Kan je van V70XC AWD een 2x4 maken? Graag jullie ervaring!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gadjo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.08.2007 - 17:33

Ik heb een Volvo V70 XC AWD Cross Country uit 1998, met 290.000 km op de teller, waarvan de cardan as kapot is en doorlopend ratelt. Navraag leert dat het steken van een nieuwe as mij ca. 7000 euro kost bij de Volvo dealer. Bij schade bedrijven in NL en Vlaanderen kan ik geen passende tweedehands as vinden.
Ik overweeg nu de cardan as gewoon te laten verwijderen en dus van een 4x4 een 2x4 te maken. Dan maar geen AWD! Vraag is: kan dat?
Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn de eventuele gevolgen? En welke garage kan dit uitvoeren?
Graag uw reactie voordat ik de wagen voor schrootwaarde van de hand moet doen!
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Ik heb wel op een duitse site gezien dat ze dat gedaan hebben, het lijkt mij een betere oplossing als je het budget niet hebt om het bij de dealer te laten doen het door een vakgarage te laten doen, het bedrag zal eerder in de papieren lopen door het arbeidsloon dan door het onderdeel.

Heb je trouwens al op de onderdelenlijn gekeken? Er moeten beslist Xc70's in de prak gereden zijn die op de sloop staan...
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
PJR
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 04.10.2007 - 16:08
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ik heb weinig verstand van dit type reparaties. Wat ik wel weet is dat het o.a. bij een Jeep Cherokee vaker voorkomt. Er worden regelmatig 4WD's ontdaan van de cardanas en als 2WD's verkocht (vaak zonder dat de koper dit merkt). Ik heb iemand gekend die een paar jaar geleden een dergelijke auto gekocht had en daar heel wat km's mee had gereden, voordat hij er bij toeval achter kwam dat de 4wd helemaal niet werkte. Die kennis heeft toen de bekende onderste steen boven gehaald en kwam er toen ook achter dat 4WD's regelmatig met slechts aandrijving op 2 wielen worden doorverkocht. Wellicht kun je hier eens wat nader speurwerk aan besteden om zo te achterhalen of het kwaad kan de as te achterhalen. Ik kan het hem helaas niet meer vragen.
V70 2.4D Edition Sport 01-´07
S80 2.5T Summum Graphite 07-'05
S80 2.5D 09-'99
Gadjo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.08.2007 - 17:33

Barry (Grillmeister) schreef:Ik heb wel op een duitse site gezien dat ze dat gedaan hebben, het lijkt mij een betere oplossing als je het budget niet hebt om het bij de dealer te laten doen het door een vakgarage te laten doen, het bedrag zal eerder in de papieren lopen door het arbeidsloon dan door het onderdeel.

Heb je trouwens al op de onderdelenlijn gekeken? Er moeten beslist Xc70's in de prak gereden zijn die op de sloop staan...
Ja, heb het onderdeel op de onderdelenlijn geplaatst maar geen reactie gekregen. Ook bij de grootste Volvo onderdelenhandel, Auto Rima in Rosendaal, kennen ze het probleem goed. Krijgen wel 10x per week, naar hun zeggen, vraag naar een cardan as voor dit type Volvo. Het is duidelijk de zwakke plek van deze verder super soepele wagen.
Ik zie kortom geen alternatief dan de as te laten verwijderen....
In elk geval dank voor je reactie!
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Misschien op een duitse site, daar is de spoeling misschien wat dikker.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Technies gezien kan je gewoon de as van voor naar achter verwijderen, er zal dan niets vreemds gebeuren. Alleen heb je dan een 2x4 met het gewicht van een 4x4.

De AWD werkt puur door de vloeistof koppeling op de achteras geen aandrijving geen 4x4.

Advies kan er zo onderuit zonder verdere gevolgen.
Gast

De cardan (aandrijf) AS naar de achter wielen is stuk?
Als ik het dan goed begrijp, is (zijn) de kruiskoppeling(en) stuk?

