H.I.D. xenon verwijderd

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Armin
2nd Gear member

arnoud. schreef:
Oceanracer schreef:Het is even wennen, maar als je wilt voorkomen dat je Xenon-verlichting eerder dan de bedoeling defect raakt door het niet goed opstarten, zet dan nog voor dat je de wagen op het contact zet, de lichtschakelaar op de middelste stand (stadslicht), start dan de wagen en schakel het dimlicht (weer) in. Een week volhouden en je weet niet beter. Doe je vervolgens jaren met je Xenon. Oja, uiteraard verleng je op deze manier ook de levensduur van de "normale" H7 gloeilamp.
Als ik dat doe zie ik bij het aanschakelen van de Xenon lampen nog steeds een lichtflits? Voor mij gevoel krijgen ze nu nog steeds dezelfde optater?
Dit is heel normaal. Een Xenon lamp is een gasontladings lamp, dus het zal het gas moeten ontsteken waardoor er een lichtboog ontstaat.
Dit heeft niets te maken of het een after market setje is, of een origineel OEM systeem. Ook een OEM systeem heeft die lichtflits.

Wanneer je start met je lampen aan, zal je Xenon lamp 2x de ontsteking laten plaats vinden (1x contact aan, 1x als de motor draait) omdat het elektrisch systeem het nodig vindt om alle elektrische energie die aanwezig is in de auto door te geven aan de startmotor.
Dit verkort de levenduur heel erg van de Xenon lampen.
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
paQ
4th Gear member

seb8iaan schreef:Ik ken probleem met mn 480, heb de lampenset ook al is omgeruild.
En nu heeft het grootlicht(halogeen) van deze set aan 1 kant (na 1 maand rijden) ook al een defect.
Maar aangezien mn normale licht feller is dan grootlicht maakt dat even niet uit.
Mocht er nog een keer een xenon bolletje kapot gaan, dan kan dr weer halogeen in. Maar dan wel een 8000K variant, dit witte licht vind ik toch veel plezieriger rijden.
grapje right?

8000K halogeen "met xenon gas"
als er wel iets heel erg lelijk is....

die halogeen lampen zijn puur voor de kleur, doen verders helemaal niks.

Heb gisteren de ombouw gedaan van 6000K HID naar 5000K HID
WE-RELD van verschil!!! naast een af fabriek xenon gezet en nauwelijks verschil waarneembaar. Het lichtbeeld is ook veel strakker.

die vertraging: sja... ik heb me aangewend om eerst het stadslicht in te schakelen, motor aan en dan pas het dimlicht.
Mijn vrouw echter rost meestal meteen heel de handel aan. OF, laat de auto voorgloeien, gaat zitten prutsen in de wagen, gordeltje, haren, en dan -oh ja- starten :evil:

de vertraging relaas zijn idd wel handig, maar ze 1 op 1 krijgen is een ramp lijkt me. En... met voorgloeien met koud weer (zoals nu) heb je langer nodig.

Ik heb wel laatst ergens iets gelezen over iemand die ene willekeurig vetragingsrelais had aangeschaft en deze gebruikte voor beide lampen. zal nog eens gaan neuzen
arnoud
8th Gear member

paQ schreef:Heb gisteren de ombouw gedaan van 6000K HID naar 5000K HID
WE-RELD van verschil!!! naast een af fabriek xenon gezet en nauwelijks verschil waarneembaar. Het lichtbeeld is ook veel strakker.
Daar heb ik ook nog wel interesse in, vind de 6000K lampen eigenlijk nog te roze...

Waar heb je die gehaald en voor hoeveel?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
paQ
4th Gear member

deze heb ik van iemand overgenomen van ebay (.de)

er is in elk geval een verkoper in oostenrijk (zoeken op ebay.de) die zowel 5000K als 4300K retro verkoopt.
Echter, hij beeldt foto's af met plastic voeten. Vraag even in een e-mail of ze metalen voeten hebben. Die plastic voetjes kun je namelijk niet vastzetten, en die met metalen voeten hebben een net wat andere pit-bouw.
Gast

paQ schreef:de vertraging relaas zijn idd wel handig, maar ze 1 op 1 krijgen is een ramp lijkt me. En... met voorgloeien met koud weer (zoals nu) heb je langer nodig.

Ik heb wel laatst ergens iets gelezen over iemand die ene willekeurig vetragingsrelais had aangeschaft en deze gebruikte voor beide lampen. zal nog eens gaan neuzen
Je kan een relais toch ook zo laten schakelen, dat als de dynamo spanning af gaat geven,
dat dan pas "de tijd gaat lopen" voor het vertragings relais?
Of maak ik het nu nog moeilijker? :P
seb8iaan
3rd Gear member

paQ schreef:
seb8iaan schreef:Ik ken probleem met mn 480, heb de lampenset ook al is omgeruild.
En nu heeft het grootlicht(halogeen) van deze set aan 1 kant (na 1 maand rijden) ook al een defect.
Maar aangezien mn normale licht feller is dan grootlicht maakt dat even niet uit.
Mocht er nog een keer een xenon bolletje kapot gaan, dan kan dr weer halogeen in. Maar dan wel een 8000K variant, dit witte licht vind ik toch veel plezieriger rijden.
grapje right?

