zuiger van remklauw terugduwen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 14.05.2005 - 00:19
- Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel
Bij mij werd ie gewoon teruggeduwd met een grote waterpomptang(bij de dealer) toen de blokken werden vervangen.
gr peter
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24661
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
we hebben inderdaad speciaal gereedschap voor die actie. Met de waterpomptang kan je geen stevig punt vinden om te klemmen...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34
Ik heb zojuist geinformeerd naar de prijs van dit gereedschap, is nogal veel (150-250 euro) voor eenmalig gebruik. Klopt het dat dit gereedschap in feite bestaat uit een spindel die je uit elkaar draait, begrenst door de remklauw, waardoor je veel kracht op de cylinder kan zetten? (in de cylinder zit dus geen draad) Mijn eerste pogingen heb ik gedaan met een lijmklem echter deze klem buigt meer door dan de beweging in de cylinder. Alvast bedankt voor de info, ga vanavond weer verder hobbyen...
mvg Johan
mvg Johan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17.10.2005 - 14:45
- Locatie: Pekela's
Gewoon zorgen dat je iets hebt wat vat kan krijgen op de zuiger, dus dat je zowel de zuiger kan draaien alswel kan duwen.
Ik weet alleen niet welke kant op.
De oude Bx serie van citroen hadden ook zo'n soort constructie.
Ik weet alleen niet welke kant op.
De oude Bx serie van citroen hadden ook zo'n soort constructie.
De beste idéen worden uit armoe geboren.
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Ik heb zo'n oude BX gehad :oops: en als dit hetzelfde systeem is, kan je een grote (stevige) schroevedraaier gebruiken met een vierkant profiel (geen ronde als je begrijpt wat ik bedoel) en die dwars over de zuiger plaatsen. De arm van de schroevedraaier past dan in de sleuven en je kan deze dan naar binnen draaien (met de klok mee dacht ik).
Ok, tis niet zo handig, maar voor die enkele keer dat je dit moet doen, is dit een oplossing.
Grtzzz, X-off
Ok, tis niet zo handig, maar voor die enkele keer dat je dit moet doen, is dit een oplossing.

Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34
Uiteindelijk was het een makkie, maar dat is met alles als je het weet, ik heb een sleutel van een slijptol gebruikt om de cylinder te draaien (paste precies met zijn nokjes in beide uitsparingen van de cylinder) en met een moer die op een plaatje gelast is en geklemd wordt achter de remklauw vervolgens druk uitgeoefend door een draadeinde door de moer te verdraaien. De voorremcylinder kan wel met een tang teruggeduwd worden. De constructie achter heeft kennelijk te maken met de handrem. Bedankt voor jullie reakties!
Mvg Johan
Mvg Johan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17.10.2005 - 14:45
- Locatie: Pekela's
En hier ging bij mij het licht uit, je hebt gewoon een moer aan iets vasgelast en deze constructie tussen de zuiger en de klauw gestoken en toen dmv een draadeind ( bout ) de boel uit elkaar gedreven?JohanvZ schreef:met een moer die op een plaatje gelast is en geklemd wordt achter de remklauw vervolgens druk uitgeoefend door een draadeinde door de moer te verdraaien.
Mvg Johan
De beste idéen worden uit armoe geboren.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34
En hier ging bij mij het licht uit, je hebt gewoon een moer aan iets vasgelast en deze constructie tussen de zuiger en de klauw gestoken en toen dmv een draadeind ( bout ) de boel uit elkaar gedreven?
Jep, de strip komt op de plaats waar de buitenste remblok hoort te zitten, in het midden een gat geboord (van de strip), hierop een moer gelast, en een lange M8 bout erin gedraaid, totdat deze de cylinder raakt, nu langzaam doordraaien om druk uit te oefenen. Wanneer nu de cylinder rechtom gedraaid wordt gaat ie in de remklauw. (wel ondertussen ook de bout aandraaien om druk uit te blijven oefenen)
Jep, de strip komt op de plaats waar de buitenste remblok hoort te zitten, in het midden een gat geboord (van de strip), hierop een moer gelast, en een lange M8 bout erin gedraaid, totdat deze de cylinder raakt, nu langzaam doordraaien om druk uit te oefenen. Wanneer nu de cylinder rechtom gedraaid wordt gaat ie in de remklauw. (wel ondertussen ook de bout aandraaien om druk uit te blijven oefenen)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17.10.2005 - 14:45
- Locatie: Pekela's
Ahhhhh.accoord hier kunnen we wat mee, binnenkort moet ik nl de zelfde klus doen, helaas wel onder mijn eigen wagen.......kost weer centen :evil: :evil:
Ik denk dat ik maar een stichting in het leven ga roepen,help mij de winter door of zo :twisted: :twisted: :twisted:
Ik denk dat ik maar een stichting in het leven ga roepen,help mij de winter door of zo :twisted: :twisted: :twisted:
De beste idéen worden uit armoe geboren.