Verlagen V70MY2001

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Gertjan R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
Locatie: Paterswolde

Rene, ik zou nog eens goed nadenken over die verlagingsveren. Heb dit jaren geleden ook eens laten doen (met een orginele verlagingset met behoud van comfort) bij een fabrieksnieuwe VW Golf, na een week heb ik de orginele veren terug laten plaatsen, wat een drama! :bad-words:
Wie mooi wil zijn moet soms pijn lijden, maar niet zoveel. Iets lager op de pootjes staat absoluut een stuk beter, maar ik zou geen concessie willen doen aan het comfort.
Ik wens je veel wijsheid.

citaat SVB:
Een gewone verlagingsset heb ik er net afgehaald daar het me te oncomfortabel was.
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

Als je de achterzijde lager wilt plaatsen mbv de brackets uit Zweden heb je toch kortere veren nodig .....Het comfort blijft wel hetzelde.

Schokdemper komt lager , dus ook je veer moet iets korter anders is deze al 35 mm ingedrukt en verlies je enkel comfort ( klapperen e.d)

En tjsa , alleen de wagen 35 mm van achter verlagen heeft geen zin , lijk je net zo'n speedboot die snel vertrekt ;-)
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
Gertjan R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
Locatie: Paterswolde

Ik vermoed, als je nu de nivomat-veren (minder spanning) gemonteerd hebt, de achterkant toch zal zakken. In de combinatie "nivomatdempers plus nivomatveren" zijn de nivomatdempers mi het meest bepalend voor de wagenhoogte.

Ik weet dit echter niet door ervaring, wellicht dat andere liefhebbers hier meer over kunnen zeggen.

En als die 35 mm wat teveel is zou je dit misschien kunnen oplossen door bij het bevestigingspunt bovenin 15 mm te compenseren/opvullen.
Dan heb je voor en achter ongeveer gelijke hoogte bereikt.
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

Gertjan R schreef:Ik vermoed, als je nu de nivomat-veren (minder spanning) gemonteerd hebt, de achterkant toch zal zakken. :?: In de combinatie "nivomatdempers plus nivomatveren" zijn de nivomatdempers mi het meest bepalend voor de wagenhoogte.
IDD , je haalt toch bij de brackets alleen de schokdemper omlaag , dus de achterkant zakt zeker. De originele veren zakken dus iets in en er komt dan een grotere spanning op staan( dit beinvloed de veerkarakteristiek vlgs mij wel).
Door nu kortere veren te monteren aan de achterzijde zal de veerspanning hetzelfde zijn als een originele veer / schokdemper montage . Ik neem dus geen stuggere veren , enkel iets kortere aan de achterzijde.

Alleen de voorkant komen iets stuggere en kortere veren.

Mochten er mensen zijn met veel ervaring op schokdemper/ en of vering hou ik me aanbevolen voor opties , en wijze raad.
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
Gertjan R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
Locatie: Paterswolde

Als je/jullie het avontuur achter de rug hebt horen we graag de bevindingen, succes :wink:
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bij mijn S60 heb ik de veren achter zelf vervangen door verlaagde en daarna weer door normale. Het is zelf te doen zonder brug. Ik heb het met een garage krik en 2 bokjes gedaan bij mij thuis in de garage.
Het mooiste zijn 2 garage krikken.
Al met al een &*%^#*%^# werk om te doen. links duurde erg lang, rechts ging opeens een stuk sneller.
Samengevat, het is zelf te doen, maar een enorm rot werk.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Biuj mijn weten zijn de nivomat veren icm nivomats elf een goeie combinatie. Wagenhoogte wordt grotendeels bepaald door de nivomats. Ben zelf ook aan het overwegen die bracktes te bestellen, echter ga ik er geen lagere veren in zetten. Ben bang dat het me dan weer te stug gaat worden. Wil enkel de hoogte met nivomats wat omlaag hebben.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

sbv schreef:Biuj mijn weten zijn de nivomat veren icm nivomats elf een goeie combinatie. Wagenhoogte wordt grotendeels bepaald door de nivomats. Ben zelf ook aan het overwegen die bracktes te bestellen, echter ga ik er geen lagere veren in zetten. Ben bang dat het me dan weer te stug gaat worden. Wil enkel de hoogte met nivomats wat omlaag hebben.
Als je de hoogte omlaag haalt door de brackets te bestellen pers je de veren toch samen ( hiervan veranderd de
plaats toch niet).
Als de veer 35 mm meer samen geperst wordt veranderd er toch iets , of mis ik nu iets helemaal :? :? :? :? :?

Als je nu een kortere veer neemt ( zeg 35 mm ) met dezelfde veerkarakteristiek als een nivomat veer blijft het mijn inziens wel hetzelfde ..

Wie help ons uit deze droom van verwarring.... :cry: :cry: :cry:
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De Nivomat veren zijn iets slapper dan de normale veren, maar wel iets langer. Bij een normale belading zijn de nivomat veren dus in staat de auto te dragen in een normale stand. Als je alleen de demper verlaagt zal de auto niets tot een klein beetje zakken, afhankelijk van de belading.
Als Nivomat dempers wat ouder worden gaan ze vaak intern lekken, waardoor de auto na een paar uurtjes in de veren zakt, en dat is zeker geen 35mm!
Conclusie: als je achter wilt verlagen zul je andere veren moeten monteren of altijd een behoorlijke belading hebben. Omdat de veren vrij zwak zijn is bijvoorbeeld een gastank meer dan voldoende.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”