8000K halogeen "met xenon gas"
als er wel iets heel erg lelijk is....
Het gaat me vooral om de tint. Maar ga het vooralsnog even aankijken.
Moet ze er zoiezo weer inzetten door de APK.
En smaken qua kleur veschillen;)
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Das idd wel een goeie. Misschien zitten er in de zekering kast ook wel circuits waar pas spanning op komt wanneer de motor loopt. Het wordt wel moeilijker maar heb ooit MTS Elektronica gedaan dus daar kom ik nog wel uit. Wil het alleen netjes hebben en geen geknoei onder de kap.

Overigens lees ik hier ook van de Sebastiaan dat hij ze er voor de APK uit haalt? Is dit echt nodig, ik dacht dat het lichtbeeld gelijk zou blijven?

En ik zie echt steeds meer auto's met xenon ook met matglas en xenon. Gisteren zelfs een auto bianci.
AlexV70 schreef:
paQ schreef:de vertraging relaas zijn idd wel handig, maar ze 1 op 1 krijgen is een ramp lijkt me. En... met voorgloeien met koud weer (zoals nu) heb je langer nodig.

Je kan een relais toch ook zo laten schakelen, dat als de dynamo spanning af gaat geven,
dat dan pas "de tijd gaat lopen" voor het vertragings relais?
Of maak ik het nu nog moeilijker? :P
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002

PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
seb8iaan
3rd Gear member

gjburg schreef:Overigens lees ik hier ook van de Sebastiaan dat hij ze er voor de APK uit haalt? Is dit echt nodig, ik dacht dat het lichtbeeld gelijk zou blijven?
Enkele berichten eerder valt de oorzaak te lezen.
seb8iaan schreef:De volvodealer heeft vandaag met de APK de Xenon verwijderd omdat het grootlicht bolletje defect is(zoals ik eerder al aangaf).
Gelukkig hebben ze de set wel in de auto achtergelaten, dus morgen weer wat te doen ;)
Het mag er wel opzitten, maar dan moet alles functioneren ;)
robbertos
2nd Gear member

Hoeveel K zijn de standaard Xenon lampen vanuit de fabriek? 5000K?
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
Paul
Geartronic member

Tussen de 4000 en 5000K

Kom je een Opel Kadett tegen met xenon is het meestal 8000k om het nog meer op te laten vallen. Heel blauw/paars is dat
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
robbertos
2nd Gear member

Oke dus ik kan het beste een setje van 5000K inbouwen. Is het verschil met 6000K groot? Ik wil het zo origineel mogelijk en wat het meeste licht opbrengt voor de veiligheid op de weg. Dat blauw/paars moet ik zeker niet!
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
asta
5th Gear member

Orgineel leveren ze nu volvo af 4300/4500K heb ik begrepen.
Xenon wordt tegenwoordig met lensunits geleverd waardoor je eerder de blauwe gloed ziet van de lampen.
Xenon is bedoelt en ik neem aan dat je het daar ook voor neemt om een beter zicht te hebben en niet omdat je wil dat anderen zien dat jij Xenon in je auto hebt.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
eXite
4th Gear member

In tegenstelling tot wat de meesten denken wordt de blauwe gloed inderdaad veroorzaakt door de werking van de lens. Meeste lichtopbrengst heb je met 5000K ongeveer, dit geeft ook het mooiste xenon beeld als je lenslampen hebt...
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
robbertos
2nd Gear member

Het is zoals in de post hierboven aangegeven bedoelt voor meer lichtopbrengst en veiligheid op de weg. Ik vraag mij alleen af of in nu ook aan andere lens nodig heb? Of ik nou wel of niet die blauwe gloed krijg dat maakt me niet uit als ik maar een juiste lichbundel krijg en geen tegenliggers verblind.
Huidige auto

Vorige auto's:
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
asta
5th Gear member

Je krijgt 100% zeker op afstand te zien dat jij Xenon gebruikt i.t.t. een andere auto met halogeen lampen.
Als je goed kijkt naar echte fabrieks af auto's met xenon dan zie je dat het fel wit licht is met iets blauws erin.
Al die andere setjes die denken dat ze een rijdende kermis attractie zijn hebben allemaal veels te hoge Kelvin waarde wat niet alleen resulteert in een blauw of zelfs paarse gloed maar ook nog eens een zeer slecht zicht.
Als je echt achteraf xenon wil hebben dan rond de 4300 kelvin blijven dan blijf je geloofwaardig en heb je er heel veel plezier van.
p.s. laat de garage wel even controleren dat alles correct is en het lichtbeeld niet resulteert in hinderlijk!
Wat betreft je lens, je hoeft er geen andere op te zetten zolang na controle je lichtbeeld binnen de normen van de apk blijft.
De lens is bedoelt om het licht te bundelen en in een bepaalt lichtbeeld te projecteren, jouw lenzen zijn in 1e plaats bedoelt voor halogeen lampen wat kan resulteren in een verkeerd of ongewenst lichtbeeld bij gebruik van een xenon lichtbron.

