Starten D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

175.000 op de teller en nog steeds de eerst set verstuivers (volgens de papieren van de vorige eigenaar).

Marinus
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

mjeuring schreef:175.000 op de teller en nog steeds de eerst set verstuivers (volgens de papieren van de vorige eigenaar).

Marinus
@Oceanracer: Lang niet alle D5'en hebben er last van. Maar op zo'n forum krijg je natuurlijk snel een vertekend beeld.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

ruim 225000 km ook nog met de eerste set verstuivers. Kan in de gehele istory niets terug vinden dat er een vervangen is

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

235.000 km zonder verstuiverprobleem......
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

wat een geluksvogels allemaal....
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Ach, toch moeten de verstuivers er uit. Lekke kleppendekselpakking. Rotklus.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Oceanracer schreef:Ed,

Even kort samengevat: Injector is voor benzinemotoren en verstuivers voor (moderne) diesels?

Het lijkt soms dat de door jou aangehaalde D5's met 2 ton op de klok veelal bij ca 150.000 1 of meerdere verstuivers hebben moeten (laten) vervangen. Vandaar mijn opmerking. Het lijkt gewoon wel erg vaak voor te komen. In elk geval meer problemen dan met de TDI van Audi die we tot aan de D5 steeds in de Volvo aantroffen.
Eigenlijk is een injector ook een verstuiver en een verstuiver een injector. Zowel bij een benzine als een diesel wordt de brandstof namelijk verneveld ingespoten, alleen bij een diesel vele malen fijner.
Omdat bij een diesel het primaire doel van de verstuivers het vernevelen is worden ze daarom verstuivers genoemd. Bij een benzine motor is het primaire doel injecteren. Dat het daarbij ook nog eens fijn verneveld wordt is leuk meegenomen.
Bij industriediesels wordt alleen maar gesproken over verstuivers, en komt het woord injector niet voor.

Vergeet niet dat de drukken steeds hoger worden, met als gevolg een betere motorloop. Dat is de reden dat de systemen weer complexer en gevoeliger worden. Het schijnt overigens wel zo te zijn dat injectoren minder snel stuk gaan van hoge inspuitdrukken omdat de verneveling veel beter is.

Ik rijd ook nog met de originele injectoren, 220.000 km. Er zijn er wel heel wat stuk gegaan, maar er waren wat foute series in omloop. Die zijn door elkaar heen gebruikt, en er is dus niet op voorhand te zeggen welke stuk gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dank voor je uitleg, Ed. Duidelijk zo. Je moet dus een beetje geluk hebben met die verstuivers. E.e.a. is dus niet aan te geven welk bouwjaar dit meer voorkomt dan andere bouwjaren. Zou de kwaliteit van de diesel dan nog meespelen? Ultimate of V-Power bijvoorbeeld? Ik zou me kunnen voorstellen dat dit de verstuivers schoon maakt/houdt en anders geregeld eens een flesje reiniger in de tank gooien. Of zijn er (hier) ook mensen die dat geregeld doen en toch problemen met de verstuivers hebben/kregen? Ik heb namelijk in overweging om na deze weer een OceanRace aan te schaffen, maar dan een 2005/2006 uitvoering (wel jammer van de velgen, trouwens) met D5 motor. Met de huidige 35.000 km per jaar is het steeds weer even slikken als ik de factuur van de pomp binnen krijg.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

heb nu 197k op mijn D5 staan.
zo af en toe gooi ik er een flesje reiniger doorheen.
heb echter wel 1 verstuiver die soms wat tikt. Duidt wellicht toch op slijtage en misschien een aankomende vervanging. Het doet me iig goed te lzen dat de dealer kan opsporen welke het is en ook enkel die vervangen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik gooi er altijd de "goedkoopste" diesel in, pomp maakt niet uit. Nog gen problemen gehad. Wat mijn voorganger tankte weet ik niet.
Bij 35.000 km/jr zou ik zeker op diesel gaan rijden. Wordt anders erg duur tanken. Ik rijd een dikke 25.000 per jaar, en dan is diesel rijden al vel goedkoper dan benzine.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JosB
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
Locatie: Eindhoven

:( :( Bij mij waarschijnlijk ook een probleem :( :(

Al enige tijd duidelijk moeilijker starten, gaat enkele seconden overheen voordat de motor aanslaat. Dat was een half jaar geleden nog heel anders, aankomen - lopen.
Tijdens de zomervakantie zelfs enkele keren gehad dat hij bijna niet aan wilde slaan, ruim 30 seconden doorstarten voordat hij zachtjes aan wilde lopen.
Dat was wel met 1300 kilo caravan en Duitse autobahn met 110 km/h.

