Xenon aanschaffen

Geproduceerd bij NedCar in Born
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Omdat ik deze week jarig ben heb ik een leuk cadeautje voor mezelf op het oog.

Ik rij vrij vaak in de nacht en dan ook flinke stukken (100, 200-250km) en dan is de geringe lichtopbrengst van de halogeenlampjes toch wel jammer. Eigenlijk had ik er al op gehoopt dat met het vervangen van de originele koplampen door heldere er al flinke winst in lichtopbrengst zou zijn maar dat viel toch tegen.

Zodoende komen we weer terug bij Xenon. Heb er al behoorlijk wat over gelezen en ben er ook verder wel uit wat ik wil hebben:

Pilot h7 set, 6000K*, 2jr. garantie.

*= liever zou ik nog minder K nemen, maar dat wordt niet aangeboden bij de conversiekits die ik tegenkom.

Maar dan nu de vraag waar ik mee zit, hoe zit het met de lamptypes: D2s en D2r. Dit is wat ik erover vind:
Er zijn 2 soorten lampen: D2s, voor gebruik in projector lampen, de zogenaamde cateye koplampen. En de D2r, die worden voor reflectorlampen is gemaakt. De meeste xenonverlichting conversiesets zijn D2s lampen omdat deze een betere lichtopbrengst hebben.
Mij lijkt het dan toch juist dat er in onze auto's de D2r zou moeten, aangezien het toch duidelijk reflectorlampen zijn.

Wie heeft er ervaring mee?

Misschien ook interessant voor de rest: bij deze winkel wil ik het gaan halen, http://www.sky-xenon.nl/actie.htm. Is voor mij lekker dichtbij, vooral omdat ik toch dagelijks in Rotterdam moet zijn voor school.
>ROOSTER<
laheije
4th Gear member

Misschien ook interessant voor de rest: bij deze winkel wil ik het gaan halen, http://www.sky-xenon.nl/actie.htm. Is voor mij lekker dichtbij, vooral omdat ik toch dagelijks in Rotterdam moet zijn voor school.

De link is niet goed.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Bjornb
2nd Gear member

als je de punt weghaalt wel.... dus:

http://www.sky-xenon.nl/actie.htm

Een webadres kan nooit met een punt eindigen. Ziet eruit als een goede actie. ik heb ook wel intresse...
(2007) V40 ";Desert Wind"; Phase II Europa 1.8 bj. 2000
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Maar niemand info over het gebruik van een D2S in een reflectorlamp?

Ik ben het sowieso van plan te vragen in de winkel natuurlijk, maar dan weet je nooit wat je nou echt moet geloven. Mijn grootste zorg is dat hij gewoon door de APK komt, met xenon erin.
>ROOSTER<
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Ik ben vandaag in een tussenuurtje maar eens langsgegaan. Klein garagetje zoals je die veel ziet in bepaalde wijken van Rotterdam. Toch maar het voordeel van de twijfel gegeven en een setje gekocht, waarschijnlijk ga ik het donderdag inbouwen.

Op de vraag over D2S/D2R lampen werd een beetje raar geantwoord, hij zei dat ik gewoon H7 lampen moest nemen dat gaf het beste effect. Dat was na de tweede keer dat ik het vroeg, én ik bovendien had uitgelegd wat het verschil was. Klaarblijkelijk wist de beste man het ook niet en aangezien alle sets zo ongeveer D2S zijn neem ik de gok maar.

Ik houd u op den hoogte.
>ROOSTER<
Denniskl
5th Gear member

De nieuwe eigenaar van mijn vorige S40 (ph 1) had ook een xenon set ingebouwd.
Maar daarbij zijn zijn reflectors in rook opgegaan.
Daarom ben ik een klein beetje huiverig.

Ik weet niet of hij het op de juiste manier ingebouwd had.
Of dat hij iets anders fout gedaan heeft.

Maar ik blijf zeker benieuwd hoe het bij jou werkt.
En natuurlijk of het makkelijk in te bouwen is.

Heb je misschien foto's van wat er in de verpakking zit?
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
menjo
7th Gear member

Volgens mij weten veel lui het verschil niet tussen een Xenon lamp en zo'n blauwachtige 100W lamp (of ze willen je laten denken dat ze Xenon hebben). Bij een 100W lamp loop je kans dat je reflector smelt, bij een Xenon lamp lijtk me dat vrijwel onmogelijk (aangezien die altijd minder warm wordt dan een halogeen lamp die evenveel licht geeft).
Robbocop
2nd Gear member
Contacteer:

zeker niet de 100W nemen!
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Er is iets raars gebeurd met dit topic geloof ik, de laatste twee post zijn eigenlijk niet de laatste en een reactie van mij daarop is weggevallen..?

Maar goed, doet er niet toe. Ik heb het gisteren ingebouwd, het lastigste was nog de plaats voor de balasten te vinden en vast te maken. Daarna eventjes prutsen met de draadjes (uiteraard 2x verkeerd weten aan te sluiten) en hopla het werkt.

