Hallo allemaal, ik heb sins vorige week een Volvo V70 bj 1999 gekocht.
Nu vind ik dat deze auto slecht in zijn 1 gaat en in zijn achteruit.
hij doet het alleen als de motor koud is,wat zou er aan de hand zijn.
groeten JanPieter
mods edit
titel verduidelijkt
V70 schakelt slecht
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27540
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Kan zijn dat je auto slecht schakeld als de motor koud is omdat de versnellingsbakolie ook nog koud is.
Is dan een "dikke" brei in plaats van als de olie en motor een beetje warm zijn dat je dan de normale dunne olie hebt.
Je zou kunnen proberen om je bakolie te kunnen vervangen en kijken of dat helpt.
Is dan een "dikke" brei in plaats van als de olie en motor een beetje warm zijn dat je dan de normale dunne olie hebt.
Je zou kunnen proberen om je bakolie te kunnen vervangen en kijken of dat helpt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
lijkt er meer op dat de koppeling niet goed vrij komt
bij inschakelen naar zijn 1 of achteruit heeft niets met dikke of dunne olie te maken.
dat komt wel vaker voor dat de koppeling in koude toestand niet goed vrij komt.
bij inschakelen naar zijn 1 of achteruit heeft niets met dikke of dunne olie te maken.
dat komt wel vaker voor dat de koppeling in koude toestand niet goed vrij komt.
- JanP
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10.11.2007 - 19:46
- Locatie: Rijssen
Ik geloof ook eerder dat het het niet vrij komen is van de koppeling,ik vind ook dat je het druklager goed kunt horen , de auto gaat dinsdag terug naar de garage ik heb drie maand garantie dan hoop ik dat ze het goed voor elkaar maken .
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Toch zijn er hier meerderen die klagen over het lastig inschakelen van de achteruit bij koude motor. Eerst even in 2 schakelen en daarna in de achteruit is meestal voldoende.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:Marc O. schreef:Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Maar de versnellingsbak een versnelling (1 of R) in forceren lijkt me ook niet echt goed voor de mechaniekQuota schreef:Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:Marc O. schreef:Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.

...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Garfield
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ik ken de handleiding niet (heb er (nog) geen van de mijne), maar ik kan me niet voorstellen dat dat geldt voor het doorlopen van de versnellingen bij stilstand. Ik denk dat de handleiding doelt op het overslaan van versnellingen bij het rijden. De redenering dat dat extra slijtage oplevert is dan denk ik dat je niet in het optimale toerentalbereik uitkomt bij het schakelen. Bijv. van 2 naar 4 zonder 3 zou je dan wat laag in de toeren kunnen uitkomen, wat extra last oplevert voor de motor èn de versnellingsbak. Dat bedoelt de handleiding denk ik. Dus niet het bij draaiende motor maar stilstaande auto even een paar versnellingen doorlopen om 'm vervolgens makkelijker in z'n achteruit te krijgen.Quota schreef:Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:
Groet,
Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
We hebben dat destijds in 2001 met onze 99 V70 ook wel eens gehad en ik heb het ook wel eens met mijn 206. Maar dan ga ik naar de garage doen ze er wat olie in (denk ik) en dan draait het weer als een dolle!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Er zijn ook toevoegingen voor de bakolie die het schakelen vergemakkelijken. Verder ga ik mee met het verhaal van Garfield. Een bak slijt echt niet van onbelast schakelen.
En de titel is aangepast. Paul (denk ik?) bedankt!
En de titel is aangepast. Paul (denk ik?) bedankt!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Marc Lenssen
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 15.07.2007 - 12:40
- Locatie: Haarlem
Ik heb altijd begrepen dat dit de symptomen zijn van een versleten koppeling; het slecht schakelen naar 1 en achteruit.
Marc
Marc
Fijn boosten met mijn zwarte T5.............
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
De symptomen die beschreven worden zijn dé klachten die ontstaan als de koppeling aan vervanging toe is. De plaat verslijt bijna nooit, maar het druklager en de drukgroep wel. Dit zijn dan ook de zwakke plekken van de koppeling. Ik hoor vaak allerlei verhalen van bedrijven die volhouden dat er niets aan de hand is omdat er niets slipt. Klopt, ze gaan ook nooit slippen!! Wat er gebeurt is dat het lager kapot gaat of zo ver op de drukgroep inloopt dat de drukvingers afbreken. Je krijgt dan bij garantie te horen dat hij toch gewoon koppelt terwijl je bijgeluiden hoort, hij zwaar bedient en je trillingen hebt. Ik hoop dat het je lukt om voor garantie te claimen, lukt dit niet en willen ze je een fors deel laten betalen, schrijf maar een PB
Groet, Dennis
Groet, Dennis
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Versleten koppelingsplaten die nooit gaan slippen? Weer wat nieuws! 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Ik zal duidelijker zijn, de voering van de platen zijn bijna nooit op. De drukgroep en druklager geven het eerder op. Het zijn ook geen koppelingsplaten maar 1 koppelingsplaat met aan twee kanten een voering.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
...al dan niet uitgevoerd met dual massa vliegwiel...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- MichelV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
- Locatie: Dalfsen
Olie verversen. Mijn bak schakelde redelijk maar na oliewissel schakelt ie weer als nieuw. Ze kunnen zo kijken of je olie vervuilt is, zo ja leeg laten lopen en nieuwe erin.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Polestar 2 awd
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Even over al of niet versleten koppeling: mijn superde luxe (dealer)onderhouden S70 van 97 moest voor de 150.000 beurt. Nu hoor ik bij het optrekken, als je héél goed luistert, heel even een ‘schurend’ geluidje, ook niet altijd. Na een proefrit kreeg ik van de dealer te horen dat wellicht de koppeling op z'n einde loopt. Begrijp ik niets van: koppelt goed, komt goed vrij en slipt nog helemaal niet. En dan bij 150.000??? Vind ik niet Volvo-waardig.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat schurend geluidje is de ABS zelftest, en is alleen na het starten bij passeren van de 30 km/h. Heeft dus niets met de koppeling te maken. Is dus gewoon Volvo waardig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Neen, ik denk niet dat dat het is: ik hoor het vrij vaak bij het optrekken vanuit stilstand bij lage toeren (kruising bv.)edraket schreef:Dat schurend geluidje is de ABS zelftest, en is alleen na het starten bij passeren van de 30 km/h. Heeft dus niets met de koppeling te maken. Is dus gewoon Volvo waardig.