Ik wil ook even terugkomen op mijn opmerking welke ik eerder gedaan heb over de puinhoop aftermarket rommel die alles en iedereen aan de zonnebrillen helpt.
Ik heb inmiddels een set van Target Ultravision gezien welke mij technisch goed in elkaar gezet lijkt.
Wat ik bij alle setjes mis en wat erg essentieel is de vertraging van het inschakelen van de lampen, hieraan heeft Target als enigste wel gedacht wat de levensduur van de lampen ten goede komt.
Dat de hoogte regeling ontbreekt en er geen wiswas installatie opzit doet niets af aan de lichtinstallatie dit staat daar compleet los van.
Ik ben wel van mening dat dit eigenlijk verplicht moet worden op alle auto's die xenon voeren, maar goed er zijn zat voorbeelden waar ik mij vele malen meer aan kan storen ik zal jou met je xenon in ieder geval niet over het hoofd zien en dat lijkt mij weer een veilige situatie, toch? (-;
Klein minpuntje wil ik ook noemen en dat is dat een Xenon hoogteverstelling maar tot een bepaalde snelheid dat de auto hevelt kan corrigeren, dus ook orgineel is niet zaligmakend.
robbertos
2nd Gear member

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik laat inderdaad wel even testen bij de dealer of de lichtbundel juist is afgesteld en ik zorg er zelf gewoon voor als er meerdere personen in de auto zitten ik de hoogte even goed instel en niemand verblind. Alleen heb ik nog een paar vraagjes waar jij misschien ook antwoord op weet.

Die vertraging waarom heb ik die nodig? Want mijn koplampen gaan pas aan na het starten van de auto. Daarvoor blijven ze uit. Duurt 6 sec geloof ik.

En ik heb het in het C30 forum ook al gevraagd maar nog geen goede oplossing gehoord. Het blijkt zo te zijn met de nieuwste volvo's dat het signaal welke de controle van de kloplampen doet een wisselend spanningniveau heeft en dus een wisselende weerstand. De foutmelding doe optreed als een er Xenon wordt ingebouwd (dimlicht defect) is niet op te lossen met weerstaden of storingskabel volgens de dealer. Weet iemand hier meer van?
Huidige auto

Vorige auto's:
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
asta
5th Gear member

De vertraging is enorm belangrijk voor 2 dingen:

1. De levensduur van je lamp zal veel langer zijn, zo kort op elkaar starten is niet best voor electronica.
2. Bij het starten van de motor kan je accu niet ook nog eens voor 2 ontbrandende xenon lampen vermogen leveren.
Dit ervaren vele Xenon rijders in 1 niet ontbrande lamp en of storingen.

Jouw vraag kan ik niet met 100% zekerheid beantwoorden, mijn antwoord is echter dat ik de geplaatste niet onderbouwde mening niet deel.
Een weerstand die optreed bij het ontbranden van je lampen zal nagenoeg constant zijn, er veranderd mag ik aannemen niets in het cicuit van de lichtvoorziening.
Dat deze controle dan ook een variabele weerstand meet zal eerder komen door de norm die ingesteld is welke voort zal komen uit koude en warme lampen (des te warmer de lamp, des te meer weerstand).
Deze variabele zal ook in de CEM ingeprogrammeerd zijn en zo in de gaten gehouden worden.
Bedenk wel dat alle benodigde apparatuur voor de xenon ontsteking ook weerstand biedt en dat je eigelijk zou moeten meten hoeveel weerstand alles bij elkaar levert.
Ik had al een merk genoemd die ik zal testen in mijn S40 bj 2006 (komend weekend als het binnen is), deze heeft niet een standaard weerstanden set ertussen maar schijnt dit op een andere manier op te lossen (virtual ballasts zoals zij dat noemen).
Als je adressen wil hebben dan kan ik je die wel sturen.
Alles bij elkaar kost € 303,- voor de xenon set en € 125,- voor de virtual ballasts. (goedkoper heb ik het niet kunnen vinden)
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
robbertos
2nd Gear member

Nomaals bedankt voor je antwoord. Ik ga Target wel even mailen om te vragen of deze virtual balasts ook werken voor de C30. As jij jouw set heb ingebouwd zou ik graag willen weten wat je er van vind en misschien kan je wat foto's plaatsen. Ik hoor graag van je! Bedankt.
Huidige auto

Vorige auto's:
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
angekimberly
Starter

ook even een vraagje over xenon h4 dimlicht is xenon maar als je hetgrote licht aandoet brand dan alleeen dat halogene lampje , of branden ze dan allebei??????
Rob2u
5th Gear member

Ze branden dan allebei!
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”