aankoopadvies Volvo V70 2.4T of D5 voor caravantrekken
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind die 16" niet mooi. Ik noem ze altijd Peugeotvelgen, omdat Peugeot ook soorgelijke velgen met van die ronde gaten heeft. Die wielbouten zijn meestal wel te wisselen. Van aquaplaining heb ik nog geen last gehad. En als ik mij niet vergis, liggen er om mijn wintervelgen banden van 16" met 205 breedte.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54
Zo, ik heb er eens een nachtje over geslapen (kon overigens eerst niet slapen, ik lag alleen maar te piekeren en te twijfelen...).Oceanracer schreef:Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind die 16" niet mooi. Ik noem ze altijd Peugeotvelgen, omdat Peugeot ook soorgelijke velgen met van die ronde gaten heeft. Die wielbouten zijn meestal wel te wisselen. Van aquaplaining heb ik nog geen last gehad. En als ik mij niet vergis, liggen er om mijn wintervelgen banden van 16" met 205 breedte.
Mijn verstand zegt nog steeds de 16" maar mijn gevoel nu steeds meer de 17"!
Ik heb immers ook gereden met de 17" en dat reed goed, zo is hij ook de fabriek uitgerold meteen met 17" en stuuruitslagbegrenzers en ik weet natuurlijk niet hoe het straks rijdt met die andere 16" velgen met de banden die daar al omheen zitten en misschien op die auto zijn "gespoord/ingesleten". Straks krijg je met "cuppen" o.i.d. te maken.
Ik zal vandaag contact opnemen dat ze de 17" maar moeten laten zitten, maar dan wil ik wel weten hoeveel profiel ze precies hebben.
Ik kan natuurlijk ook vragen om de wielen te laten wisselen, er evt. een foto van te laten maken en me die op te sturen (dan weten we meteen of dat staat of niet) en af te spreken dat als de auto meteen na aflevering minder goed rijdt het weer om te mogen ruilen...
Gr. Paul.
P.S. Oceanracer, wat denk je van de trekhaak? Zit die niet dichter op de bumper dan bij jou? En jij trekt er toch ook een caravan mee? Welk merk?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
Keuze lijkt mij niet zo moeilijk!
17" laten zitten (spaken vele malen mooier dan de peugeot-velgen (qua inruilwaarde later ook beter) en meteen nieuwe banden er omheenlaten zetten.
3-4mm vindt ik weinig (zeker nu de herfst/winter er aan zit te komen).
1,6 is volgens mij de min. eis voor de APK.
Zeker onder zo'n zware wagen met veel vermogen is wel wat profiel nodig.
4 nieuwe bandjes kost je rond de 500,- Wellicht dat de verkoper tegemoet wil komen.
Iig gefeliciteerd met je aankoop.
17" laten zitten (spaken vele malen mooier dan de peugeot-velgen (qua inruilwaarde later ook beter) en meteen nieuwe banden er omheenlaten zetten.
3-4mm vindt ik weinig (zeker nu de herfst/winter er aan zit te komen).
1,6 is volgens mij de min. eis voor de APK.
Zeker onder zo'n zware wagen met veel vermogen is wel wat profiel nodig.
4 nieuwe bandjes kost je rond de 500,- Wellicht dat de verkoper tegemoet wil komen.
Iig gefeliciteerd met je aankoop.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54
Kan ik nog proberen, echter die Volvo dealer vroeg 220,50 voor een Michelin Premacy 225/45-17 per stuk en net Euromaster gebeld en daar kosten ze met korting (ANWB 5% en nog eens 5% voor alle 4 tegelijk) 161, per stuk....volvo rob schreef:Keuze lijkt mij niet zo moeilijk!
17" laten zitten (spaken vele malen mooier dan de peugeot-velgen (qua inruilwaarde later ook beter) en meteen nieuwe banden er omheenlaten zetten.
3-4mm vindt ik weinig (zeker nu de herfst/winter er aan zit te komen).
1,6 is volgens mij de min. eis voor de APK.
Zeker onder zo'n zware wagen met veel vermogen is wel wat profiel nodig.
4 nieuwe bandjes kost je rond de 500,- Wellicht dat de verkoper tegemoet wil komen.
Iig gefeliciteerd met je aankoop.
Daarnaast adviseerde de bandenspecialist eerder voor de 16" velgen te gaan, dat rijdt comfortabeler en hij kon me ook nog vertellen dat de Premacy HP (zoals op de 16" gemonteerd zit) stugger is en iets minder comfortabel rijdt dan de gewone Premacy.
Hij had het er ook over dat Volvo misschien op die 16" velg standaard een 215 band monteert, maar dat je er ook best een 205/55-16 op kan zetten, en die zijn ineens een heel stuk goedkoper die 205 (215/55 was idd vergelijkbaar geprijst als de 225/45).