Deze kan je toch uit elkaar persen en voorzien van nieuwe lagers en vervolgens balanceren?
Voor € 7000,- (of is het € 700,-) kan je een hoop doen, of is dit te simpel gedacht?
Gebruikersavatar
raymond01
3rd Gear member
Berichten: 393
Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
Locatie: Arnhem/Zakynthos

Klopt kan er onderuit bij mijn V70 2.5T (AWD) ook gedaan.
Is nu een 2.5T geworden.
Rijdt verder PRIMA.
___________________________

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Cardanas kost in NL ongeveer € 800. Heb je een nieuwe wel te verstaan. Een haakse overbrenging kost ongeveer € 1.400,00. Samen dus 2.200 euries. Beetje loon d'r bij en je zit op 3.000. Heb je wel een belangrijk deel van je AWD weer NIEUW. Als je visco, je eindoverbrenging en de versnellingsbak (MT of AT) nog goed zijn en je wilt nog een tijdje sturen in de XC70; laten repareren. AWD rijdt echt beter, ook al is het niet super geanvanceerd; het werkt! In Veendam in Groningen zit een bedrijf die eventueel de cardanas kan repareren als de homokineten stuk zijn.

By the way; ik heb het net op mijn V70 R AWD gedaan... weet dus waar ik het over heb. Ga naar een Volvo specialist, die kan het waarschijnlijk iets goedkoper.
Gast

Brambo67 schreef:Cardanas kost in NL ongeveer € 800. Heb je een nieuwe wel te verstaan. Een haakse overbrenging kost ongeveer € 1.400,00. Samen dus 2.200 euries. Beetje loon d'r bij en je zit op 3.000. Heb je wel een belangrijk deel van je AWD weer NIEUW. Als je visco, je eindoverbrenging en de versnellingsbak (MT of AT) nog goed zijn en je wilt nog een tijdje sturen in de XC70; laten repareren. AWD rijdt echt beter, ook al is het niet super geanvanceerd; het werkt! In Veendam in Groningen zit een bedrijf die eventueel de cardanas kan repareren als de homokineten stuk zijn.

By the way; ik heb het net op mijn V70 R AWD gedaan... weet dus waar ik het over heb. Ga naar een Volvo specialist, die kan het waarschijnlijk iets goedkoper.
Ben het met je eens en volgens mij moet het te reviseren zijn, ook zo'n haakse overbrenging.
Als ik het zo lees gaat het om lagers, nou dat zij de kosten niet.
Het afstellen zal het moeilijkste deel zijn.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het is net zoiets als een stuur zonder airbag terugplaatsen als deze een keer uitgeklapt is, zonde van de auto
Volvo for life
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Op het 850-forum is dit probleem ook al vaker besproken. 7000 euro is een belachelijke prijsopgaaf. Je zou er bijna een XC70 met flinke schade voor kopen en voor onderdelen bewaren.

Ik zou alles uit de kast trekken om de minst dure offerte te krijgen en de auto te laten repareren. Desnoods ergens in België of Duitsland. Een hotelovernachting of treinretour kost ook geen duizenden euro's.

Lijkt mij dat je zoals eerder gezegd, voor een bedrag tussen 2000 en 3000 euro klaar moet kunnen zijn. Maar dan heb je wel weer een zo goed als nieuwe aandrijflijn.

Sterkte ! Dit soort problemen wens je niemand toe.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Ik krijg er een beetje een VW Cross gevoel van ;-)

Zonder dollen, succes met het vinden van een voor jou passende oplossing.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Brambond
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 24.11.2007 - 17:05

Ik ga van mijn V70 een XC maken , en heb al dat awd spul nodig.
mocht je het verkopen willen???
Eventueel heb ik wel een achterwielophanging liggen zonder aandrijving.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zie dit topic nu pas. Maar eigenlijk staat dit verkeerd.
Het betreft de eerste generatie V70XC uit 1998.
Dat betekent dus een regelrechte opvolger van de 850.
Deze heeft niets met de XC70 te maken.

Hebben de heren die antwoord hebben gegeven daar ook rekening mee gehouden?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Brambond
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 24.11.2007 - 17:05

Roger!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”