Hallo techneuten!
Ik heb sinds kort het volgende probleem;
Telkens ik gas geef, slaat mijn versnellingspook naar achter, en als ik het pedaal loslaat, slaat ie weer naar voor. Ik weet dat dit onder normale omstandigheden ook wel zachtjes te voelen is, maar nu is het bij mij zo extreem dat de pook meer dan 5 cm verspringt! Ik ga hem woensdag sowieso bij Volvo binnen doen voor een nazicht, maar vroeg me af of jullie dit al hadden meegemaakt. Het is eigenlijk begonnen nadat ik met een vrij volle remork (+/- 500kg) gereden had. Misschien ergens een bevestiging van een stang over ofzo?!
Enfin, ik hoor het nog wel.
Grtzzz, X-off
kloppende versnellingspook
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Ik twijfel daaraan omdat het op 2 dagen gebeurd is. Als het slijtage zou zijn, zou het langzaam verergerd moeten zijn... Ook vermoed ik dat het echt met de versnellingen te maken heeft i.pv. de motor. Aan de manier waarop de pook verspringt...
X-off
X-off
Volvo... or nothing.
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Wanneer het alleen bij het gasgeven gebeurt lijkt het mij de motorrubbers; als je het ook in stilstand kunt doen, zou het in de bak kunnen zitten. Motorsteunen komt toch relatief veel voor heb ik het idee. kijk dan vooral naar de steun bij de distributie en de 2 onderste steunen (lengterichting auto) deze komen het meeste voor.
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Ik zal er morgen eens proberen naar te kijken. Hoeveel zijn er in totaal bij een V40 phase I?
Misschien nog enkele belangrijke details;
Het probleem doet zich inderdaad enkel voor als de auto rijdt.
In stilstand gas geven en lossen, geeft niks abnormaals.
En het gebeurt vooral in versnelling 1, 2, 3 en 4, maar niet bij 5. :shock:
X-off
Misschien nog enkele belangrijke details;
Het probleem doet zich inderdaad enkel voor als de auto rijdt.
In stilstand gas geven en lossen, geeft niks abnormaals.
En het gebeurt vooral in versnelling 1, 2, 3 en 4, maar niet bij 5. :shock:
X-off
Volvo... or nothing.
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Hallo, even een update...
Gisteren is de wagen in de garage geweest.
Motorsteunen zijn nog prima. Al de rest ook. Gevolg: Versnellingsbak om zeep
. Verschillende opties:
1) Nieuwe laten zetten (1.100 € + btw + werk)
2) Tweedehands zetten (+/- 500 € + werk)
3) Huidige laten herstellen (??? € + werk)
Ik heb geopteerd voor optie 3 en 2. Ze zoeken dus eerst een 2de hands, gooien dan de huidige open en kijken of het nog de moeite loont om te herstellen, zoniet gaat de 2de eronder. Een nieuwe vind ik nogal een dure oplossing vermits de wagen toch al 223.000 km heeft.
Wat zouden jullie doen?! :?:
Ter info nog wat prijzen.
Voor de andere herstellingen werden volgende bedragen aangerekend:
- Nieuwe rubbers van de stabilisatie stangen + werk: 120 € + btw
- Nieuwe remschijven en -blokken achteraan + werk: 185 € + btw
- Vervangen van remolie + werk: 110 € + btw
Dit alles in een erkende Volvo-garage voor originele Volvo-onderdelen.
Ik denk dat die prijzen dus nogal meevallen... Wat jullie???
Grtzzz, X-off
Gisteren is de wagen in de garage geweest.
Motorsteunen zijn nog prima. Al de rest ook. Gevolg: Versnellingsbak om zeep

1) Nieuwe laten zetten (1.100 € + btw + werk)
2) Tweedehands zetten (+/- 500 € + werk)
3) Huidige laten herstellen (??? € + werk)
Ik heb geopteerd voor optie 3 en 2. Ze zoeken dus eerst een 2de hands, gooien dan de huidige open en kijken of het nog de moeite loont om te herstellen, zoniet gaat de 2de eronder. Een nieuwe vind ik nogal een dure oplossing vermits de wagen toch al 223.000 km heeft.
Wat zouden jullie doen?! :?:
Ter info nog wat prijzen.
Voor de andere herstellingen werden volgende bedragen aangerekend:
- Nieuwe rubbers van de stabilisatie stangen + werk: 120 € + btw
- Nieuwe remschijven en -blokken achteraan + werk: 185 € + btw
- Vervangen van remolie + werk: 110 € + btw
Dit alles in een erkende Volvo-garage voor originele Volvo-onderdelen.
Ik denk dat die prijzen dus nogal meevallen... Wat jullie???
Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20560
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
X-off,
Zijn dat belgische prijzen bij een belgische garage. Dat vervangen is dan niet veel duurder of goedkoper dan in NL.
