3.6 m/s is ongeveer 13 km/u.... Dus in jouw voorbeeld gaat de wagen die met -3.6 m/s uit de botsing komt met 13 km/u achteruit na de botsing. Heb jij wel eens auto's met 13 km/u in tegengestelde richting zien vertrekken na een botsing bij 65 km/u??? Klinkt dat als een realistisch iets?Johan s60 schreef:Er kan wel degelijk wat gezegd worden over de g-krachten, als je aanneemt dat de kooi intact blijft van beide wagens dan zullen de g krachten die op de lichtere wagen werken altijd groter zijn.
Deze krijgt immers een negatieve snelheid dan wat ie eerst (voor de botsing)had dus dv/ dt is groter en dus de g krachten ook
De lichte wagen gaat van 18 m/s naar -3.6 m/s dus een verschil van 21,6 m/s
De zwaardere gaat van 18m/s naar 3,6 m/s dus een verschil van 14.4 m/s
Dit alles in dezelfde botsingtijd dus de lichtere wagen krijgt de grootste g krachter te verduren.
Ik zeg ook niet dat er geen botsings energie door beide auto wordt opgenomen de kreukelzones worden door beide auto's volledig benut maar als dat op is en de kooi constructie's houden het, dan kun je met bovenstaande formule de eindsituatie makkelijk uitrekenen
Zo kun je ook een vrachtauto en een personen auto nemen als voorbeeld, bij hoge snelheid zal dan de personen wagen smerig inelkaar zitten maar als alle onderdelen er nog aan blijven (is wel een voorwaarde) dan gaat het sommetje ook op
Het is inderdaad alleen maar theorie, maar geeft de invloed van de massa mooi weer.
:crazyeyes:
In verreweg de meeste gevallen staan beide auto's stil na een botsing en is de volledige kinetische energie van voor de botsing opgenomen door de kreukelzones. Dat komt doordat botsingen van auto's bijna volledig 'inelastische' botsingen zijn. Dus gaat jou som niet op.
Als beide auto's stil staan na de botsing kun je de g-krachten uitrekenen aan de hand van de lengte van de kreukelzones van beide autos, niet de massa...
Maar dat sommetje is redelijk nutteloos, want in bijna alle gevallen geldt dat letsel niet wordt veroorzaakt door de krachten uitgeoefend op het lichaam door het afremmen van de auto, maar door het in aanraking komen met een hard voorwerp (dashboard, stuur, raamstijl etc).