Botsen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
MDA
5th Gear member

Johan s60 schreef:Er kan wel degelijk wat gezegd worden over de g-krachten, als je aanneemt dat de kooi intact blijft van beide wagens dan zullen de g krachten die op de lichtere wagen werken altijd groter zijn.

Deze krijgt immers een negatieve snelheid dan wat ie eerst (voor de botsing)had dus dv/ dt is groter en dus de g krachten ook

De lichte wagen gaat van 18 m/s naar -3.6 m/s dus een verschil van 21,6 m/s
De zwaardere gaat van 18m/s naar 3,6 m/s dus een verschil van 14.4 m/s

Dit alles in dezelfde botsingtijd dus de lichtere wagen krijgt de grootste g krachter te verduren.

Ik zeg ook niet dat er geen botsings energie door beide auto wordt opgenomen de kreukelzones worden door beide auto's volledig benut maar als dat op is en de kooi constructie's houden het, dan kun je met bovenstaande formule de eindsituatie makkelijk uitrekenen

Zo kun je ook een vrachtauto en een personen auto nemen als voorbeeld, bij hoge snelheid zal dan de personen wagen smerig inelkaar zitten maar als alle onderdelen er nog aan blijven (is wel een voorwaarde) dan gaat het sommetje ook op

Het is inderdaad alleen maar theorie, maar geeft de invloed van de massa mooi weer.
:crazyeyes:
3.6 m/s is ongeveer 13 km/u.... Dus in jouw voorbeeld gaat de wagen die met -3.6 m/s uit de botsing komt met 13 km/u achteruit na de botsing. Heb jij wel eens auto's met 13 km/u in tegengestelde richting zien vertrekken na een botsing bij 65 km/u??? Klinkt dat als een realistisch iets?

In verreweg de meeste gevallen staan beide auto's stil na een botsing en is de volledige kinetische energie van voor de botsing opgenomen door de kreukelzones. Dat komt doordat botsingen van auto's bijna volledig 'inelastische' botsingen zijn. Dus gaat jou som niet op.

Als beide auto's stil staan na de botsing kun je de g-krachten uitrekenen aan de hand van de lengte van de kreukelzones van beide autos, niet de massa...
Maar dat sommetje is redelijk nutteloos, want in bijna alle gevallen geldt dat letsel niet wordt veroorzaakt door de krachten uitgeoefend op het lichaam door het afremmen van de auto, maar door het in aanraking komen met een hard voorwerp (dashboard, stuur, raamstijl etc).
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
MDA
5th Gear member

Johan s60 schreef:Kijk hier maar eens, welke auto zal hier de grootste g- krachten ondergaan

http://nl.youtube.com/watch?v=ujEA0S9QxGI
Ik zie toch duidelijk in dit filmpje dat beide auto's nagenoeg stil staan na de botsing... en dit is het hele extreme geval van een S-classe tegen een corsa. Dat is 850 kg vs 2000 kg. Dat is dus nog meer massa verschil dan in jou voorbeeld. Als deze auto's op elkaar zijn gebotst met die 18 m/s van jouw voorbbeeld, dan zouden ze gezamelijk met iets meer dan 7 m/s door moeten gaan als jou sommetje klopt. Dat is 26 km/u... :-o
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Quota
6th Gear member

Ik moet zeggen, ik heb het voorbeeld van de gekantelde tankwagen ook aangehaald in mijn charmeoffensief om mijn liefje te overtuigen van de keuze voor een V70 (wie zegt dat alleen vrouwen gehaaid kunnen zijn? ...;-) )

Ik heb alleen zeker weten een ander plaatje op mijn netvlies, het was volgens mij een rode V70 Classic... Gebeurt dit vaker, of ben ik heel erg in de war?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Johan s60
6th Gear member

Op het filmpje zie ik die corsa duidelijk terug springen, en ja het is puur theorie alhoewel je ook nog de dempings factoren (als je die weet) van de kreukelzones er in zou moeten verwerken, en dan zijn de sneheden weer veel lager
Als beide auto's stil staan na de botsing kun je de g-krachten uitrekenen aan de hand van de lengte van de kreukelzones van beide autos, niet de massa...
Ik reken toch ook de massa niet uit die is gegeven, bovendien kun zo alleen de gemiddelde g-krachten uit rekenen en niet de pieken.

