kloppende versnellingspook

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Hallo techneuten!

Ik heb sinds kort het volgende probleem;
Telkens ik gas geef, slaat mijn versnellingspook naar achter, en als ik het pedaal loslaat, slaat ie weer naar voor. Ik weet dat dit onder normale omstandigheden ook wel zachtjes te voelen is, maar nu is het bij mij zo extreem dat de pook meer dan 5 cm verspringt! Ik ga hem woensdag sowieso bij Volvo binnen doen voor een nazicht, maar vroeg me af of jullie dit al hadden meegemaakt. Het is eigenlijk begonnen nadat ik met een vrij volle remork (+/- 500kg) gereden had. Misschien ergens een bevestiging van een stang over ofzo?!
Enfin, ik hoor het nog wel.

Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
Gebruikersavatar
Alex
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 18.04.2005 - 15:53

Volgens mij heeft dat te maken met slijtage van de motorsteunen, de motor kantelt dan te veel bij gas geven :)
2012 Volvo V40 T4 Summum
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Ik twijfel daaraan omdat het op 2 dagen gebeurd is. Als het slijtage zou zijn, zou het langzaam verergerd moeten zijn... Ook vermoed ik dat het echt met de versnellingen te maken heeft i.pv. de motor. Aan de manier waarop de pook verspringt...

X-off
Volvo... or nothing.
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2275
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Is er geen motorsteun gebroken , het is zo plotseling?
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

Wanneer het alleen bij het gasgeven gebeurt lijkt het mij de motorrubbers; als je het ook in stilstand kunt doen, zou het in de bak kunnen zitten. Motorsteunen komt toch relatief veel voor heb ik het idee. kijk dan vooral naar de steun bij de distributie en de 2 onderste steunen (lengterichting auto) deze komen het meeste voor.
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Ik zal er morgen eens proberen naar te kijken. Hoeveel zijn er in totaal bij een V40 phase I?
Misschien nog enkele belangrijke details;
Het probleem doet zich inderdaad enkel voor als de auto rijdt.
In stilstand gas geven en lossen, geeft niks abnormaals.
En het gebeurt vooral in versnelling 1, 2, 3 en 4, maar niet bij 5. :shock:

X-off
Volvo... or nothing.
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Hallo, even een update...

Gisteren is de wagen in de garage geweest.
Motorsteunen zijn nog prima. Al de rest ook. Gevolg: Versnellingsbak om zeep :( . Verschillende opties:
1) Nieuwe laten zetten (1.100 € + btw + werk)
2) Tweedehands zetten (+/- 500 € + werk)
3) Huidige laten herstellen (??? € + werk)
Ik heb geopteerd voor optie 3 en 2. Ze zoeken dus eerst een 2de hands, gooien dan de huidige open en kijken of het nog de moeite loont om te herstellen, zoniet gaat de 2de eronder. Een nieuwe vind ik nogal een dure oplossing vermits de wagen toch al 223.000 km heeft.
Wat zouden jullie doen?! :?:

Ter info nog wat prijzen.
Voor de andere herstellingen werden volgende bedragen aangerekend:
- Nieuwe rubbers van de stabilisatie stangen + werk: 120 € + btw
- Nieuwe remschijven en -blokken achteraan + werk: 185 € + btw
- Vervangen van remolie + werk: 110 € + btw
Dit alles in een erkende Volvo-garage voor originele Volvo-onderdelen.
Ik denk dat die prijzen dus nogal meevallen... Wat jullie???

Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20560
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

X-off,
Zijn dat belgische prijzen bij een belgische garage. Dat vervangen is dan niet veel duurder of goedkoper dan in NL.
Of zijn het alleen de onderdelen prijzen. De manier waarop je het neerschrijft is voor mij niet geheel duidelijk.

Maar een versnellingsbak kapot na het trekken van 500 kg. Oei. dat is minder. Ik heb (vooral in de zomermaanden) minimaal 900 kg aan de haak. Daardoor zou een versnellingsbak toch niet kapot mogen gaan.
Trouwens 500 euri voor een tweedhands versnellingsbak is redelijk.
Maar wat zijn de uurtarieven daar in België. (Bij ons minimaal 65 Euro ex BTW per uur)

Suc6
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Alles belgisch! :D
De prijzen vd versnellingsbak zijn dus excl. werk en de andere prijzen waren inclusief werk.
Ze hanteren blijkbaar een forfait prijs voor het uitvoeren van een bepaalde job; vb. voor het vervangen van de remolie was het 52 € werk (excl. btw). Maar de 'gewone' uurprijs zou iets van een 35 € zijn (excl. btw) Dat zei hij mij indien ze de huidige versnellingsbak moeten herstellen.
Iets duidelijker? :wink:

Tja, ik vermoed dat de versnellingsbak al wat zwakker was (223.000 km) en dat die 'last' er net iets te veel aan was... Ofwel juist gewoon pech gehad. De garagist zei trouwens ook dat dit de eerste versnellingsbak was die hij tegenkwam die zomaar stuk was gegaan. Let wel: Die van een benzine! Die van de diesels zouden vaker stuk gaan. :?
Daarom dat ie ook wel wil zoeken naar een 2de hands. Als het een diesel was, zou hij dit nooit doen.
Volvo... or nothing.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20560
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