Of zijn het alleen de onderdelen prijzen. De manier waarop je het neerschrijft is voor mij niet geheel duidelijk.
Maar een versnellingsbak kapot na het trekken van 500 kg. Oei. dat is minder. Ik heb (vooral in de zomermaanden) minimaal 900 kg aan de haak. Daardoor zou een versnellingsbak toch niet kapot mogen gaan.
Trouwens 500 euri voor een tweedhands versnellingsbak is redelijk.
Maar wat zijn de uurtarieven daar in België. (Bij ons minimaal 65 Euro ex BTW per uur)
Suc6
Zijn dat belgische prijzen bij een belgische garage. Dat vervangen is dan niet veel duurder of goedkoper dan in NL.
Of zijn het alleen de onderdelen prijzen. De manier waarop je het neerschrijft is voor mij niet geheel duidelijk.
Maar een versnellingsbak kapot na het trekken van 500 kg. Oei. dat is minder. Ik heb (vooral in de zomermaanden) minimaal 900 kg aan de haak. Daardoor zou een versnellingsbak toch niet kapot mogen gaan.
Trouwens 500 euri voor een tweedhands versnellingsbak is redelijk.
Maar wat zijn de uurtarieven daar in België. (Bij ons minimaal 65 Euro ex BTW per uur)
Suc6
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Alles belgisch!
De prijzen vd versnellingsbak zijn dus excl. werk en de andere prijzen waren inclusief werk.
Ze hanteren blijkbaar een forfait prijs voor het uitvoeren van een bepaalde job; vb. voor het vervangen van de remolie was het 52 € werk (excl. btw). Maar de 'gewone' uurprijs zou iets van een 35 € zijn (excl. btw) Dat zei hij mij indien ze de huidige versnellingsbak moeten herstellen.
Iets duidelijker?
Tja, ik vermoed dat de versnellingsbak al wat zwakker was (223.000 km) en dat die 'last' er net iets te veel aan was... Ofwel juist gewoon pech gehad. De garagist zei trouwens ook dat dit de eerste versnellingsbak was die hij tegenkwam die zomaar stuk was gegaan. Let wel: Die van een benzine! Die van de diesels zouden vaker stuk gaan. :?
Daarom dat ie ook wel wil zoeken naar een 2de hands. Als het een diesel was, zou hij dit nooit doen.

De prijzen vd versnellingsbak zijn dus excl. werk en de andere prijzen waren inclusief werk.
Ze hanteren blijkbaar een forfait prijs voor het uitvoeren van een bepaalde job; vb. voor het vervangen van de remolie was het 52 € werk (excl. btw). Maar de 'gewone' uurprijs zou iets van een 35 € zijn (excl. btw) Dat zei hij mij indien ze de huidige versnellingsbak moeten herstellen.
Iets duidelijker?
Tja, ik vermoed dat de versnellingsbak al wat zwakker was (223.000 km) en dat die 'last' er net iets te veel aan was... Ofwel juist gewoon pech gehad. De garagist zei trouwens ook dat dit de eerste versnellingsbak was die hij tegenkwam die zomaar stuk was gegaan. Let wel: Die van een benzine! Die van de diesels zouden vaker stuk gaan. :?
Daarom dat ie ook wel wil zoeken naar een 2de hands. Als het een diesel was, zou hij dit nooit doen.
Volvo... or nothing.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20560
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Duidelijk, Zeker en vast, zoals ze volgens mij bij jullie zeggen.X-off schreef:Alles belgisch!![]()
De prijzen vd versnellingsbak zijn dus excl. werk en de andere prijzen waren inclusief werk.
Ze hanteren blijkbaar een forfait prijs voor het uitvoeren van een bepaalde job
Maar de 'gewone' uurprijs zou iets van een 35 € zijn (excl. btw)
Iets duidelijker?
De garagist zei trouwens ook dat dit de eerste versnellingsbak was die hij tegenkwam die zomaar stuk was gegaan. Let wel: Die van een benzine! Die van de diesels zouden vaker stuk gaan. :?
Daarom dat ie ook wel wil zoeken naar een 2de hands. Als het een diesel was, zou hij dit nooit doen.
Heerlijk dat lage uurtarief, ik zou willen dat wij dat hadden.
Maar dat van die diesels met slechte versnellingsbakken. Nooit van gehoord. Ik heb een diesel. Maar ik heb wel de laatste versie (115pk) met zeer sterk verbeterde versnellingsbak, en die van mij gaat al 256.000 km mee zonder probleem.
En de bak van een 90 pk TD 440, dezelfde als bij de 90 pk S/V40, is, toen ik hem had, ook minimaal 300.000 km meegegaan. Wat de huidige eigenaar voor problemen heeft of had weet ik niet.
