pk en de 170pk versie van de huidige 2.4 merk je waarschijnlijk ook pas boven de 5000 rpm. In de praktijk dus bijna nooit.bart simpson schreef:"toen" was het 126 pk, nu zijn het er 145, 5 pk's meer dan de volumemotor 2.4.
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Veel belangrijker lijkt mij het koppel wat de motor levert.
Even over de benzinemotoren...
Zoals gezegd levert de 2.0 benzinemotor een vermogen van 145 pk en een koppel van 185 Nm.
Mijn vorige Volvo, een S70, leverde 140 pk bij 4.500 tpm en een koppel van 220 Nm bij 3.750 tpm. Mijn huidige S60 levert 170 pk bij 5.900 tpm en een koppel van 230 Nm bij 4.500 tpm. Het verschil in koppel is verwaarloosbaar, wat ook mijn ervaring is. Echter ondervond ik bij de S70 sneller die duw in de rug omdat het koppel dus bij een lager toerental beschikbaar was.
Bij acceleren begint mijn S60 pas voelbaar sneller te trekken bij 3.000 tpm. In dat opzicht was de 140 pk variant dus fijner. De 170pk variant trekt echter wel veel sneller in de toeren (vooral in eerste een tweede versnelling).
Duidelijk verschil tussen de twee motoren is dat de 170 pk op de snelweg veel makkelijker (in vijfde versnelling) naar hogere snelheden klimt.
Al met al vond ik de 140 pk dus net zo fijn, behalve bij rijden op de autosnelweg.
Het lijkt mij dus ook dat je met de nieuwe 2.0 ltr vermogen cq trekkracht tekort komt om een beetje vooruit de komen.
Even over de benzinemotoren...
Zoals gezegd levert de 2.0 benzinemotor een vermogen van 145 pk en een koppel van 185 Nm.
Mijn vorige Volvo, een S70, leverde 140 pk bij 4.500 tpm en een koppel van 220 Nm bij 3.750 tpm. Mijn huidige S60 levert 170 pk bij 5.900 tpm en een koppel van 230 Nm bij 4.500 tpm. Het verschil in koppel is verwaarloosbaar, wat ook mijn ervaring is. Echter ondervond ik bij de S70 sneller die duw in de rug omdat het koppel dus bij een lager toerental beschikbaar was.
Bij acceleren begint mijn S60 pas voelbaar sneller te trekken bij 3.000 tpm. In dat opzicht was de 140 pk variant dus fijner. De 170pk variant trekt echter wel veel sneller in de toeren (vooral in eerste een tweede versnelling).
Duidelijk verschil tussen de twee motoren is dat de 170 pk op de snelweg veel makkelijker (in vijfde versnelling) naar hogere snelheden klimt.
Al met al vond ik de 140 pk dus net zo fijn, behalve bij rijden op de autosnelweg.
Het lijkt mij dus ook dat je met de nieuwe 2.0 ltr vermogen cq trekkracht tekort komt om een beetje vooruit de komen.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De definitie van vooruitkomen scheelt van persoon tot persoon, na 1 jaar is pas duidelijk of deze move nu een slimme was of nietS60 170pk Lpi schreef:Het lijkt mij dus ook dat je met de nieuwe 2.0 ltr vermogen cq trekkracht tekort komt om een beetje vooruit de komen.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Dat klopt, maar mijn gemiddelde is ook niet hun gemiddelde.IkeV70 schreef:Daarnaast lijkt een gemiddelde 8 liter / 100 km voor een 2.5T uitzonderlijk zuinig. De fabriek geeft volgens mij meer dan 10 l / 100 km af als gemiddelde.
In de eerste twee weken dat ik de auto had, heb ik op basis van afgelegde kilometers en bijgetankte liters mijn gemiddelde bepaald, kwam uit op 8,1 liter/100 km.
De boordcomputer gaf toen 8,3l/100 km aan.
Ik heb gisteren nog eens gekeken, en na drie maanden is het nog 8,4 l /100 km.
Moet er wel bij vermelden dat mijn autogebruik voor 70% bestaat uit snel- en autowegen, de overige 30% N-wegen en stadsverkeer. Bovendien rijd ik wel aardig door, maar hoef niet als eerste bij het stoplicht weg te zijn. Daar neem ik mijn sportwagen wel voor als ik er behoefte aan heb.
