Hallo mensen,
Ik ben op zoek naar een 12V vertragingsrelais om het moment te overbruggen dat de xenon-koplampen aan gaan bij het op contact zetten en weer uit gaan tijdens het starten en dan weer aangaan bij het loslaten van de contactsleutel van mijn volvo V70 2004. Bij de dealer heb ik gevraagd of dit via de instellingen van de boardcomputer is te regelen, bij de V70 met standaard xenon is dit n.l. wel vertraagd, maar dat kan dus niet bij mijn V70. De mogelijkheid om de verlichtingsschakelaar eerst uit te zetten is te lastig. ( wordt telkens vergeten ) De ballasten van de xenonset worden op deze manier extra zwaar belast. Ik ben bang dat ze dat niet goed kunnen verdragen!
Xenon verlichting V70 achteraf ingebouwd (2x50 watt)
- Paul
- Geartronic member
Nee die lampen houden het inderdaad niet lang vol, zet Daylight Running Lights uit dan moet je gewoon zelf die schakelaar omzetten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
Inderdaad de standaard xenonverlichting gaat na ± 6 seconden aan ongeacht of je de motor wel of niet start. Mijn vraag is dan ook of er een simpel relais bestaat dat standaard een ingebouwde vertaging heeft, eventueel afstelbaar. Op internet zoeken heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd. Er zijn wel wisselstroomrelais voor 12V maar geen gelijkstroom!
-
- 4th Gear member
velleman heeft zoiets vast wel, anders zelf maken.
maar een diesel moet ook nog even voorgloeien.
mooiste zou zijn een relais wat pas in werking treedt, met 3 sec. vertraging op het moment dat de startmotor is aangeweest. of standje III van je contact.
maar een diesel moet ook nog even voorgloeien.
mooiste zou zijn een relais wat pas in werking treedt, met 3 sec. vertraging op het moment dat de startmotor is aangeweest. of standje III van je contact.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Er was eens... Opoe spreekt:
30 jaar geleden probeerde een aantal wijze mensen mij iets over elektrotechniek te leren (HTS heette dat toen en het was bijna helemaal voor niks, ik ging heel wat anders doen). Had toen 's een zaterdagmorgen-natuurkundeproefje. We moesten een relais zo schakelen, dat hij na enige tijd weer afviel. Dat deden wij met een condensator (elco) en een weerstand.
Het lijkt me toch wel vreemd dat je zulke dingen niet kunt krijgen. Het zou zelfs mogelijk moeten zijn (alleen heeft 30 jaar wel heel erg veel sleet op de kennis veroorzaakt) om met een gewoon relais en bijv. een binnenverlichtingsvertraginkje deze uitgestelde afval te bereiken. Hebben we niet een echte techneut in ons midden?
Let wel, dat ik uitga van "afval", wat inhoudt dat het relais juist de lichten aanschakeld, als het relais zelf stroomloos komt. Dat is voor duursituaties beter, dan wanneer het relais zelf aangetrokken moet staan om het licht aan te schakelen.
30 jaar geleden probeerde een aantal wijze mensen mij iets over elektrotechniek te leren (HTS heette dat toen en het was bijna helemaal voor niks, ik ging heel wat anders doen). Had toen 's een zaterdagmorgen-natuurkundeproefje. We moesten een relais zo schakelen, dat hij na enige tijd weer afviel. Dat deden wij met een condensator (elco) en een weerstand.
Het lijkt me toch wel vreemd dat je zulke dingen niet kunt krijgen. Het zou zelfs mogelijk moeten zijn (alleen heeft 30 jaar wel heel erg veel sleet op de kennis veroorzaakt) om met een gewoon relais en bijv. een binnenverlichtingsvertraginkje deze uitgestelde afval te bereiken. Hebben we niet een echte techneut in ons midden?
Let wel, dat ik uitga van "afval", wat inhoudt dat het relais juist de lichten aanschakeld, als het relais zelf stroomloos komt. Dat is voor duursituaties beter, dan wanneer het relais zelf aangetrokken moet staan om het licht aan te schakelen.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- Starter
Ik snap precies wat je bedoeld! Ik ben er nog niet aan toe om zelf zo'n relais aan te passen. Wat elektronica betreft red ik me daar ook wel mee, maar ik dacht dat zo'n relais standaard te koop zou zijn. Ik waardeer de suggesties en hoop dat er iemand is die me op de goede weg helpt.
paQ Wie of wat bedoel je met Velleman? Telefoon nummer ?
Alvast bedankt
paQ Wie of wat bedoel je met Velleman? Telefoon nummer ?
Alvast bedankt
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Nog wat: informeer 's bij een modelbouwwinkel... Daar konden ze maar zo 's iets passend hebben, uitstelrelais worden bijvoorbeeld gebruikt in modelzwevers om te voorkomen wanneer ze onverwacht buiten bereik komen helemaal zoekraken.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
- V70Rene
- 4th Gear member
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
- DrRossi
- 4th Gear member
Tja meneer de ANWB mijn licht doet het niet!!Sayhello schreef:In sweden wordt bij opel de verlichting geschakeld dmv een relais dat aangestuurd wordt door de oliedruksensor.
Verlichting gaat pas branden wanneer het oliedruklampje uit gaat.
Wordt flink zoeken met dit soort logische oplossingen!
