V70 schakelt slecht

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
JanP
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.11.2007 - 19:46
Locatie: Rijssen

Hallo allemaal, ik heb sins vorige week een Volvo V70 bj 1999 gekocht.
Nu vind ik dat deze auto slecht in zijn 1 gaat en in zijn achteruit.
hij doet het alleen als de motor koud is,wat zou er aan de hand zijn.

groeten JanPieter






mods edit
titel verduidelijkt
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27540
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kan zijn dat je auto slecht schakeld als de motor koud is omdat de versnellingsbakolie ook nog koud is.
Is dan een "dikke" brei in plaats van als de olie en motor een beetje warm zijn dat je dan de normale dunne olie hebt.

Je zou kunnen proberen om je bakolie te kunnen vervangen en kijken of dat helpt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

lijkt er meer op dat de koppeling niet goed vrij komt
bij inschakelen naar zijn 1 of achteruit heeft niets met dikke of dunne olie te maken.
dat komt wel vaker voor dat de koppeling in koude toestand niet goed vrij komt.
Gebruikersavatar
JanP
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.11.2007 - 19:46
Locatie: Rijssen

Ik geloof ook eerder dat het het niet vrij komen is van de koppeling,ik vind ook dat je het druklager goed kunt horen , de auto gaat dinsdag terug naar de garage ik heb drie maand garantie dan hoop ik dat ze het goed voor elkaar maken .
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Toch zijn er hier meerderen die klagen over het lastig inschakelen van de achteruit bij koude motor. Eerst even in 2 schakelen en daarna in de achteruit is meestal voldoende.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Marc O. schreef:Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.
Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Quota schreef:
Marc O. schreef:Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.
Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:
Maar de versnellingsbak een versnelling (1 of R) in forceren lijkt me ook niet echt goed voor de mechaniek ;)
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Quota schreef:Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:
Ik ken de handleiding niet (heb er (nog) geen van de mijne), maar ik kan me niet voorstellen dat dat geldt voor het doorlopen van de versnellingen bij stilstand. Ik denk dat de handleiding doelt op het overslaan van versnellingen bij het rijden. De redenering dat dat extra slijtage oplevert is dan denk ik dat je niet in het optimale toerentalbereik uitkomt bij het schakelen. Bijv. van 2 naar 4 zonder 3 zou je dan wat laag in de toeren kunnen uitkomen, wat extra last oplevert voor de motor èn de versnellingsbak. Dat bedoelt de handleiding denk ik. Dus niet het bij draaiende motor maar stilstaande auto even een paar versnellingen doorlopen om 'm vervolgens makkelijker in z'n achteruit te krijgen.
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

We hebben dat destijds in 2001 met onze 99 V70 ook wel eens gehad en ik heb het ook wel eens met mijn 206. Maar dan ga ik naar de garage doen ze er wat olie in (denk ik) en dan draait het weer als een dolle!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Er zijn ook toevoegingen voor de bakolie die het schakelen vergemakkelijken. Verder ga ik mee met het verhaal van Garfield. Een bak slijt echt niet van onbelast schakelen.

En de titel is aangepast. Paul (denk ik?) bedankt!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Marc Lenssen
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 15.07.2007 - 12:40
Locatie: Haarlem

Ik heb altijd begrepen dat dit de symptomen zijn van een versleten koppeling; het slecht schakelen naar 1 en achteruit.

Marc
Fijn boosten met mijn zwarte T5.............
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

De symptomen die beschreven worden zijn dé klachten die ontstaan als de koppeling aan vervanging toe is. De plaat verslijt bijna nooit, maar het druklager en de drukgroep wel. Dit zijn dan ook de zwakke plekken van de koppeling. Ik hoor vaak allerlei verhalen van bedrijven die volhouden dat er niets aan de hand is omdat er niets slipt. Klopt, ze gaan ook nooit slippen!! Wat er gebeurt is dat het lager kapot gaat of zo ver op de drukgroep inloopt dat de drukvingers afbreken. Je krijgt dan bij garantie te horen dat hij toch gewoon koppelt terwijl je bijgeluiden hoort, hij zwaar bedient en je trillingen hebt. Ik hoop dat het je lukt om voor garantie te claimen, lukt dit niet en willen ze je een fors deel laten betalen, schrijf maar een PB

Groet, Dennis
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Versleten koppelingsplaten die nooit gaan slippen? Weer wat nieuws! :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Ik zal duidelijker zijn, de voering van de platen zijn bijna nooit op. De drukgroep en druklager geven het eerder op. Het zijn ook geen koppelingsplaten maar 1 koppelingsplaat met aan twee kanten een voering.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

...al dan niet uitgevoerd met dual massa vliegwiel...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Dalfsen

Olie verversen. Mijn bak schakelde redelijk maar na oliewissel schakelt ie weer als nieuw. Ze kunnen zo kijken of je olie vervuilt is, zo ja leeg laten lopen en nieuwe erin.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Even over al of niet versleten koppeling: mijn superde luxe (dealer)onderhouden S70 van 97 moest voor de 150.000 beurt. Nu hoor ik bij het optrekken, als je héél goed luistert, heel even een ‘schurend’ geluidje, ook niet altijd. Na een proefrit kreeg ik van de dealer te horen dat wellicht de koppeling op z'n einde loopt. Begrijp ik niets van: koppelt goed, komt goed vrij en slipt nog helemaal niet. En dan bij 150.000??? Vind ik niet Volvo-waardig.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat schurend geluidje is de ABS zelftest, en is alleen na het starten bij passeren van de 30 km/h. Heeft dus niets met de koppeling te maken. Is dus gewoon Volvo waardig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

edraket schreef:Dat schurend geluidje is de ABS zelftest, en is alleen na het starten bij passeren van de 30 km/h. Heeft dus niets met de koppeling te maken. Is dus gewoon Volvo waardig.
Neen, ik denk niet dat dat het is: ik hoor het vrij vaak bij het optrekken vanuit stilstand bij lage toeren (kruising bv.)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”