slotbout niet los te krijgen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

BlackSapphire schreef:Kijk, dit maakt mij toch alleen maar verheugder dat ik slotbouten heb.
Wat dan? Zodat het nu onmogelijk is je wielen zonder schade onder je wagen weg te halen? Of bedoelde je soms dat je GEEN slotbouten hebt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Sorry, ja, ik vergat het woordeken 'geen' te typen. Ik vind het natuurlijk ontzettend rot voor Reimerink wat er gebeurd is. Zelf heb ik geen slotbouten genomen, een beetje uit angst voor dit soort episodes. Daarnaast is het risico van gestolen velgen niet zo groot meer - hoop ik :-) - aangezien 3/4 van NL met LMV's rondrijdt. Ik neem voorlopig de gok nog maar.

Overigens: ik zit hier wel een erg oud topic leven in te blazen :-)
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Valt mee hoor, Broekie en Nordwin zijn begonnen. :)

Ik gebruik al slotbouten sinds ik LM-velgen heb en nog nooit problemen gehad. Denk toch echt dat het door foutief monteren komt. Denk dat je dan ook het probleem daar moet leggen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

BlackSapphire schreef:Ik vind het natuurlijk ontzettend rot voor Reimerink wat er gebeurd is.
Reimerink heeft allang geen problemen meer, want de garage heeft de slotbouten weten te splijten waarna ze eenvoudig verwijderd konden worden.
Het is Nordwin die nu problemen heeft.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

het zal er ook wel vanaf hangen wat voor type slotbouten je hebt, zelf heb ik ook nog nooit last gehad van diefstal van velgen, gewoon niet in de nieuwste aut'o's rijden en ook niet met de duurste velgen. succes he
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Nordwin
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 02.04.2007 - 11:32
Locatie: Kop van Overijssel
Contacteer:

Ja...Nordwin heeft zeker een probleem....maar we gaan aan de slag....we zullen het oplossen....
Heeft iemand nog een Thor-velg over?
V70 D5 Edition Sport Geartronic 2006
V70 D5 aut, MY2003
940 polar
Gebruikersavatar
gaitgroot
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 14.01.2007 - 20:16
Locatie: Heiloo

Mijn bandenboer heeft bij de laatste bandenwissel de slotbout van mijn LV wiel veel te strak aangedraaid. Voor de vakantie alles nog even nagelopen (je zult maar in het buitenland staan met een lekke band en je wiel kan er niet af). Uiteindelijk hebben ze een dop met links schroefdraad op de kop gezet en draaien.
Na een uur martelen is de bout er zonder schade aan de velg eraf gekomen.

Voor mij nooit meer slotbouten.

Gerrit
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zou het anders een idee zijn om 4 bouten per wiel op de voorgeschreven 140 NM vast te draaien en de slotbout op bijvoorbeeld 100 NM? Hij zal er toch niet afdraaien, wel?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V70ORD5
4th Gear member
Berichten: 584
Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
Locatie: Weet het niet meer

Vandaag voor een 60K beurtje bij de garage geweest. (kleine beurt, grote rekening) Maar ga de bouten nog wel ff lostrekken en weer vastzetten.
Dit doe ik op 120Nm. Dit is meer dan genoeg, en ik weet zeker dat ik ze weer los krijg.
Maar dan moet het wel eerst ophouden met regenen.......
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018
V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018
Audi A3 1.4 TFSI 2013
Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
Gebruikersavatar
kennethbril
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 07.06.2007 - 00:30

Om antidiefstal bouten te verwijderen neem je gwoon één maat groter als dopsleutel. Die sla je met behulp van een houten hamer over de antidiefstal bout . En voila, de dopsleutel heeft genoeg grip om de bout los te kijgen . 100 nm is meer dan voldoende . Vast is vast . En door de tegen de klok draaiende wielen draaien bouten enkel vaster en nooit los . Raar he mechanica :laughing5:
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
cornelis
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.12.2006 - 15:16

kennethbril schreef:Om antidiefstal bouten te verwijderen neem je gwoon één maat groter als dopsleutel. Die sla je met behulp van een houten hamer over de antidiefstal bout . En voila, de dopsleutel heeft genoeg grip om de bout los te kijgen . 100 nm is meer dan voldoende . Vast is vast . En door de tegen de klok draaiende wielen draaien bouten enkel vaster en nooit los . Raar he mechanica :laughing5:
Ja als je alleen achteruit rijd.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De helft van de auto gaat vooruit, de rest achteruit... Met andere woorden, rechts draait 't wiel met de klok mee, maar links draait tegen de klok in. Het verhaal van Kennethbril klopt dus voor de helft. :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Zoals ik toendertijd bij mijn dealerbedrijf ( SEAT/VW ) geleerd heb... draai bouten nooit TE vast!

Een bout rekt zich uit wanneer je deze vast draaid, dus een bout is ( 5cm ) ingedraaid weer wat langer als in normale toestand.

Kia heeft er een lange tijd problemen mee gehad, een bepaalde oplagen van hun busjes werden met te veel NM aangedraaid (en t materiaal was bros) waardoor je de bout zelfs al met losdraaien kon laten breken!

Wat je toch allemaal niet leert op zo'n stage... dacht dat t nooit van pas zou komen:P
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ik blijf erbij (en gelukkig mijn dealer ook) dat de wielmoeren in lichtmetalen velgen handvast moeten worden aangedraaid, om dan met een momentsleutel (op het handje) op 110 - 120 nm te worden geklikt.

Is niet allen beter voor de bouten, maar dat voorkomt ook het in de velg vreten van de moeren en allerlei onvoorspelbare gevolgen.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

tevast kan er voor zorgen dat je ze niet meer los krijgt...
ja de bouten afdraaien...

en telos..... dat je wiel er van onderen loopt

daarom altijd ff op het moment zetten... en los tjah lucht sleutel ;)
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”