Ik weet het nu nog steeds niet...
Gr. Paul.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Er hoort op 16" in Europa 205/55/16 te zitten. Zowel onder V70 als S60.
Het zijn in ieder geval geen Mimas velgen. Ze lijken wat op Orbits (maar die zijn het ook niet volgens mij)
Overigens gefeliciteerd met je aankoop.
Het zijn in ieder geval geen Mimas velgen. Ze lijken wat op Orbits (maar die zijn het ook niet volgens mij)
Overigens gefeliciteerd met je aankoop.

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54
Het lijken me in iig hele bekende V70 velgen want ik zie ze op heel veel V70's...V480-S60 schreef:Er hoort op 16" in Europa 205/55/16 te zitten. Zowel onder V70 als S60.
Het zijn in ieder geval geen Mimas velgen. Ze lijken wat op Orbits (maar die zijn het ook niet volgens mij)
Overigens gefeliciteerd met je aankoop.
Maar goed, we hebben toch maar besloten om de 17" velgen met de banden die erop zitten gewoon maar zo te laten. Dan zien we naar verloop van tijd wel welke nieuwe banden we er op zetten als het nodig is: ik denk i.p.v. de huidige Michelin Pilot Sport de Michelin Premacy al dan niet HP...
We kunnen hier iig nog wel een tijd mee rijden met onze km-aantallen, gaan er volgende week eerst meteen mee naar PArijs op en neer maar dan pas weer ver in de zomervakantie en we rijden er verder alleen af en toe in het weekend mee, geen woon/werk-verkeer! En veelal snelwegen.
Dus zijn toch maar voor de "looks" van die 17" gegaan, vinden we gewoon veel mooier...
Gr. Paul.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hehe, eind goed, al goed. 
Die 17" zijn toch veel mooier, daar krijg je echt geen spijt van. En zoals je zelf ook al schreef, die Peugeot-velgen rijden al zo veel rond, het is leuker om eens iets anders te hebben.
Dan nog even over de trekhaak: ik zie daar niets raars aan hoor. Kogel steekt gewoon recht omhoog (dus geen aanrijding van achteren opgevangen) en de afstand kogel-bumper is zo te zien gelijk aan bij die van mij. Overigens hangt er bij mij een Kip Greyline 48TRZ achter.
Rest mij nog je te feliciteren met je nieuwe aanwinst. Ik wens je veel fijne en veilige kilometers toe en veel plezier in Parijs. Vergeet je voor die tijd niet even de foto's te posten?
Gr, Erwin

Die 17" zijn toch veel mooier, daar krijg je echt geen spijt van. En zoals je zelf ook al schreef, die Peugeot-velgen rijden al zo veel rond, het is leuker om eens iets anders te hebben.
Dan nog even over de trekhaak: ik zie daar niets raars aan hoor. Kogel steekt gewoon recht omhoog (dus geen aanrijding van achteren opgevangen) en de afstand kogel-bumper is zo te zien gelijk aan bij die van mij. Overigens hangt er bij mij een Kip Greyline 48TRZ achter.
Rest mij nog je te feliciteren met je nieuwe aanwinst. Ik wens je veel fijne en veilige kilometers toe en veel plezier in Parijs. Vergeet je voor die tijd niet even de foto's te posten?
Gr, Erwin
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54
Erwin, dank je!Oceanracer schreef:Hehe, eind goed, al goed.
Die 17" zijn toch veel mooier, daar krijg je echt geen spijt van. En zoals je zelf ook al schreef, die Peugeot-velgen rijden al zo veel rond, het is leuker om eens iets anders te hebben.
Dan nog even over de trekhaak: ik zie daar niets raars aan hoor. Kogel steekt gewoon recht omhoog (dus geen aanrijding van achteren opgevangen) en de afstand kogel-bumper is zo te zien gelijk aan bij die van mij. Overigens hangt er bij mij een Kip Greyline 48TRZ achter.
Rest mij nog je te feliciteren met je nieuwe aanwinst. Ik wens je veel fijne en veilige kilometers toe en veel plezier in Parijs. Vergeet je voor die tijd niet even de foto's te posten?
Gr, Erwin
Wij hebben trouwens een Kip Greyline 44 TTZ, misschien zien we elkaar wel eens rijden!

Dat de trekhaak niets raars is volgens jou doet me geruststellen, bij de C5 hebben we nl. veel meer ruimte, vandaar onze grote twijfel.
De 17" velgen vinden we idd mooier, de tijd zal uitwijzen of ze ook praktisch en/of comfortabel zijn, we kunnen anders in de toekomst altijd nog eens naar 16". We zien wel, eerst genieten van deze combi! Volgende week donderdag mag ik hem ophalen.