Feit is gewoon dat de lichtere wagen de grootste g-krachten opneemt en hoe de bestuurder daar dan weer uitkomt is een tweede maar vaak als slechtste.

De snelheid is natuurlijk direct na de botsing die neemt erna snel af

het gaat mij erom om de invloed van massa weer te geven niet meer en niet minder

Een extreem voorbeeld maakt het duidelijk op de weg zijn de verschillen er ook, knal maar eens frontaal op een vrachtauto (met allebei 80km/h) je schiet echt wel naar achteren zelfs al blijf je kooi heel de g-krachten zullen je nekken. :lol: Op het filmpje zie ik die corsa duidelijk terug springen, en ja het is puur theorie alhoewel je ook nog de dempings factoren (als je die weet) van de kreukelzones er in zou moeten verwerken, en dan zijn de sneheden weer veel lager
Ik reken toch ook de massa niet uit die is gegeven, bovendien kun zo alleen de gemiddelde g-krachten uit rekenen en niet de pieken.

Feit is gewoon dat de lichtere wagen de grootste g-krachten opneemt en hoe de bestuurder daar dan weer uitkomt is een tweede maar vaak als slechtste.

De snelheid is natuurlijk direct na de botsing die neemt erna snel af

het gaat mij erom om de invloed van massa weer te geven niet meer en niet minder

Een extreem voorbeeld maakt het duidelijk op de weg zijn de verschillen er ook, knal maar eens frontaal op een vrachtauto (met allebei 80km/h) je schiet echt wel naar achteren zelfs al blijf je kooi heel de g-krachten zullen je nekken.
Johan s60
6th Gear member

Zie hier maar eens is wat de invloed van massa is, die wagen ervoor schiet echt naar voren.

In welke wagen zit je op dat moment het liefst?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Johan s60
6th Gear member

hier nog een leuk voorbeeld met een harde smart
Hans oet Twent
8th Gear member

Johan s60 schreef:

Zie hier maar eens is wat de invloed van massa is, die wagen ervoor schiet echt naar voren.

In welke wagen zit je op dat moment het liefst?
Damm, das wreed om op deze wijze aan je einde te komen, bah.
Johan s60
6th Gear member

ja sorry, ik moest even een duidelijk voorbeeld hebben.
Laatst kreeg ik een mailtje van een collega, dat was een smerige voorstelling, dat was een golf v die onder een vrachtauto zat alleen de achterlichten waren nog goed van die golf maar de persoon in kwestie was letterlijk doormidden

Zal ik hier maar niet laten zien
Barlin
2nd Gear member

WOW. Die smart lijkt wel een stuiterbal. Raakt ie toch zijn energie (en die van de Merc) kwijt.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
xc90t6
4th Gear member
Contacteer:

Natuurlijk is een V70 veel veiliger dan een V50 want zoiezo de v70 is groter, zwaarder dus dat zorgen voor veel meer veiligheid
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
MDA
5th Gear member

xc90t6 schreef:Natuurlijk is een V70 veel veiliger dan een V50 want zoiezo de v70 is groter, zwaarder dus dat zorgen voor veel meer veiligheid
Een Landwind SUV is ook groter en zwaarder... maar niet veiligier. Dus zo simpel ligt het dus echt niet. Maar daar moet je deze thread maar voor lezen; ik ga niet alles herhalen :-)
Barlin
2nd Gear member

xc90t6 schreef:Natuurlijk is een V70 veel veiliger dan een V50 want zoiezo de v70 is groter, zwaarder dus dat zorgen voor veel meer veiligheid
Daar gaan we weer.

Aristophanes: "Youth ages, immaturity is outgrown, ignorance can be educated, and drunkenness sobered, but STUPID lasts forever"
Groet Bart.
MDA
5th Gear member

Ha! Laten we de oude discussie eens laten herleven met nieuwe voorbeelden...

