[Volvo 460] Probleem met starten en koelvloeistof

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Na een paar autoloze jaren heb ik sinds zaterdag weer eens een volvo voor de deur. Een rooie 460 1.7 GLE Injection uit 1990.

Helaas een paar probleempjes:
- koude start gaat niet zo soepel, de motor blijft rond de 1100 toeren hangen en hikt en stoot als een gek. Als de motor warm is geen probleem. Iets hoger in de toeren loopt ie ook niet helemaal mooi, dus ik vermoedt de ontsteking. Op zich geen ramp dus.
- helaas zag ik ijzerdeeltjes in de (vrij ranzig gekleurde) koelvloeistof. Moet ik me al ernstig zorgen gaan maken of kan het meevallen?
- verder doet de ruitenwisser het niet. Deze blijft geheel willekeurig hangen en klopt het dat er geen variabele interval op zit?
- als ik de motor afzet blijft de pomp van het koelsysteem nog een paar minuten lopen, hoort dat?
rev
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.05.2006 - 20:17

De ruitenwisser zit geen variabele timing op, dat de pomp nog even blijft doordraaien kan zijn, dan heb je een wagen die naast de gewone waterpomp ook nog een elektrisch pomp heeft.

cheerz Jan
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Is een variabele timing wel in te bouwen, bijvoorbeeld een versie uit een nieuwer model? De pomp zal dan verder wel goed zijn, blijf ik alleen nog met het motor en koelvloeistof probleem.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
440s
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.10.2007 - 13:59
Locatie: Noord-Holland

Interval voor ruitenwisser zal kapot relais zijn
Hulzie
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.10.2007 - 11:19
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Starten ->> mogelijk vervuilde injectoren, een flesje Forte voor injectie motoren door de benzine heengooien al geprobeerd?
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ja ik zat zelf al te denken aan de ontsteking, dus heb al nieuwe bougies en kabels gehaald. Zal morgenavond even kijken om dat in orde te maken.

Maar ik maak me nog het meeste zorgen om de metaaldeeltjes in de vervuilde koelvloeistof. Iemand daar een idee bij?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

ooit koppaking vervangen, bij kapotte pakkin gkan wel eens wat de koelkanalen ingaan , en dat komt er niett meer uit, nou ja, heel langzaam komt het los .

Heb ik ook.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Koppakking is volgens mij ooit wel gedaan. Dus het is op zich geen ramp?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Wat je kunt doen als het niet vriest......!!! verschonen en met water vullen en hier enkele daggen mee rijden, weer verschonen etc.
Daarna weer met nieuwe koelvloeistof vullen.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”