Gr. Paul.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Begin met de spatlappen eraf te halen !!!.
Persoonlijk zou ik de 17" laten staan en sluit me bij Ocean Racer aan. Het staat wel mooier.
Een beetje shoppen naar banden kan erg veel schelen.
Persoonlijk zou ik de 17" laten staan en sluit me bij Ocean Racer aan. Het staat wel mooier.
Een beetje shoppen naar banden kan erg veel schelen.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10
www.autobandenmarkt.nlpch schreef:Kan ik nog proberen, echter die Volvo dealer vroeg 220,50 voor een Michelin Premacy 225/45-17 per stuk en net Euromaster gebeld en daar kosten ze met korting (ANWB 5% en nog eens 5% voor alle 4 tegelijk) 161, per stuk....volvo rob schreef:Keuze lijkt mij niet zo moeilijk!
17" laten zitten (spaken vele malen mooier dan de peugeot-velgen (qua inruilwaarde later ook beter) en meteen nieuwe banden er omheenlaten zetten.
3-4mm vindt ik weinig (zeker nu de herfst/winter er aan zit te komen).
1,6 is volgens mij de min. eis voor de APK.
Zeker onder zo'n zware wagen met veel vermogen is wel wat profiel nodig.
4 nieuwe bandjes kost je rond de 500,- Wellicht dat de verkoper tegemoet wil komen.
Iig gefeliciteerd met je aankoop.
Daarnaast adviseerde de bandenspecialist eerder voor de 16" velgen te gaan, dat rijdt comfortabeler en hij kon me ook nog vertellen dat de Premacy HP (zoals op de 16" gemonteerd zit) stugger is en iets minder comfortabel rijdt dan de gewone Premacy.
Hij had het er ook over dat Volvo misschien op die 16" velg standaard een 215 band monteert, maar dat je er ook best een 205/55-16 op kan zetten, en die zijn ineens een heel stuk goedkoper die 205 (215/55 was idd vergelijkbaar geprijst als de 225/45).
Ik weet het nu nog steeds niet...
Gr. Paul.
Dunlop sp sport 9000 225/45/17 a 127 euro per stuk
Michelin Premacy 225/45/17 a 142 euro ps.
wel ex montage a 11 tot 15 euro per band
De Dunlops zijn ook prima banden

- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik rij met mn S60D5 naar spanje met caravan (1200kg) ong.1:8,Firefox schreef:Met een 2.4 T haal je geen gemiddelde van 1:10 als je veel korte afstanden rijdt. Ik spreek uit ervaring. Het verbruik is voor mij de reden geweest om over te stappen op een 2.4D. Voor de caravan is de 2.4D werkelijk geweldig.
Ik ben met de caravan(1500 kg) naar Zuid-Frankrijk geweest en de diesel heeft gem. 1:12 gereden. De 2.4T deed met moeite 1:7 met dezelfde caravan.
ik weet natuurlijk niet hoe hard als jij rijdt,maar dit vindt ik ongewoon zuinig
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54
Velgen blijven zoals ik al zei de 17" met de banden erop die ik later als het nodig is ga vervangen.
De spatlappen halen ze eraf en krijg ik erbij met plugjes om ze er evt/ later weer op te zetten.
Maar dan nog de volgende vraag: in de banden zit zoals jullie wellicht al gezien hadden aan de groene dopjes stikstof. Nu rijden wij dus caravan en moeten 2x per jaar wanneer we met de caravan gaan rijden de banden eerst harder oppompen en bij thuiskomst weer terug op spanning brengen (verlagen dus wanneer zonder caravan). Nu was mijn idee de stikstof eruit te laten halen, want ik dacht dat er dan iedere keer stikstof in/uit/in/uit moet 1 4,- per band (=64,-!).
Met lucht is dat 2,-
Maar nu zei mijn vader dat je er gewoon lucht bij kunt doen en dan later weer iets eruit en dan weer erbij en eruit...Het effect is dan alleen iets minder als met volledig stikstof (nou ja, volledig 100% zla het waarschijnlijk toch nooit zijn toch?).
Gr. PAul.
De spatlappen halen ze eraf en krijg ik erbij met plugjes om ze er evt/ later weer op te zetten.
Maar dan nog de volgende vraag: in de banden zit zoals jullie wellicht al gezien hadden aan de groene dopjes stikstof. Nu rijden wij dus caravan en moeten 2x per jaar wanneer we met de caravan gaan rijden de banden eerst harder oppompen en bij thuiskomst weer terug op spanning brengen (verlagen dus wanneer zonder caravan). Nu was mijn idee de stikstof eruit te laten halen, want ik dacht dat er dan iedere keer stikstof in/uit/in/uit moet 1 4,- per band (=64,-!).