Mogelijk hebben die dieselrijders te veel aan de haak gehad, De eerste diesels, 90 en 95 pk, mogen, in tegenstelling tot de benzine maar 1200 kg trekken. De latere 102 en 115 pk diesels mogen 1400 trekken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
Mocht je nog een versnellingsbak zoeken,
wij zijn gister bij Marans geweest. een grote volvo sloper in Veldhoven, daar stonden een hoop nieuwere type volvo's die of van voor in elkaar gereden zijn, of van achter of waar het dak van afgeknipt is. enz enz.
cross country totaal verwoest van achter.
Dus ik neem aan dat die dan ook wel een versnellingsbak heeft liggen voor je.
www.marans.nl
wij zijn gister bij Marans geweest. een grote volvo sloper in Veldhoven, daar stonden een hoop nieuwere type volvo's die of van voor in elkaar gereden zijn, of van achter of waar het dak van afgeknipt is. enz enz.
cross country totaal verwoest van achter.
Dus ik neem aan dat die dan ook wel een versnellingsbak heeft liggen voor je.
www.marans.nl
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Bedankt voor de info, maar mijn verdeler heeft er al enkele gevonden voor een 400 €. Ik denk dat ik dit dus best via hem laat gaan, dan heb ik misschien nog iets verhaal, moest daar ook wat aan schelen.
Als ik zelf één zou zoeken, kan ik nergens garantie op krijgen...
Grtzzz, X-off
Als ik zelf één zou zoeken, kan ik nergens garantie op krijgen...
Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Das wel tof!
Moet ik onthouden.
Maar ik ken te weinig van versnellingsbakken om daar zelf aan te beginnen, en als IK dan iets mis doe, zal de verkoper zich ook wel terugtrekken... :roll:
Moet ik onthouden.
Maar ik ken te weinig van versnellingsbakken om daar zelf aan te beginnen, en als IK dan iets mis doe, zal de verkoper zich ook wel terugtrekken... :roll:
Volvo... or nothing.
- Znef
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
- Locatie: ergens in België
- Contacteer:
Aha, hier zit hem ook
Nog een Belg, hehehe 
Al is bij CS-Parts geprobeerd? Die heeft veel liggen voor Volvo. Zijn nummer heb ik hier ook nog wel ergens liggen.

Al is bij CS-Parts geprobeerd? Die heeft veel liggen voor Volvo. Zijn nummer heb ik hier ook nog wel ergens liggen.
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er is gewoon een moer losgelopen van de vijfde versnellingsgroep en achteruit denk ik zelf
dat komt vrij vaak voor,is onder de auto te repareren!
dat komt vrij vaak voor,is onder de auto te repareren!
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Denk je?! Komt dat 'kloppen' van de pook daar dan ook van? (in elke versnelling behalve de 5)Er is gewoon een moer losgelopen van de vijfde versnellingsgroep en achteruit denk ik zelf
dat komt vrij vaak voor,is onder de auto te repareren!
Keb nu ook gemerkt dat bij ongeveer 90 km/u in vijfde er een zacht trillend gefluit hoorbaar is... :?
Volvo... or nothing.
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Voor de geïnteresseerden en om dit topic even af te sluiten;
Ik heb dus rechtstreeks een 2de hands laten zetten, om niet nog eens onnodige uren te moeten betalen om mijn originele eventueel te herstellen (zelfs als dit zou lukken, dan blijft het nog één met 223.000 km, terwijl ik nu volledige volvo-garantie krijg).
Ze hebben de originele dus niet opengedaan en ik zal dus nooit weten wat er nu precies aan scheelde. :?
De versnellingsbak zelf kostte 410 €, maar daar kwamen nog dingen bij, die van mijn originele blijkbaar ook stuk waren, lekten of versleten waren...
Zoals een nieuwe lager, druklager, cylinderpomp,...
Dan nog 288 € aan werkuren en dat alles + BTW = 1.088,-€ !!! :shock: :shock: :shock:
Inderdaad, er zullen dit jaar heel wat minder kadootjes onder de kerstboom liggen!
Grtzzz, X-off
Ik heb dus rechtstreeks een 2de hands laten zetten, om niet nog eens onnodige uren te moeten betalen om mijn originele eventueel te herstellen (zelfs als dit zou lukken, dan blijft het nog één met 223.000 km, terwijl ik nu volledige volvo-garantie krijg).
Ze hebben de originele dus niet opengedaan en ik zal dus nooit weten wat er nu precies aan scheelde. :?
De versnellingsbak zelf kostte 410 €, maar daar kwamen nog dingen bij, die van mijn originele blijkbaar ook stuk waren, lekten of versleten waren...
Zoals een nieuwe lager, druklager, cylinderpomp,...
Dan nog 288 € aan werkuren en dat alles + BTW = 1.088,-€ !!! :shock: :shock: :shock:
Inderdaad, er zullen dit jaar heel wat minder kadootjes onder de kerstboom liggen!

Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.