Wielkastranden laten repareren

Alles over de 440 / 460
Auk
6th Gear member

hmm, toendertijd heb ik voor mijn 480 ook een prijsopgave laten maken, 500 euro per kant zonder spuiten..

Maargoed, zelf voorbewerken scheelt al heel veel in de kosten!!

Wanneer je zorgt dat je een deel van de roest al wegslijpt + dat je het blanke metaal kan zien(waarop gelast kan worden) en wat schuren e.d, en zorgt dat je zelf al plaatmateriaal hebt.. worden de uren minder, dus hoef je minder te betalen!

T is maar net wat je zelf t liefste doet :)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
bolbo
1st Gear member
Contacteer:

intussen wielkastrand in Opheusden gehaald voor mijn 440
nu gauw erop lassen /slijpen en plamuren /schuren en opnieuw palmuren etc etc

groet
I VOLVO YOU
SchoutenCC
5th Gear member

Of je doet zoals ik: de budget-oplossing - ff opschuren, gaten vullen met plamuur, met deze zelfde plamuur het oorspronkelijke niveau restaureren en daarna schuren totdat het glad is en zo veel mogelijk in de originele vorm. Oftewel maak een plamuur-structuur die zichzelf aan de restanten hecht.
Kosten plamuur: een tientje max? plus een paar uur priegelen/wachten/schuren
Koop daarna bij de automaterialenzaak een spuitbus lak en geef je plamuurbord (sorry, spatbord) een laagje kleur. Eventueel blanke lak.
Kosten lak: ongeveer een tientje voor een spuitbus die genoeg is voor een spatbord, een spoiler, een paar kleine roestplekken en nog altijd klaar staat.

Totale kosten: anderhalf, twee tientjes plus een paar uur.
Opbrengst: een spatbord dat je van een afstand niet opvalt, waarvan je als je ernaar kijkt zoiets hebt van "er is iets mee", en waarvan de apk-keurmeester zegt: 'ja, eigenlijk zou het gelast moeten worden he? maar zo ziet het er ook wel goed uit hoor'.

Bij mij werkt het, anderen zullen anders beslissen ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
showroomstaat
1st Gear member
Contacteer:

De APK-keurmeester zal zich er niet druk om maken, aangezien het geen dragend deel is. Alleen is plamuur over roest niet bepaald duurzaam, dus ook wel weer zonde van je werk.
rene en erica
4th Gear member

showroomstaat schreef:De APK-keurmeester zal zich er niet druk om maken, aangezien het geen dragend deel is. Alleen is plamuur over roest niet bepaald duurzaam, dus ook wel weer zonde van je werk.
maar er is ook zoiets als scherpe delen,is mijn oude 440 eens op afgekeurd.het moet er dus wel een beetje op lijken.
dragend deel of niet.
groet'n uut grunn
showroomstaat
1st Gear member
Contacteer:

Als dat de enige zorg is, kun je er ook gaffertape overheen plakken :P
...wat dan ook wel gedaan wordt.
SchoutenCC
5th Gear member

rene en erica schreef:er is ook zoiets als scherpe delen
Artikel 5.2.48
- Uitwendige veiligheid o.a. wiel- en zijdelingse afscherming
- - Keuringseisen personenauto's, carrosserie
- - - Keuringseisen:
1. Personenauto's mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
- - - Wijze van keuren:
Leden 1, 2 en 3. Visuele controle, waarbij in geval van twijfel wordt gemeten.

== oftewel je auto mag niet scherp zijn ==

6. Geen deel aan de buitenzijde van de personenauto mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat voor losraken.

== dit zou kunnen spreken vóór wat 'showroomstaat' zegt, maar ik ben zelf van mening dat het voorlopig wel blijft zitten. ==

(c) RDW
rene en erica schreef:het moet er dus wel een beetje op lijken.
En dat is dan ook precies wat ik geprobeerd heb: vorm herstellen, gat uit zicht halen, kleurverschil minimaliseren. Gewoon dus dat je niet van een kilometer afstand een roestbak ziet maar dat je dichtbij moet staan om te zien dat het slechts plamuur is. Ik vind het lijken iig ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
rene en erica
4th Gear member

die van mij gaat deze winter ook onder het mes.dankzij een handige lasser hier een paar straten verderop kost me dat een fractie v/d bedragen die ik hier boven lees.500 per kant is wel erg veel.het hangt natuurlijk een beetje af van hoever zijn de randen aangetast.voor het spuiten heb ik ook al iemand.beide mensen leveren profesioneel werk voor schappelijke prijzen.eenig nadeel:ze hebben het beide erg druk omdat de prijzen van garage en spuiters/schadeherstellers niet mals zijn tegenwoordig.80 euro per uur is normaal bij een beetje garage en een deukje kost je zomaar 6 a 700 euro.als je een auto hebt als onze 440/460/480 dan kan dat meestal al niet meer uit.economisch total loss heet dat volgens mij.
groet'n uut grunn
Paul Daf
1st Gear member
Contacteer:

economisch total loss heet dat volgens mij. ??

