Specifieke gebreken Volvo V40 1.9TD

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
zjelko
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Aangezien ik een wel heel jonge Volvo rijder ben (ik heb hem net) ben ik erg benieuwd naar of er nog specifieke gebreken voorkomen bij een Volvo V40 1.9TD. Ik heb net een nieuwe distributieriem/spanrollen/waterpomp laten plaatsen zodat ik er weer een 100.000 kilometer tegenaan kan. Nu heb ik vandaag een kleine 300 kilometer gereden en toen ik de auto af liet koelen kwam er een verschrikkelijk geluid onder de motorkap vandaan :-( grrrrr

Ik heb de motorkap opengemaakt en zag dat het geluid bij de distributieriem vandaan kwam. Na wat rommelen met een blok hout en drukken op de veer van de zelfaanspanner lijkt er 1 spanrol klaarblijkelijk niet vervangen te zijn. Als de auto stationair draait geeft dat een heel ijzerig/blikkerig/ moeilijk te omschrijven geluid. Als je een beetje gas geeft is het weg. Iemand bekend met soortgelijke eigenaardigheden? Ben gelijk naar een "adresje" gereden en die weet wat hij bestellen moet en je kan er goed bij dus het probleem wordt volgende week al verholpen. Ik heb al veel auto's gehad en vandaar mijn algemene vraag of dit type auto zo zijn eigen specifieke dingetjes heeft? Alvast bedankt voor jullie reactie/antwoord,

pv
Ruizzie
1st Gear member

Ha Zjelko,

Ik heb ook een V40 1.9TD uit '98, (V50 moet ik nog even op wachten ;-))

Toen ik mijn V40 ongeveer een jaar had, hij was toen ca. 5 jaar oud, brak de distributieriem. Alles kapot van binnen, kleppen, klepstoters, kop, noem maar op. Was een reparatie van ca. 5000 gld meen ik me te herinneren. Distributieriem zou wel tijdig vervangen moeten zijn geweest (het is een ex-lease auto). Moraal van dit verhaal: niet spotten met je distributieriem, bij twijfel zeker laten verhelpen want als hij knapt ben je de sigaar. Wie weet is er bij mij ook wel één spanrol niet vervangen en is de riem daarop gaan slijten.

Maar goed, dat is maar één verhaal natuurlijk. Verder heb ik in de afgelopen vijf jaar met oa het volgende te kampen gehad (weet niet alles meer ;-):

- Breuk in bedrading van contactslot naar startmodule (of zoiets) nieuwe kabel moeten trekken.
- Gescheurde airco-slang (mogelijk externe oorzaak)
- Op drie cylinders lopen, bougiekabels vervangen (heeft waarschijnlijk te maken gehad met revisie cylinderkop na breken distributieriem)
- Op mysterieuze wijze verdwijnen van koelwater (dito als hier boven)
- (Erg) Stroeve koppeling (normale slijtage)

MAAR... afgezien van het de distrubtieriem en de probleempje met de bekabeling heeft hij me NOOIT laten staan. Al met al ben ik er supertevreden over (vandaar de V50 in m'n sig).

Ik heb de auto nooit overdreven veel onderhoud gegeven, simpelweg omdat hij het gewoon altijd bleef doen :-), zelfs met minimaal koelwater! Betekent wel dat ik hem nu niet echt lekker verkocht krijg ;-)

Alle electronica en andere opties in mijn Europa uitvoering hebben altijd goed gedaan. Alleen.. het batterijtje van m'n centrale deurvergrendeling zappertje is wel bijna op nu! :-)

Kortom, veel plezier met je V40, ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleeft als ik!
V50 2.0D Electric Silver, Spartacus 17";, Edition II, Edition Plus Line, Family Line
Pas 1 januari 2008 op kenteken..
LUBERO
1st Gear member

Ik begrijp niet goede de opmerking van Ruizzie
hij vermeld dat hij ook met een V40 1.9Td heeft maar dat hij al de bougiekabels heeft vervangen "lijkt mij erg moeilijk bij een diesel "
ik kan niet uitmaken met welke wagen dat je rijdt Phase 1 of later ,
maar indien Phase 1 moet je zeker de koppaking in de gaten houden
vanaf ong 170.000 km willen deze wel eens de geest geven kun je zien aan een olie laagje dat boven drijft in de expansietank van je koelwater komt bij de meeste voor
voor de rest valt alles nog wel mee rubbers ophanging is ook een zwak punt
gr
Peer
2nd Gear member

Bekijk ook eens dit draadje (http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50). Het maakt inderdaad nogal wat uit welke fase je hebt van de V40. Mijn vorige auto (fase 1 van 1998) was een traditionele diesel en heb ik moeten inruilen vanwege een lekke koppakking. Volgens de garage echt een kwaaltje van die generatie Renaultdieselmotor. De fase 2 heeft een heel ander type motor en ervaar ik als veel stiller, zuiniger en sterker. De stoelen waren al vrij goed maar zijn van de fase 2 weer verbeterd. De wegligging is ook merkbaar verbeterd, veel minder onderstuur. Dat maakt de fase 1 nog geen slechte auto, ik heb er met veel plezier in gereden en vond het ook alweer een enorme verbetring met mijn 440. Ik vind ook de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling van de f2 veel beter. Die van de f1 deed het vaak pas als je vlakbij de auto stond, die van de f2 werkt al op enkele tientallen meters. Ik heb met de f1 ook een flink probleem gehad met de aircopomp maar volgens de garage was dat een heel zeldzaam voorkomend probleem.

