Volvo 440 Turbo.. Vraagje over de turbodruk....

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Het principe van een snelle nok is dat hij hem iets korter open maar vooral iets later waardoor er een grotere onder druk wordt verkregen.
wanneer de klep dus opengaat zal er dus veel meer aan gezogen worden.
en als je dit doet in samen hang van een groter klep of lift + een goede snelle uitlaat lijn zal je zeker een hoop vermogen winnen.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Dus heb je het over hogere nokken en niet spitse nokken. Spits is een vorm en hoger is lengte. Een hoger nok zorgt voor verdere opening. Maar niet té ver..... :shock:
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Hmm, ............even denken over de formulering............... :-k

de vorm van een nok zowel als de verdraaiing (positie) op de nokkenas is zeer belangrijk. (daar zijn we het hopelijk over eens :wink: ).
De hele karakteristiek kun je hier mee bepalen. Uiteindelijk is een volledige omwenteling van de nok niks meer of minder dan het pad dat de klep aflegt ten opzichte van de positie van de zuiger. Als we hier vanuit gaan en we nemen aan dat de beginsituatie het onderste of bovenste dode punt van de zuiger is, dan kunnen we dus zowel het tijdstip van openen, de snelheid van openen en de hoogte van de kleplichting bepalen als ook de tijdslengte dat de klep geopend blijft.
Het ontwerp van de nokkenas (met al z'n nokken (in en uitlaatkleppen)) bepaalt de karakteristiek van de motor samen met de slaglengte van de zuiger, het injectie en ontstekingstijdstip (turbo even buiten beschouwing gelaten).
Je koopt dus een nokkenas van een fabrikant met de karakteristiek die je wilt.
Met spitsere nok bedoelde ik inderdaad niet de openingslengte (in tijd) maar meer dat de klep hoger gelicht zou worden waardoor de uitwisseling van lucht beter wordt (bij gelijkblijvende timing of openingslengte lijkt/is de nok vaak letterlijk spitser (let wel dat de snelheid van de klep omhoog gaat waardoor deze bij hoger toerental de klep kan verlaten. hiervoor heb je dan weer sterkere veren nodig die dat verkomen). Vaak zie je dat de zogenaamde sportnokken (en ook hiervan zijn vele varianten) ook nog verdraaid zitten t.o.v. de standaardnokken, waardoor een timing van opening en/of sluiten verandert.
Een sportivere nokkenas geeft over het algemeen een onregelmatigere stationeerloop weer. (dit ook weer afhankelijk van hoe sportief die nokkenas is).

Ben benieuwd of ik iets vergeten ben dat anderen kunnen toevoegen 8)
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

voor een groot gedeelte kloopt het wat je zegt alleen bij een spitse nok is de complete openingstijd zeer kort en de lifttijd lang

maar wat nog veel belangrijker is hoelang is je klep overlap dit zorgt er namelijk voor dat er een soort van doorflow ontstaat, en door een goede overlaptiming zal er sneller en dus ook meer aan gezogen. worden....maar dit werkt echter goed op een atmospherische motor zo. Hoe ze dit doen bij een turbo weet ik echter (nog) niet.
Vandaar dat je in de uitlaat ook rekening moet houden met tegendruk, anders wordt er dus verselucht in de uitlaat gezogen.

Zie ook afbeeldingen.
1 let op streepjes in de nokken = tijd dat de klep geheel open is.
Afbeelding

2 nokvormen
Afbeelding
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Marc, heb jij een sportnokkenas in je 440T liggen? Jij weet vast wel hoeveel soorten sportnokkenassen voor een 400-serie verkrijgbaar zijn. Misschien kun je een tipje van de sluier van aanbod en voor en nadelen oplichten :wink:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Marinus schreef:Dat is het stangetje wat uit de actuator steekt, zit met een stangetje en oogje op een nok op de turbine. Die nok bedient de arm van de wastegate, de dumpklep van je turbine. DIT HEEFT NIKS TE MAKEN MET EEN DUMPVALVE.

Dat oogje zit met een borgmoertje vast. Borgmoertje los, oogje van het nokje af (splitpen verwijderen) halve slag draaien, splitpen erop, borgmoertje erop en testrijden.

Uitdraaien is minder druk opbouwen en indraaien is meer druk opbouwen.

Het werkt! Flink wat power meer iig. Ik heb nu ongeveer 7 i.p.v. 5 bar (nog niet t maximale).
Net opgehaald bij de garagist, dus morgen ff goed testen.
Bedankt voor de tips, nu afwachten natuurlijk wat t met de levensduur van de motor en turbo doet met deze upgrade...
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Hej
Tof te horen dat het toch gelukt is.

Hoe heb je het gedaan?
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Ik heb t de monteur gevraagd. Die was toch bezig met een beurt. Was voor hem een fluitje van een cent iig. Rijd erg leuk kan ik je melden!
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Zal best wel ...ik ben jaloers :wink:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”