Maar over dat inschakelen, ik heb originele koplampen achteraf ingebouwd en dat gaat nu al dik anderhalf jaar goed dus maak je niet te druk over dat twee keer opstarten.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- flyingd
- 1st Gear member
wat je nodig hebt is een "afval vertraging". deze is gewoon te koop bij elke electro speciaalzaak.
deze is instelbaar in sec tot minuten. dat moet je probleem wel oplossen.
wat je ook kan gebruiken is een opkom vertraging.
werkt het zelfde maar schakelt de stroomverbruiker pas na een ingestelde tijd in. Bevoorbeeld als je dieselt en je moet in de winter wat langer wachten tot je de motor kan starten omdat hij aan het voorverwarmen is.
deze is instelbaar in sec tot minuten. dat moet je probleem wel oplossen.
wat je ook kan gebruiken is een opkom vertraging.
werkt het zelfde maar schakelt de stroomverbruiker pas na een ingestelde tijd in. Bevoorbeeld als je dieselt en je moet in de winter wat langer wachten tot je de motor kan starten omdat hij aan het voorverwarmen is.
V70N 2.5d 2001
-
- 1st Gear member
jongens jongens , het is zo simpel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! in de v70 classic zit
op de lichtschakelaar rechts onder een klein schroefje,draai dit eens een slag naar links of rechts ,en je verlichting werkt nu alleen nog maar op de schakelaar en niet meer direct via het contact. en zie het probleem is opgelost. maar nu weet ik niet of dat ook opgaat voor de nieuwere types.heeft deze ook zo n schroefje?
op de lichtschakelaar rechts onder een klein schroefje,draai dit eens een slag naar links of rechts ,en je verlichting werkt nu alleen nog maar op de schakelaar en niet meer direct via het contact. en zie het probleem is opgelost. maar nu weet ik niet of dat ook opgaat voor de nieuwere types.heeft deze ook zo n schroefje?
- arnoud
- 8th Gear member
Ja maar zwartwitje... Wij willen juist de verlichting altijd aan 
Zoals hierboven ook al werd gezegd: je vergeet alleen maar om de lampen uit te zetten zodat bij de volgende keer dat je de auto start krijgen ze toch weer een tik, en andersom, blijk je weer een halve dag zonder verlichting rond te hebben gereden omdat je vergat de schakelaar weer op II te zetten... etc...

Zoals hierboven ook al werd gezegd: je vergeet alleen maar om de lampen uit te zetten zodat bij de volgende keer dat je de auto start krijgen ze toch weer een tik, en andersom, blijk je weer een halve dag zonder verlichting rond te hebben gereden omdat je vergat de schakelaar weer op II te zetten... etc...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- flyingd
- 1st Gear member
een wisselstroom relais van 12 volt kun je gewoon gebruiken op gelijk stroom. dus gebruik die maar.Bosma562 schreef:Inderdaad de standaard xenonverlichting gaat na ± 6 seconden aan ongeacht of je de motor wel of niet start. Mijn vraag is dan ook of er een simpel relais bestaat dat standaard een ingebouwde vertaging heeft, eventueel afstelbaar. Op internet zoeken heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd. Er zijn wel wisselstroomrelais voor 12V maar geen gelijkstroom!
V70N 2.5d 2001
- flyingd
- 1st Gear member
ik heb een goekope oplossing voor je tijdschakeling. samen met de door V70Rene al eerder gegeven link. kun je nu goedkoop je probleem oplossen.
op marktplaats heb ik een adv. gevonden. deze biet diverse electonica aan voor weinig. de afvalvertraging die je nodig hebt kost 7.50 euro + 2 euro verzendkosten. adv. nummer: 10859678413 op marktplaats.
op marktplaats heb ik een adv. gevonden. deze biet diverse electonica aan voor weinig. de afvalvertraging die je nodig hebt kost 7.50 euro + 2 euro verzendkosten. adv. nummer: 10859678413 op marktplaats.
V70N 2.5d 2001
-
- 1st Gear member
Even voor alle duidelijkheid.
Aan dit relais heb je niets. Het moet geschikt zijn voor een spoelspanning van 12V=. Ook moet deze wel geschikt zijn voor 12V gelijkspanning en opkomend vertraagd. Je wil tenslotte dat de verlichting pas na enkele seconden aan gaat.
(Zodra er 12V= op het relais gezet wordt gaat de tijdschakeling in werking en bekrachtigt het relais na de ingestelde tijd).
Aan dit relais heb je niets. Het moet geschikt zijn voor een spoelspanning van 12V=. Ook moet deze wel geschikt zijn voor 12V gelijkspanning en opkomend vertraagd. Je wil tenslotte dat de verlichting pas na enkele seconden aan gaat.
(Zodra er 12V= op het relais gezet wordt gaat de tijdschakeling in werking en bekrachtigt het relais na de ingestelde tijd).
- flyingd
- 1st Gear member
sorry. verkeerde adv.
deze is is wel goed. 10842325313
een railes met zowel opkom, als afvalvertraging. op diverse manieren te programeren.
24V is wel te gebruiken. 24V is de maximale spanning. op 12V werkt de schakeling even zo goed.
deze is is wel goed. 10842325313
een railes met zowel opkom, als afvalvertraging. op diverse manieren te programeren.
24V is wel te gebruiken. 24V is de maximale spanning. op 12V werkt de schakeling even zo goed.
V70N 2.5d 2001
-
- 1st Gear member
Ik zou er maar niet van uitgaan dat dit werkt op 12V= gezien de specs. van Omron. Deze is echt wel bedoeld voor 24V=, of je moet hem zelf getest hebben op 12V. Normaal gesproken is het spanningsverschil 24V > 12V te groot.