Waarde voor je auto bepaal je zelf.
of het is je vervoermiddel of het is JOU auto.

JOU auto kost altijd geld, elke hobby kost geld, het is maar geld.

De ene gaat golfen, de andere niet
SchoutenCC
5th Gear member

Idd, economisch total loss was de mijne ook. Tenminste, dat vond mijn pa (vorige eigenaar) nadat de kwit-fit hem apk-afkeurde met een waslijst aan punten en een offerte à € 1200. Ik besloot dat hij niet emotioneel total loss was en ben met schoonpa gaan fixen. Inmiddels heb ik er misschien wel bijna die 1200 ingepompt, maar a) de kwikfit heeft er geen cent van gezien b) hij is nog veel beter en mooier dan daarvoor en c) het is MIJN auto. Ik geniet er nog elke dag van.
Carlover
Starter

Die van www.artaparts.nl passen goed en zijn niet duur!
Paul Daf
1st Gear member
Contacteer:

Zark3 schreef:Idd, economisch total loss was de mijne ook. Tenminste, dat vond mijn pa (vorige eigenaar) nadat de kwit-fit hem apk-afkeurde met een waslijst aan punten en een offerte à € 1200. Ik besloot dat hij niet emotioneel total loss was en ben met schoonpa gaan fixen. Inmiddels heb ik er misschien wel bijna die 1200 ingepompt, maar a) de kwikfit heeft er geen cent van gezien b) hij is nog veel beter en mooier dan daarvoor en c) het is MIJN auto. Ik geniet er nog elke dag van.
Thats the spirit.
als je er nu bv 3 jaar probleem loos mee rijdt dan lach je toch iedereen uit, en je rijdt in JOU AUTO.

ik rijd nu al ruim 2 jaar in een 440 van 1989 totaal kosten van aanschaf en het onderhoud tot nu toe , daar koop je nog geen fiets voor.
( ik doe wel alles zelf)
gr paul
arieribbens
1st Gear member

Ik ben op zoek naar een volvo 440 of 460 en lees overal dat je moet letten op de spatbordranden. Als ik dus ga kijken bij een auto wil ik hierop letten, maar welke plek gaat het precies om, dit wordt mij toch niet duidelijk...

Gaat het nu om de rand die ik hier rood heb gemaakt? Wat je dus duidelijk kunt zien als je een auto bekijkt, of gaat het om het stuk in de wielkast, dus boven het wiel zegmaar, wat je van de zijkant niet ziet en waarvoor je dus echt op je buik tussen band en wielkast moet kijken? :P

Afbeelding
Carlover
Starter

Het gaat om het door jou aangegeven gedeelte; dat noemen we een spatbordrand.
arieribbens
1st Gear member

Carlover schreef:Het gaat om het door jou aangegeven gedeelte; dat noemen we een spatbordrand.
Dat dacht ik al, maar ik vond het toch raar.

Want dit is toch niet erg als het roest of gaten heeft. Die rand heeft toch alleen een uiterlijke functie? Zonder die hele rand of spatbord rijdt je auto nog steeds net zo goed toch? :P

Dan kan je het, als het toch alleen om uiterlijk gaat, toch net zo goed volplamuren of weet ik veel wat.
Carlover
Starter

Nee, nee!! Pas op!! Als het te veel is wordt hij niet APK goed gekeurd. En het is natuurlijk geen gezicht op zo`n mooie auto!
gertvanderspek
3rd Gear member

Volgens mij mag er een derde deel van los liggen en dan wordt het nog goed gekeurd. Als het meer is word het afgekeurd.
arieribbens
1st Gear member

De auto die ik op het oog heb heeft dus ookal last van roest aan de wielkasten :cry:

Maar nu vraag ik me dus af in hoeverre dit belangrijk is. Een auto met roest aan die wielkastranden altijd laten staan of heeft ondertussen eigenlijk elke 440/460 dit?
gertvanderspek
3rd Gear member

De meeste 440/460 hebben er last van of krijgen het.
Het hang een beetje van af als je het zelf kunt doen.
Zelf heb ik het met de slijptol vlakgesleppen en vervolgens geverfd in de kleur van mijn auto.
Als er komplete nieuwe stukken ingezet moeten worden dan is het redelijk prijzig.

Dus kijken als je aankunt en anders verder zoeken.
arieribbens
1st Gear member

gertvanderspek schreef:De meeste 440/460 hebben er last van of krijgen het.
Het hang een beetje van af als je het zelf kunt doen.
Zelf heb ik het met de slijptol vlakgesleppen en vervolgens geverfd in de kleur van mijn auto.
Als er komplete nieuwe stukken ingezet moeten worden dan is het redelijk prijzig.

Dus kijken als je aankunt en anders verder zoeken.
Dus je moet er altijd iets aan doen? Ik kan niet zeggen van ik koop die auto en die roest interesseert me niet ?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”