De plaatsing van de linkerbalast, aan de accuhouder:
Afbeelding

De plaatsing van de rechterbalast, aan een balk reeds voorzien van een gaatje met schroefdraad:
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

Maar ik ben er net eventjes mee wezen rijden en hoewel het licht zelf vele malen feller is heb ik nou niet daadwerkelijk méér zicht.

Ik zou graag toch wel wat reacties van andere xenonrijders horen. Waar ik aan denk is dat mijn afstelling van de koplampen toch niet helemaal in orde is. Voornamelijk omdat ik een oude stelmotor heb gebruikt uit de phaseI koplampen denk ik dat de reflectorunit verder naar achter zit dan zou moeten. Eventuele resultaat heb ik hier eventjes geschetst:

Afbeelding
(links de situatie zoals ik me hem nu voorstel en rechts zoals het zou moeten zijn)

Tips?
>ROOSTER<
Denniskl
5th Gear member

Áls, ik zeg "áls", de nieuwe lamp even groot zou zijn als een halogeen lamp,
dan zou het lichtbeeld niet mogen veranderen.
Het licht word alleen stukken feller.

Ik weet niet of het brandpunt erg veel veranderd is ten opzichte van de oude lamp?
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

In principe mag het brandpunt natuurlijk niet veranderen, dat klopt...

"De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de inbouw van de Xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft."

Maar toch zou er meer zicht moeten zijn volgens dit plaatje van dezelfde website:
Afbeelding
Zou best kunnen dat er wel wat meer zicht is, maar fenomenaal vind ik het niet. Sterker nog, ik heb nog steeds het gevoel dat ik niet ver genoeg kan kijken.

Ik denk ook gewoon dat er iets niet klopt met de afstelling van m'n koplampen, met halogeen vond ik het ook al zo weinig licht...

Heel toevallig iemand die het asje van het stelmotortje van een heldere koplamp unit kan opmeten?
>ROOSTER<
marcelg
4th Gear member

ik heb ook heldere koplampen en xenon achteraf ingebouwd.

ik heb van pilot de 8000K.

moet zeggen dat het veel ontspannender rijdt omdat verkeersboorden en dergelijk van verre al te zien zijn.

heb je de lampen wel op de goede hoogte afsteld?(eventueel bij de kwikfit langsrijden doen het voor een fooitje vaak.

ik ben uiterst tevrede over xenon maar er wordt een hoop bagger verkocht
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb de lampen laten afstellen toen ik de heldere koplampunits had geplaatst, kostte me toen €11,90.

De xenon-lampen zelf ben ik ook wel berust op dat ze gewoon goed zijn, waar ik het meest bang voor ben is dat de DEPO koplampunits die ik heb niet goed zijn... maar dan zouden ze ook niet CE gekeurd kunnen zijn als het goed is.

Binnenkort maar weer eens langsgaan bij m'n vaste garage (geen Volvo-dealer), die was de vorige keer op vakantie.
>ROOSTER<
T4Freak
2nd Gear member

Ik heb sinds gister een setje 8000k gemonteerd bij zowel een s60 een 850 en een s40 zelf rij ik de s40 met h7 en ik vindt het toppie geen raar beeld geen storringen wel de s60 maar ook opgelost met het 2mm gaatje boren in de weerstand.

Ben erg tevreden vooral onverlichte wegen duidelijker beeld op de weg en boorden.

Ik raad ze aan, heb ze gekocht bij lynx cardesign 149 euro en volledige 1 jaar garantie op lampen en ontsteking.

Inbouw heeeeeeel simpel.
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Voor alle duidelijkheid: de Xenon bevalt ook mij prima.

Enkel het lichtbeeld wat de koplampen geven bevalt me niet... Ik zal er eens proberen een foto van te maken.
>ROOSTER<
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Bij deze dan een paar slechte fototjes... viel nog niet mee.

Afbeelding

Afbeelding

Wat je vooral op de eerste foto goed kunt zien is het vlekkerige licht, de weg is vrij egaal in het echt (!). Nogmaals dat komt niet door het Xenon want met gewoon halogeen had ik exact hetzelfde enkel geler.

Herkent iemand dit?
>ROOSTER<
hvdmountain
4th Gear member

DarknessAwaits, heb je koplampen die gebaseerd zijn op projector- of op reflectortechniek? Misschien dat daar nog ergens verschil kan worden opgemerkt.
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
DarknessAwaits
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb reflectorkoplampen, de standaard phaseII (replica's). Zie ook:

link

foto
>ROOSTER<
marcelg
4th Gear member

in de reflector of koplampglas heb je geen vlekken of vervormingen zitten?

ik zou kontakt opnemen met de verkoper van de koplampen, mischien een produktiefout of slechte kwaliteit algemeen?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Denniskl
5th Gear member

Dit is mijn lichtbeeld met Philips Night Vision.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”