940 overdrive hapert

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Twan_940Turbo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.10.2007 - 16:35
Locatie: Gelderland

Beste Forum leden,

Hopelijk kan een van jullie mij helpen met de overdrive schakeling van mijn 1993 Volvo 940 GL Turbo, welke niet meer inschakelt als ik in z'n 4e versnelling rijdt.
Ik heb het schakelaartje op de versnellingspook omhoog gehaald. De draden zitten er met de stekkertjes goed aan vast. Ik heb de schakelaar doorgemeten en deze sluit de draden kort (geen weerstand meer) bij indrukken.
Ik heb het overdrive relais vervangen maar dit heeft het probleem ook niet verholpen.
Wat kunnen verdere opties zijn?
Graag gedetaileerde info bij de antwoorden voor deze leek.
Vast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,

Twan
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wellicht de schakelaar op de bak, ik neem aan dat als de overdrive alleen moet werken in de 4e versnelling deze een signaal moet krijgen via een schakelaar op de bak.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Twan_940Turbo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.10.2007 - 16:35
Locatie: Gelderland

Klopt, de overdrive gaat normaal alleen aan in de 4e versnelling.
Waar zou ik die schakelaar kunnen vinden?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

ergens op de bak, het lijkt mij dat er twee schakelaars zitter een voor achteruit en een voor de overdrive
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

achter de asbak zit een groot wit relais,dat is stuk meestal..zit rechts achterin.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40444
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break
Verplaatst naar de juiste rubriek
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bij ingeschakelde vierde versnelling met contact aan.moet je die horen klikken als je op het knopje drukt.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

geef alleen antwoorden als je weet hoe het werkt,zomaar iets roepen heeft niemand iets aan.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ramon&Ramon schreef:geef alleen antwoorden als je weet hoe het werkt,zomaar iets roepen heeft niemand iets aan.
Het relais is al vernieuwt, en dat ie niet werkt weet ie zelf ook al dus aan jouw antwoordt heeft ie ook niet veel en jij bent nog wel een kenner
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Volgens vadis zit de schakelaar rechtboven in de versn.bak (paggagiers zijde)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

er staat nergens dat hij het relais vervangen heeft voor een nieuwe,kan ook een gebruikte zijn,dus mijn antwoord is niet zo vreemd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Nee inderdaad en het mijne van die schakelaar ook niet (heb je geen specifieke volvo kennis voor nodig meer logisch nadenken)

Ik probeer hem ook alleen maar op weg te helpen, en dat er altijd betere antwoorden zijn dat snap ik ook wel, he niet geschoten is altijd mis.

Maar jij hebt toegang tot schema's wellicht dat je deze kunt mailen naar hem (kan die nog gerichter zoeken) of gaan we nu te ver!!! :buzzsaw:
Twan_940Turbo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.10.2007 - 16:35
Locatie: Gelderland

Bedankt voor jullie suggesties zover.
Als de versnelling in de 4 staat hoor ik geen klik als ik op het overdriveknopje druk. Is het zeker dat je dit ook kunt horen als de auto stilstaat (op contact)?
Is die schakelaar van bovenaf te benaderen?
PS Het overdrive relais is een nieuwe.
Volvo V70 D5 2005
Volvo 940 GL Turbo
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ok,trek de complete zekeringkast naar buiten en kijk of er geen draad los zit of ergens een onderbreking en kijk of er niets verbrand is op de plek waar het relais zit.
Twan_940Turbo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 20.10.2007 - 16:35
Locatie: Gelderland

De (>6) draden aan de onderkant van het relais aan de onderkant van de zekeringenkast zien er normaal uit en verdwijnen in de eletr. kabel.
(Het oude relais zag er van binnen ook goed uit, zonder sporen van overbelasting).
Hij is er op een middag gewoon mee opgehouden en deed het later in de week nog een keer wel maar toen kon ik hem niet meer uitzetten (behalve uit de 4 gaan).
Het schakelaartje op de versnellingspook zit ook nog goed vast aan de 2 draden, die de pook in verdwijnen en die worden (alleen) bij indrukken kortgesloten.
Volvo V70 D5 2005
Volvo 940 GL Turbo
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Rij anders maar een keer langs met die oldtimer:)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Twan_940Turbo schreef:Is die schakelaar van bovenaf te benaderen?
Nee, moet van onder dus even op de brug
960 italia
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.11.2007 - 14:15

Ik heb het zelfde soort probleem gehad. Mijn 960, die ik net twee maanden heb, bleef ,,hangen,, in zijn overdrive. Hij kwam niet meer terug uit de overdrive en bij het terugschakelen ,,klapte,, hij in zijn 1e, 2e of 3e versnelling pas terug uit zijn de overdrive. Een rot gehoor/gevoel en vooral slecht voor de bak. Het toerental was vaak veel te laag t.o.v. de versnelling waarin ik reed.

Alle relais, zekeringen en bedrading nagezien. Diverse metingen gedaan, echter alles zonder resultaat. De monteur van de garage wist ook niet waar hij naar moest zoeken. Het gebeurde nooit als de 960 in bij hun de garage stond. Nadat ik met een monteur in mijn 960 had rondgereden en de motor goed warm was, gebeurde het ,,gelukkig,, weer. Nu had hij het ook gehoord en gevoeld wat ik bedoelde. Nu wist hij het en kwam met de oplossing.

Het bleek de Solonoid te zijn. (weet niet of ik het goed heb geschreven.) Dit is een apparaatje, welke door de relais wordt aangestuurd en het overdive tandwiel in werking zet. Bij het terugschakelen bleef het palletje hangen en bleef het overdrivetandwiel ingeschakeld. Hij kwam niet meer terug in de normale positie als je de overdrive deactiveerde. De solonoid is vervangen en het probleem is weg!!!

Hopelijk heb je wat aan mijn info. Heb je nog vragen, let me know.

Groetjes,

Willem Bakkelo
Hulzie
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.10.2007 - 11:19
Locatie: Staphorst
Contacteer:

960 italia
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.11.2007 - 14:15

Nog even ter info. Autopaashuis te Lichtenvoorde heeft het probleem uiteindelijk prima verholpen.

Groet,

Willem Bakkelo
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”