Beste Forum leden,
Hopelijk kan een van jullie mij helpen met de overdrive schakeling van mijn 1993 Volvo 940 GL Turbo, welke niet meer inschakelt als ik in z'n 4e versnelling rijdt.
Ik heb het schakelaartje op de versnellingspook omhoog gehaald. De draden zitten er met de stekkertjes goed aan vast. Ik heb de schakelaar doorgemeten en deze sluit de draden kort (geen weerstand meer) bij indrukken.
Ik heb het overdrive relais vervangen maar dit heeft het probleem ook niet verholpen.
Wat kunnen verdere opties zijn?
Graag gedetaileerde info bij de antwoorden voor deze leek.
Vast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Twan
940 overdrive hapert
-
- Starter
Klopt, de overdrive gaat normaal alleen aan in de 4e versnelling.
Waar zou ik die schakelaar kunnen vinden?
Waar zou ik die schakelaar kunnen vinden?
-
- 7th Gear member
achter de asbak zit een groot wit relais,dat is stuk meestal..zit rechts achterin.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mods break
Verplaatst naar de juiste rubriek
Verplaatst naar de juiste rubriek
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 7th Gear member
bij ingeschakelde vierde versnelling met contact aan.moet je die horen klikken als je op het knopje drukt.
-
- 7th Gear member
geef alleen antwoorden als je weet hoe het werkt,zomaar iets roepen heeft niemand iets aan.
- Johan s60
- 6th Gear member
Het relais is al vernieuwt, en dat ie niet werkt weet ie zelf ook al dus aan jouw antwoordt heeft ie ook niet veel en jij bent nog wel een kennerRamon&Ramon schreef:geef alleen antwoorden als je weet hoe het werkt,zomaar iets roepen heeft niemand iets aan.
-
- 7th Gear member
er staat nergens dat hij het relais vervangen heeft voor een nieuwe,kan ook een gebruikte zijn,dus mijn antwoord is niet zo vreemd.
- Johan s60
- 6th Gear member
Nee inderdaad en het mijne van die schakelaar ook niet (heb je geen specifieke volvo kennis voor nodig meer logisch nadenken)
Ik probeer hem ook alleen maar op weg te helpen, en dat er altijd betere antwoorden zijn dat snap ik ook wel, he niet geschoten is altijd mis.
Maar jij hebt toegang tot schema's wellicht dat je deze kunt mailen naar hem (kan die nog gerichter zoeken) of gaan we nu te ver!!! :buzzsaw:
Ik probeer hem ook alleen maar op weg te helpen, en dat er altijd betere antwoorden zijn dat snap ik ook wel, he niet geschoten is altijd mis.
Maar jij hebt toegang tot schema's wellicht dat je deze kunt mailen naar hem (kan die nog gerichter zoeken) of gaan we nu te ver!!! :buzzsaw:
-
- Starter
Bedankt voor jullie suggesties zover.
Als de versnelling in de 4 staat hoor ik geen klik als ik op het overdriveknopje druk. Is het zeker dat je dit ook kunt horen als de auto stilstaat (op contact)?
Is die schakelaar van bovenaf te benaderen?
PS Het overdrive relais is een nieuwe.
Als de versnelling in de 4 staat hoor ik geen klik als ik op het overdriveknopje druk. Is het zeker dat je dit ook kunt horen als de auto stilstaat (op contact)?
Is die schakelaar van bovenaf te benaderen?
PS Het overdrive relais is een nieuwe.
Volvo V70 D5 2005
Volvo 940 GL Turbo
Volvo 940 GL Turbo
-
- 7th Gear member
ok,trek de complete zekeringkast naar buiten en kijk of er geen draad los zit of ergens een onderbreking en kijk of er niets verbrand is op de plek waar het relais zit.
-
- Starter
De (>6) draden aan de onderkant van het relais aan de onderkant van de zekeringenkast zien er normaal uit en verdwijnen in de eletr. kabel.
