3500 km gereden en net terug...

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Zo...nou de vakantie zit er op hoor. het waren 3500 km kris kras door Frankrijk en Italie. En natuurlijk zonder 1 probleem (460 1.8i '96 ) te hebben gehad. Echter zijn mij wel een aantal punten opgevallen.
De legale snelheden op de tolweg liggen in Frankrijk op 130, echter ik vind dit in mijn 460 niet prettig rijden, het lijkt wel of je de motor zo pushed dat de pakking er op ieder moment uit kan klappen ( 4500 rpm) ik zou bijna gaan denken dat het een luie motor is ( oude man geweest + kieskeurig onderhouden ) En aangezien ik geen panne wilde hebben lekker 120 gereden. Echter was dit 120 kilometers op de GPS. De teller gaf 130 aan. Dat is een verschil van 10 km's dat is toch wel wat veel terwijl ik fabrieksaf 15" Cetus velgen heb.

Tevens bergwegen....honderden kilometers bergwegen....en oh oh wat was het oppassen. Ik remde zoveel mogelijk op de motor maar de remschijven worden naar mijn idee te snel warm. Na een kleine 10 minuten kreeg ik al last van "fading" houdt echter in acht dat ik correct bijremde op de motor.al met al slecht puntje. ( ik zie alleen nergens bergen in nederland ;-) )

Maar voor de rest heeft de auto prima gespresteerd, de airco had geen enkele moeite met 28 graden + de auto koel te houden tijdens een slopende bergrit. De motor temp. bleeft ook heel erg netjes stabiel en liep bij zwaar gebruik slechts fractioneel op.
Al met al zwaar genoten van de betrouwbaarheid en ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de 460 in de bergen.
Gegroet!
irwin480
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.12.2006 - 15:11
Locatie: wernhout
Contacteer:

Leuk te lezen dat hij het er goed van af heeft gebracht, blijft toch een flinke rit.
Er is gewoon niets beters, of ben ik nou naief.
Gebruikersavatar
P130
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 05.10.2005 - 22:43
Locatie: Midden des lands

Welkom terug! 4500 bij 130 km per uur vind ik wel veel. Ik ben dit voorjaar naar Frankrijk geweest en zat bij 130 km/u op de teller op iets meer dan 3000 rpm (1.8i '94)
Gebruikersavatar
duthoy
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 02.02.2007 - 08:23

450 bij 130 km./u is inderdaad veel, ben je geen versnelling vergeten?
of heb je een automatic die hem een versnelling te laag houd, door mss zware belading van de auto (al de koffers e.d.)?

zelf rij ik met een 1.6i en bij 130 doe ik +/- 3300 rpm.

het is niet omdat je motor "lui" is dat hij meer RPM gaat maken voor dezelfde snelheid, je overbrengverhoudingen blijven hetzelfde (tenzij je motor wat RPM verliest door een slippende koppeling maar dan had die al lang opgerookt geweest.
bij een luie motor trekt hij gewoon wat minder, en ligt je topsnelheid wat lager omdat hij op hogere RPM geen "koppel" meer heeft om te versnellen.
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Ja heren.. 130 op de gps en dan 4500 toeren bedoelde ik. Dus bijna 150 op de teller. Het gaat me eigenlijk meer over dat de kmteller flink afwijkt. Nu snap ik dat ik medeforummers heb zien schrijven dat ze 200 op de teller kregen ;-)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dan klopt nog die 4500 toeren niet!
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Toen ik hem nog had, en flink de teugels aanspande deed hij in zn 5, 5500 toeren met 185km/h a 195km/h
1995-04 1.8i


Dan als je de GPS snelheid bekijkt, 4300 toeren oid kunnen kloppen bij 130 gps km/h
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

De legale snelheden op de tolweg liggen in Frankrijk op 130, echter ik vind dit in mijn 460 niet prettig rijden, het lijkt wel of je de motor zo pushed dat de pakking er op ieder moment uit kan klappen ( 4500 rpm)
Ik heb vaak genoeg 's nachts naar huis gereden, geen zin, geen intresse in flitspalen, met maar 1 ding in me gedachte, SLAPEN! dus gas op de plank. 90 minuten van rotterdam naar oosten des lands met 5500 op de teller heeft hij nog nooit probleme me gehad, anders dan dat de motor de eerst volgende 300km luider stationair tikte.
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

als ik naar je banden maat mag gokken dan heb je waarschijnlijk 195/50r15 onder je auto liggen. ik heb zelf 185/60R15 op mijn cetus liggen wat mij een verschil geeft van 3 km. straks winterbanden op mijn atlas velgen, dan kies ik voor 185/65R14, wat mij een verschil geeft van 5 km wat in de winter niet erg is zodat je iets langzamer rijdt dan zomers.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

laat je nog ff weten welke maat banden je op de auto hebt zitten, daar ben ik wel benieuwd naar?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

dit jaar ook weer 5000km gereden naar slovenie en kroatie. ja de remmen worden warm. vooral de variant met trommelremmen achter. Maar die van ons heeft t ook wer goed volgehouden.

ik heb zelf de 460 met abs en schrijfremmen rondom. En die remt toch een stuk beter in de bergen. En wordt minder warm/minder stank.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”