X-off schreef:Alles belgisch! :D
De prijzen vd versnellingsbak zijn dus excl. werk en de andere prijzen waren inclusief werk.
Ze hanteren blijkbaar een forfait prijs voor het uitvoeren van een bepaalde job
Maar de 'gewone' uurprijs zou iets van een 35 € zijn (excl. btw)
Iets duidelijker? :wink:

De garagist zei trouwens ook dat dit de eerste versnellingsbak was die hij tegenkwam die zomaar stuk was gegaan. Let wel: Die van een benzine! Die van de diesels zouden vaker stuk gaan. :?
Daarom dat ie ook wel wil zoeken naar een 2de hands. Als het een diesel was, zou hij dit nooit doen.
Duidelijk, Zeker en vast, zoals ze volgens mij bij jullie zeggen.
Heerlijk dat lage uurtarief, ik zou willen dat wij dat hadden.

Maar dat van die diesels met slechte versnellingsbakken. Nooit van gehoord. Ik heb een diesel. Maar ik heb wel de laatste versie (115pk) met zeer sterk verbeterde versnellingsbak, en die van mij gaat al 256.000 km mee zonder probleem.
En de bak van een 90 pk TD 440, dezelfde als bij de 90 pk S/V40, is, toen ik hem had, ook minimaal 300.000 km meegegaan. Wat de huidige eigenaar voor problemen heeft of had weet ik niet.

Mogelijk hebben die dieselrijders te veel aan de haak gehad, De eerste diesels, 90 en 95 pk, mogen, in tegenstelling tot de benzine maar 1200 kg trekken. De latere 102 en 115 pk diesels mogen 1400 trekken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Mocht je nog een versnellingsbak zoeken,

wij zijn gister bij Marans geweest. een grote volvo sloper in Veldhoven, daar stonden een hoop nieuwere type volvo's die of van voor in elkaar gereden zijn, of van achter of waar het dak van afgeknipt is. enz enz.
cross country totaal verwoest van achter.

Dus ik neem aan dat die dan ook wel een versnellingsbak heeft liggen voor je.

www.marans.nl
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Bedankt voor de info, maar mijn verdeler heeft er al enkele gevonden voor een 400 €. Ik denk dat ik dit dus best via hem laat gaan, dan heb ik misschien nog iets verhaal, moest daar ook wat aan schelen.
Als ik zelf één zou zoeken, kan ik nergens garantie op krijgen...

Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Bij Marans zit er garantie op. in ieder geval op het motorblok dat wij gister gehaald hebben,1 of 3 maanden weet niet zeker.
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Das wel tof!
Moet ik onthouden.
Maar ik ken te weinig van versnellingsbakken om daar zelf aan te beginnen, en als IK dan iets mis doe, zal de verkoper zich ook wel terugtrekken... :roll:
Volvo... or nothing.
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

Aha, hier zit hem ook :) Nog een Belg, hehehe :wink:

Al is bij CS-Parts geprobeerd? Die heeft veel liggen voor Volvo. Zijn nummer heb ik hier ook nog wel ergens liggen.
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Zoals gezegd; ik ga het aan de dealer overlaten.
Misschien kost het me dan iets meer, maar dan weet ik tenminste zeker dat het goed gedaan is. :D
Volvo... or nothing.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er is gewoon een moer losgelopen van de vijfde versnellingsgroep en achteruit denk ik zelf
dat komt vrij vaak voor,is onder de auto te repareren!
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Er is gewoon een moer losgelopen van de vijfde versnellingsgroep en achteruit denk ik zelf
dat komt vrij vaak voor,is onder de auto te repareren!
Denk je?! Komt dat 'kloppen' van de pook daar dan ook van? (in elke versnelling behalve de 5)
Keb nu ook gemerkt dat bij ongeveer 90 km/u in vijfde er een zacht trillend gefluit hoorbaar is... :?
Volvo... or nothing.
Gebruikersavatar
X-off
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
Locatie: Heusden-Zolder

Voor de geïnteresseerden en om dit topic even af te sluiten;
Ik heb dus rechtstreeks een 2de hands laten zetten, om niet nog eens onnodige uren te moeten betalen om mijn originele eventueel te herstellen (zelfs als dit zou lukken, dan blijft het nog één met 223.000 km, terwijl ik nu volledige volvo-garantie krijg).
Ze hebben de originele dus niet opengedaan en ik zal dus nooit weten wat er nu precies aan scheelde. :?
De versnellingsbak zelf kostte 410 €, maar daar kwamen nog dingen bij, die van mijn originele blijkbaar ook stuk waren, lekten of versleten waren...
Zoals een nieuwe lager, druklager, cylinderpomp,...
Dan nog 288 € aan werkuren en dat alles + BTW = 1.088,-€ !!! :shock: :shock: :shock:
Inderdaad, er zullen dit jaar heel wat minder kadootjes onder de kerstboom liggen! :(

Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”