O ja, ik heb nu ± 214 000 km op de teller, bij 215 staat hij bij de dealer voor een service beurt, ik houd mijn hart vast :roll: voor de rekening.
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
margaret
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 19.06.2007 - 13:48
Locatie: Gelderland

trompetje schreef:235.000 km zonder verstuiverprobleem......
Ook bij mijn Volvo S60 nog altijd de originele bij 235.000 km! Hij begint toch wel aardig witte pluimen te geven als ik het gaspendaal goed in trap!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zwarte pluimen bedoel je toch hoop ik wel?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
margaret
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 19.06.2007 - 13:48
Locatie: Gelderland

edraket schreef:Zwarte pluimen bedoel je toch hoop ik wel?
oeps bedoel inderdaad zwarte pluimen............ :oops:
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27525
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

margaret schreef:
trompetje schreef:235.000 km zonder verstuiverprobleem......
Ook bij mijn Volvo S60 nog altijd de originele bij 235.000 km! Hij begint toch wel aardig witte pluimen te geven als ik het gaspendaal goed in trap!
En bij mij ook, gisteren de 235.000 op de teller gereden en zover ik weet nog steeds orriginele verstuivers.
Heb totaal geen last van pluimen of iets anders.
Binnenkort alleen tijd voor een grote beurt, benieuwd of het nog iets opleverd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Kroon
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 26.06.2007 - 08:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik heb sinds heden ochtend een probleem gemerkt met starten. Auto heeft 4 dagen buiten stil gestaan en toen ik deze starte liep deze merkbaar niet goed. Het leek alsof er 1 of 2 cylinders niet mee wouden doen. Na enkele seconden liep de auto wel weer mooi. Wel kwam er een flinke pluim rook uit de uitlaat toen deze even slecht liep.

Kan dit aan de verstuivers of gloeipluggen liggen? Mijn verbruik op de BC geeft normaal gesproken gemiddeld 5,9L/100 aan.
Volvo S60 D5 Edition, 2002, 163pk, Telefoon, Half Leder, HU803 met 300W, 16 inch lichtmetaal, 15 inch winterbanden, achteruitrij sensoren, electrische stoelen, afneembare trekhaak, klasse 3 alarm enz
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Hoe start een warme motor?
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

JosB schreef::( :( Bij mij waarschijnlijk ook een probleem :( :(

O ja, ik heb nu ± 214 000 km op de teller, bij 215 staat hij bij de dealer voor een service beurt, ik houd mijn hart vast :roll: voor de rekening.
En? Heb je je hart al los gelaten of lig je aan de beademing?
Hopelijk is het mee gevallen...
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
JosB
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
Locatie: Eindhoven

Keesjan36 schreef:
JosB schreef::( :( Bij mij waarschijnlijk ook een probleem :( :(

O ja, ik heb nu ± 214 000 km op de teller, bij 215 staat hij bij de dealer voor een service beurt, ik houd mijn hart vast :roll: voor de rekening.
En? Heb je je hart al los gelaten of lig je aan de beademing?
Hopelijk is het mee gevallen...
Hoi,
Tja, sorry voor de wat late reactie maar ik heb een tijdje andere drukke bezigheden gehad dan het forum :?

Auto is ondertussen bij de dealer geweest, 220 000 km beurt met APK en jawel hoor :evil: :evil: :evil: 1 rotte injector.
Totaal rekening € 830,-

Was effe slikken maar nu hoop ik er weer een tijd tegen te kunnen en duim ik dat het bij die ene injector blijft :?:

Blijft een fijne auto, zeker nu hij weer als vanouds snel start en weer veel lekkerder loopt dan voor de servicebeurt.
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
riny
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 10.02.2007 - 20:45
Locatie: nh

bij 265 dkm waren er twee verstuivers stuk meteen alle 5 vervangen kosten 1937 euro even schrikken maar geen optie om inte ruilen de s60 d5 rijd geweldig bjr 2002 km stand nu 270dkm .
1971/1973 volvo 142 , 1973/1978 opel kadett gsi1980/1983 buggie classic 1600 1983/1988 citoen ds 1989/1999 bmw 325ia 2000/2006 audi a6 2006/20011 volvo s60 d5 2011/heden c70 d5
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”