(Het oude relais zag er van binnen ook goed uit, zonder sporen van overbelasting).
Hij is er op een middag gewoon mee opgehouden en deed het later in de week nog een keer wel maar toen kon ik hem niet meer uitzetten (behalve uit de 4 gaan).
Het schakelaartje op de versnellingspook zit ook nog goed vast aan de 2 draden, die de pook in verdwijnen en die worden (alleen) bij indrukken kortgesloten.
(Het oude relais zag er van binnen ook goed uit, zonder sporen van overbelasting).
Hij is er op een middag gewoon mee opgehouden en deed het later in de week nog een keer wel maar toen kon ik hem niet meer uitzetten (behalve uit de 4 gaan).
Het schakelaartje op de versnellingspook zit ook nog goed vast aan de 2 draden, die de pook in verdwijnen en die worden (alleen) bij indrukken kortgesloten.
Volvo V70 D5 2005
Volvo 940 GL Turbo
Volvo 940 GL Turbo
-
- 7th Gear member
Rij anders maar een keer langs met die oldtimer:)
-
- Starter
Ik heb het zelfde soort probleem gehad. Mijn 960, die ik net twee maanden heb, bleef ,,hangen,, in zijn overdrive. Hij kwam niet meer terug uit de overdrive en bij het terugschakelen ,,klapte,, hij in zijn 1e, 2e of 3e versnelling pas terug uit zijn de overdrive. Een rot gehoor/gevoel en vooral slecht voor de bak. Het toerental was vaak veel te laag t.o.v. de versnelling waarin ik reed.
Alle relais, zekeringen en bedrading nagezien. Diverse metingen gedaan, echter alles zonder resultaat. De monteur van de garage wist ook niet waar hij naar moest zoeken. Het gebeurde nooit als de 960 in bij hun de garage stond. Nadat ik met een monteur in mijn 960 had rondgereden en de motor goed warm was, gebeurde het ,,gelukkig,, weer. Nu had hij het ook gehoord en gevoeld wat ik bedoelde. Nu wist hij het en kwam met de oplossing.
Het bleek de Solonoid te zijn. (weet niet of ik het goed heb geschreven.) Dit is een apparaatje, welke door de relais wordt aangestuurd en het overdive tandwiel in werking zet. Bij het terugschakelen bleef het palletje hangen en bleef het overdrivetandwiel ingeschakeld. Hij kwam niet meer terug in de normale positie als je de overdrive deactiveerde. De solonoid is vervangen en het probleem is weg!!!
Hopelijk heb je wat aan mijn info. Heb je nog vragen, let me know.
Groetjes,
Willem Bakkelo
Alle relais, zekeringen en bedrading nagezien. Diverse metingen gedaan, echter alles zonder resultaat. De monteur van de garage wist ook niet waar hij naar moest zoeken. Het gebeurde nooit als de 960 in bij hun de garage stond. Nadat ik met een monteur in mijn 960 had rondgereden en de motor goed warm was, gebeurde het ,,gelukkig,, weer. Nu had hij het ook gehoord en gevoeld wat ik bedoelde. Nu wist hij het en kwam met de oplossing.
Het bleek de Solonoid te zijn. (weet niet of ik het goed heb geschreven.) Dit is een apparaatje, welke door de relais wordt aangestuurd en het overdive tandwiel in werking zet. Bij het terugschakelen bleef het palletje hangen en bleef het overdrivetandwiel ingeschakeld. Hij kwam niet meer terug in de normale positie als je de overdrive deactiveerde. De solonoid is vervangen en het probleem is weg!!!
Hopelijk heb je wat aan mijn info. Heb je nog vragen, let me know.
Groetjes,
Willem Bakkelo
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
-
- Starter
Nog even ter info. Autopaashuis te Lichtenvoorde heeft het probleem uiteindelijk prima verholpen.
Groet,
Willem Bakkelo
Groet,
Willem Bakkelo