Heel veel plezier met je Volvo. Mijn V40 is mijn 4e Volvo (340,440,V40 f1 en nu V40 f2) en niet zonder reden, het zijn door de bank genomen gewoon hele fijne auto's.
Groeten,
Jan Willem
XC90 D5 185pk Ocean Race
V70 D5 130pk Geartronic Titanium Line
V40 1.9D 115pk
V40 TD 90pk
Volvo 440 1.7 benzine
Volvo 340 1.7 benzine
zjelko
2nd Gear member

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het draadje doorgelezen jan Willem en ben wel weer wat wijzer geworden. De reden voor mij om voor een Volvo te kiezen was dat ik dacht ze betrouwbaar waren (dat er een Renault motor in zat wist ik niet) de ruimte, gerenomeerd merk. Ik had voor de komende 2 jaar dat ik nog in nederland verblijf maximaal 3000Euro over voor een veilige betrouwbare auto. De Volvo met airbags en Sips en degelijkheid was voor mij de keus ook i.v.m kinderen. Als ik voornemens was geweest en minder zeker was geweest dan was het een 3 jaar oude S60 163PK diesel geworden. Met nog iets minder dan 2 jaar te gaan vond ik dat toch echt veel te duur. Nu als de Volvo het 2 jaar volhoudt en ik er nog 1000 tot 1750 Euro voor krijg bij vertrek is het voor mij prima.

pv
Peer
2nd Gear member

zjelko schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het draadje doorgelezen jan Willem en ben wel weer wat wijzer geworden. De reden voor mij om voor een Volvo te kiezen was dat ik dacht ze betrouwbaar waren (dat er een Renault motor in zat wist ik niet) de ruimte, gerenomeerd merk. Ik had voor de komende 2 jaar dat ik nog in nederland verblijf maximaal 3000Euro over voor een veilige betrouwbare auto. De Volvo met airbags en Sips en degelijkheid was voor mij de keus ook i.v.m kinderen. Als ik voornemens was geweest en minder zeker was geweest dan was het een 3 jaar oude S60 163PK diesel geworden. Met nog iets minder dan 2 jaar te gaan vond ik dat toch echt veel te duur. Nu als de Volvo het 2 jaar volhoudt en ik er nog 1000 tot 1750 Euro voor krijg bij vertrek is het voor mij prima.
pv
Met die randvoorwaarden is de keuze voor een V40 een prima keuze. Je krijgt veel kwaliteit voor je geld en je krijgt ook een redelijke inruilwaarde terug.
Groeten,
Jan Willem
XC90 D5 185pk Ocean Race
V70 D5 130pk Geartronic Titanium Line
V40 1.9D 115pk
V40 TD 90pk
Volvo 440 1.7 benzine
Volvo 340 1.7 benzine
volv40
2nd Gear member

hier een kleine opsomming die ik gehad heb aan de V40:

1 koppakking 200
2 keerring krukas bakzijde 170 (plus koppeling gelijk gewisseld)
3 voorgloeirelais 0
4 stuurbekrachtigingspomp lek 50
5 wiellager 50

dit berekend op de 300.000 km (alles zelf gerepareerd) is 470 euro totaal 0.00156 ct de km, dus valt nog mee de onkosten.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Ruizzie
1st Gear member

LUBERO schreef:Ik begrijp niet goede de opmerking van Ruizzie
hij vermeld dat hij ook met een V40 1.9Td heeft maar dat hij al de bougiekabels heeft vervangen "lijkt mij erg moeilijk bij een diesel "
gr
:oops: Dan zal ik wel in de war geweest zijn met het Astraatje wat ik hiervoor had. Gloeikaarsjes vervangen dan, dat zou kunnen toch :o
V50 2.0D Electric Silver, Spartacus 17";, Edition II, Edition Plus Line, Family Line
Pas 1 januari 2008 op kenteken..
brambierpul
2nd Gear member

Ik heb in het begin alleen wat grotere problemen gehad; verstuivers vervangen/gereviseerd (+- E900,-) en de + kabel van de ABS stuk deze is ook vervangen maar dat was niet heel duur.
Hij rijd nu alweer een poosje probleemloos en start ook zonder enige moeite. Hij staat ook geregeld 1 tot 2 weken stil (ik ben zeevarend) en wanneer ik weer terug ben is het 1x gloeien en gaan...
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”