Ik stel een wedstrijd voor tussen lengte (van de motorkap) en gewicht tegen moderne veiligheidsmaatregelen (stijvere balken, goede kreukelzones etc).

om de strijd goed te voeren gaan we het een beetje extreem doen, net zoals die botsing tussen een Opel Corsa en een S-klasse. En om bij de roots van dit forum te blijven kiezen we dan... hmmm... een Volvo 940 estate (1400kg), tegen een mini-mpv van de NCAP-sterren kampioen Renault: Een Modus (1135 kg), met een motorkap van de lengte van een A4-tje.

De vraag is: wat gaat er winnen: massa en lengte (de volvo) of de specifieke manier waarop energie van de botsing wordt afgevoerd (de Renault). Hoewel dat sterk meespeelt in een botsing laten we de aanwezigheid van airbags buiten beschouwing, omdat de 940 er geen had...
Gewoon, puur: welke heeft de 'lelijkste schade', en dus het meeste letsel voor de inzittenden...

Wilt u eerst geld inzetten of zal ik meteen het filmpje laten zien?

Voor de fun zou ik het leuk vinden als iedereen eerst een antwoord post, en dan pas naar het filmpje zou kijken. Als u dat gedaan heeft: hier het filmpje:

V480-S60
Geartronic member

Ik denk overigens dat geen van beide chauffeurs het overleefd hadden door inwendig letsel.
Maar dat is koffiedik kijken.

Maar dat is dus 20 jaar innovatie.

En daarom durf ik nog altijd de stelling aan dat een modernere Volvo, ondanks dat ie lichter is. Veiliger is dan een oudere Volvo.
En dat de huidige generatie veilige Volvo's ongeacht gewicht even veilig zijn. (Omdat ook Volvo daar innovatief in is!)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
MDA
5th Gear member

V480-S60 schreef: Maar dat is dus 20 jaar innovatie.

En daarom durf ik nog altijd de stelling aan dat een modernere Volvo, ondanks dat ie lichter is. Veiliger is dan een oudere Volvo.
En dat de huidige generatie veilige Volvo's ongeacht gewicht even veilig zijn. (Omdat ook Volvo daar innovatief in is!)
Helemaal mee eens!
BLACK DIESEL
2nd Gear member

Ha! Laten we de oude discussie eens laten herleven met nieuwe voorbeelden...

Schokkende beelden!
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
Johan s60
6th Gear member

Mijn voorwaarde was dat de kooi constructie in tact bleef, dat is hier niet het geval en "wint" inderdaad de renault.

Hoewel, de g-krachten worden hier niet gemeten maar ik denk dat die van de renault het grootst zijn, maar daar heeft de bestuurder v/d volvo niet zo veel aan, de passagier daarintegen wel
Barlin
2nd Gear member

Nu de kooi van de kleine auto intact blijft is het maar weer afwachten wat de schade zal zijn als hij tegen een fonkel nieuwe V70 opknalt. Ik denk dat ze beiden wat harder terug stuiteren en dat beide bestuurders zich knap balle zal voelen na zo'n klap.
Groet Bart.
eXite
4th Gear member

Hm, ik had mijn geld op de grote estate ingezet, maar helaas.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
coyote1980
2nd Gear member
Contacteer:

Ja, voor mij was het ook even slikken toen ik de beelden zag. Was het een full frontal geweest dan was het voor de Volvo bestuurder beter afgelopen aangezien de energie dan automatisch over het hele front verdeeld werd. En inderdaad jammer dat de kooi het niet gehouden heeft.

Ik heb de stille verwachting (ga het niet uitproberen) dat je beter met een 850 of 480 tegen een Modus kan klappen. Hoewel, een botsing met relatieve snelheid van 80 MPH wil je niet meemaken...

Verder: met de 940 of modus een crash tegen een betonnen muur zal weer beter aflopen voor de Volvo rijder. De modus heeft maar een zeer korte kreukelzone, en hoewel je been niet bekneld zal worden zullen je organen het begeven door de vertraging...
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”