zuiger van remklauw terugduwen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
JohanvZ
1st Gear member

Hallo, klopt het dat je alleen de zuiger van de achterrem met speciaal volvo gereedschap 999 5634 terug kan duwen met een draaiende beweging? Ik dacht effe de remschoenen te vervangen van een S40 uit 99
peterenjac
2nd Gear member

Bij mij werd ie gewoon teruggeduwd met een grote waterpomptang(bij de dealer) toen de blokken werden vervangen.
gr peter
Walter
Geartronic member
Contacteer:

we hebben inderdaad speciaal gereedschap voor die actie. Met de waterpomptang kan je geen stevig punt vinden om te klemmen...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
JohanvZ
1st Gear member

Ik heb zojuist geinformeerd naar de prijs van dit gereedschap, is nogal veel (150-250 euro) voor eenmalig gebruik. Klopt het dat dit gereedschap in feite bestaat uit een spindel die je uit elkaar draait, begrenst door de remklauw, waardoor je veel kracht op de cylinder kan zetten? (in de cylinder zit dus geen draad) Mijn eerste pogingen heb ik gedaan met een lijmklem echter deze klem buigt meer door dan de beweging in de cylinder. Alvast bedankt voor de info, ga vanavond weer verder hobbyen...

mvg Johan
Pjoeter
2nd Gear member

Gewoon zorgen dat je iets hebt wat vat kan krijgen op de zuiger, dus dat je zowel de zuiger kan draaien alswel kan duwen.
Ik weet alleen niet welke kant op.
De oude Bx serie van citroen hadden ook zo'n soort constructie.
De beste idéen worden uit armoe geboren.
X-off
2nd Gear member

Ik heb zo'n oude BX gehad :oops: en als dit hetzelfde systeem is, kan je een grote (stevige) schroevedraaier gebruiken met een vierkant profiel (geen ronde als je begrijpt wat ik bedoel) en die dwars over de zuiger plaatsen. De arm van de schroevedraaier past dan in de sleuven en je kan deze dan naar binnen draaien (met de klok mee dacht ik).
Ok, tis niet zo handig, maar voor die enkele keer dat je dit moet doen, is dit een oplossing. :D

Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
danny V40
2nd Gear member

Zorgen dat ie RECHTSOM draaiend er in gedrukt wordt, veel kracht meegemoeit en wordt vooral niet boos.

Gr Danny
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
JohanvZ
1st Gear member

Uiteindelijk was het een makkie, maar dat is met alles als je het weet, ik heb een sleutel van een slijptol gebruikt om de cylinder te draaien (paste precies met zijn nokjes in beide uitsparingen van de cylinder) en met een moer die op een plaatje gelast is en geklemd wordt achter de remklauw vervolgens druk uitgeoefend door een draadeinde door de moer te verdraaien. De voorremcylinder kan wel met een tang teruggeduwd worden. De constructie achter heeft kennelijk te maken met de handrem. Bedankt voor jullie reakties!

Mvg Johan
Pjoeter
2nd Gear member

JohanvZ schreef:met een moer die op een plaatje gelast is en geklemd wordt achter de remklauw vervolgens druk uitgeoefend door een draadeinde door de moer te verdraaien.
Mvg Johan
En hier ging bij mij het licht uit, je hebt gewoon een moer aan iets vasgelast en deze constructie tussen de zuiger en de klauw gestoken en toen dmv een draadeind ( bout ) de boel uit elkaar gedreven?
danny V40
2nd Gear member

Wie handig is kan ook slim zijn :D :D :D
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
JohanvZ
1st Gear member

En hier ging bij mij het licht uit, je hebt gewoon een moer aan iets vasgelast en deze constructie tussen de zuiger en de klauw gestoken en toen dmv een draadeind ( bout ) de boel uit elkaar gedreven?

Jep, de strip komt op de plaats waar de buitenste remblok hoort te zitten, in het midden een gat geboord (van de strip), hierop een moer gelast, en een lange M8 bout erin gedraaid, totdat deze de cylinder raakt, nu langzaam doordraaien om druk uit te oefenen. Wanneer nu de cylinder rechtom gedraaid wordt gaat ie in de remklauw. (wel ondertussen ook de bout aandraaien om druk uit te blijven oefenen)
Pjoeter
2nd Gear member

Ahhhhh.accoord hier kunnen we wat mee, binnenkort moet ik nl de zelfde klus doen, helaas wel onder mijn eigen wagen.......kost weer centen :evil: :evil:

Ik denk dat ik maar een stichting in het leven ga roepen,help mij de winter door of zo :twisted: :twisted: :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”