Met lucht is dat 2,-
Maar nu zei mijn vader dat je er gewoon lucht bij kunt doen en dan later weer iets eruit en dan weer erbij en eruit...Het effect is dan alleen iets minder als met volledig stikstof (nou ja, volledig 100% zla het waarschijnlijk toch nooit zijn toch?).
Gr. PAul.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 19:54
Ik heb een prijs van 161,- per stuk voor de banden als ik er 4 stuks afneem, dit is dan incl. montage, ventiel en balanceren...exhonda schreef: Dunlop sp sport 9000 225/45/17 a 127 euro per stuk
Michelin Premacy 225/45/17 a 142 euro ps.
wel ex montage a 11 tot 15 euro per band![]()
Lijkt me wel ok toch?
Gr. Paul.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Niets van die stikstofvulling aantrekken. Het nut is hier op het forum al meerdere keren betwist. Gewoon bijvullen met lucht. Prijs voor die banden lijkt mij ook oke. Ik heb er trouwens toch Pilot Sport onder gekregen. Zal na het weekend even navragen waarom. Dan weet ik ook wat alles bij elkaar gekost heeft. Goed dat je die spatlappen laat verwijderen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10
Ja hoor maar het zou iets goedkoper kunnenpch schreef:Ik heb een prijs van 161,- per stuk voor de banden als ik er 4 stuks afneem, dit is dan incl. montage, ventiel en balanceren...exhonda schreef: Dunlop sp sport 9000 225/45/17 a 127 euro per stuk
Michelin Premacy 225/45/17 a 142 euro ps.
wel ex montage a 11 tot 15 euro per band![]()
Lijkt me wel ok toch?
Gr. Paul.

- Jan W
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
- Locatie: Oosterhout NB
@pch:
Allereerst: proficiat!
Wat de banden betreft: realiseer je dat de Primacy HP (de 'nieuwste' versie van de Primacy in de maat 225/45R17V) een veel soepeler band is dan de Pilot Sport (225/45R17W). Dus met de eerste lever je wat stuurprecisie in ten opzichte van de laatste en andersom lever je met laatstgenoemde (best veel) comfort in -die met de 17" 45-serie natuurlijk tòch al beduidend minder is dan de 205/55R16 c.q. 215/55R16. Wat dat betreft had je bandenboer gelijk. Qua prijzen loont het met alle hiervoor genoemde soorten en maten om eens goed rond te bellen! Scheelt zo maar één tot anderhalfhonderd euro bij afname van 4 nieuwe banden!
Wat de stuuruitslagbegrenzers betreft: indien de 17" reeds 'af fabriek' waren gemonteerd dan wel dat de 17"Almathea's after-sale door de lokale Volvodealer zijn geleverd, zitten ze er reeds op. De draaicirkel wordt met deze dingen overigens van reeds zéér groot naar nog groter...
Greetz,
JanW
Allereerst: proficiat!
Wat de banden betreft: realiseer je dat de Primacy HP (de 'nieuwste' versie van de Primacy in de maat 225/45R17V) een veel soepeler band is dan de Pilot Sport (225/45R17W). Dus met de eerste lever je wat stuurprecisie in ten opzichte van de laatste en andersom lever je met laatstgenoemde (best veel) comfort in -die met de 17" 45-serie natuurlijk tòch al beduidend minder is dan de 205/55R16 c.q. 215/55R16. Wat dat betreft had je bandenboer gelijk. Qua prijzen loont het met alle hiervoor genoemde soorten en maten om eens goed rond te bellen! Scheelt zo maar één tot anderhalfhonderd euro bij afname van 4 nieuwe banden!
Wat de stuuruitslagbegrenzers betreft: indien de 17" reeds 'af fabriek' waren gemonteerd dan wel dat de 17"Almathea's after-sale door de lokale Volvodealer zijn geleverd, zitten ze er reeds op. De draaicirkel wordt met deze dingen overigens van reeds zéér groot naar nog groter...
Greetz,
JanW
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zoals ik al zei zijn er afgelopen week nieuwe Pilot's gemonteerd. Wat een genot! Er zaten 2 Pilot's en 2 Primacy's onder maar deze waren al een paar jaar oud en de Pilot's hadden enige vorm van cuppen ontwikkeld. Maar dus afgelopen weekend gereden met de nieuwe sloffen en echt, het rijdt heerlijk. Zeker niet hard of stug, maar wel lekker sturend. Het geklapper uit de achterbak is nu ook veel minder. Sterker nog: Op de provinciale weg waar ik altijd hinder ondervindt door spoorvorming had ik nu helemaal geen last meer! En de wagen is niet opnieuw uitgelijnd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race