Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Jaap schreef:Ik rijdt al heel lang zonder onoverkomelijke problemen op gas maar laat de motorbeurt dan ook bij de gasboer doen.
precies, 90% van dit :
chefmonteur schreef: ...de vele problemen die LPG rijders in de afgelopen jaren hebben gehad.
is daar op terug te brengen.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

En maar net doen of diesel altijd zo geweldig was? De ontwikkeling van een beetje fatsoenlijk rijdende en preseterende diesel heeft lang op zich laten wachten. Pas de laatste 10 (?) jaar heeft die ontwikkeling een vlucht genomen.

De populariteit van de diesel wordt in mijn ogen vooral geholpen door de voorkeur van de leasemaatschappijen. Privé blijft het namelijk een dure hobby, je moet immers veel km´s maken.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

chefmonteur schreef:Op gas moet je koken. Nu een kleine opleving door de hoge benzineprijs. De omzet LPG is al 20 jaar aan het dalen bron: www.automobielmanagement.nl. Heb je nog meer nodig om je te overtuigen? Is natuurlijk van toepassintg op elke auto. Neem een diesel als je wat meer rijd.
Omzet in de benzinebranche is een waardeloos gegeven met een dagelijks zeer schommelende prijs. Daarom gaat het stuk ook over afzet: het aantal verkochte liters.

Als gas is om te koken, waar gebruik je stookolie dan voor?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik heb destijds voor de keuze gestaan: Of een V70 bi-fuel of een V70 D5.

Wij rijden veel kilometers in het weekend en de vakantie. Maar doordeweeks gaat ie gewoon mee in het woonwerk verkeer. De dealer vertelde mij dat een bifuel pas na een kilometer of vijf zes overschakeld op gas. Zodat je toch nog een halve tank benzine opstookt...elke week..

De keus is dus op een D5 gevallen. die is in de stad ook niet heel zuinig maar bij rustig rijden nog altijd goedkoper dan een benzine V70.

En de actieradius van de D5, de souplesse van deze motor, het koppel..... :lol:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

Chefmonteur
Bovendien zijn bijna alle auto's aangepast op het rijden met LPG maar ontworpen voor het rijden op benzine. Dat komt dan weer omdat geen enkele fabrikant de relatief kleine Nederlandse markt intressant genoeg vind om er tijd en geld in de ontwikkeling te steken.
Ik hoop niet dat je praat voor de Volvo specialisten op de site die je hebt genoemd.
Ik rijdt al jaren tevreden op gas met diverse merken en als ik kijk wat Volvo er al in heeft geinvesteerd (Bi-Fuel) en nog doet!

Ik vraag mij dus af of je zo moet praten over LPG als je zo'n groep van chefmonteurs vertegenwoordigd. :(
In ieder geval blijkt hieruit geen ruime kennis van LPG.
En over het koken zullen we het al helemaal niet hebben, die is wel zo flauw.
Chefmonteur van wat...........wasmachines???? :lol:
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

hans anesthesie schreef: De dealer vertelde mij dat een bifuel pas na een kilometer of vijf zes overschakeld op gas. Zodat je toch nog een halve tank benzine opstookt...elke week..
verkoopspraatjes... altijd leuk om te horen.
maar, het zou wel geloofwaardiger mogen zijn voor iemand in zijn positie, want die dealer weet niet waar ie over praat.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ludo schreef:
hans anesthesie schreef: De dealer vertelde mij dat een bifuel pas na een kilometer of vijf zes overschakeld op gas. Zodat je toch nog een halve tank benzine opstookt...elke week..
verkoopspraatjes... altijd leuk om te horen.
maar, het zou wel geloofwaardiger mogen zijn voor iemand in zijn positie, want die dealer weet niet waar ie over praat.
Hij start op benzine, maar meer als een tank op jaarbasis zal je niet verstoken, sta je geheel zonder benzine (omdat je toch op gas rijdt) zal je toch een keer met een probleem te maken krijgen .
Gast

hans anesthesie schreef:
De dealer vertelde mij dat een bifuel pas na een kilometer of vijf zes overschakeld op gas. Zodat je toch nog een halve tank benzine opstookt...elke week..


verkoopspraatjes... altijd leuk om te horen.
maar, het zou wel geloofwaardiger mogen zijn voor iemand in zijn positie, want die dealer weet niet waar ie over praat.
Juist, die dealer weet het echt niet! Welke wel? Die moet er toch zijn?

Met mijn bi-fuel in de zomer ben ik de straat nog niet uit of hij schakeld al over.
Nu in de winter duurt het iets langer. 0,5 tot 1,5 (flink gevroren) km.
Dus ongeveer 2 tanken op jaar basis van 30 liter.
Of is dat te veel? :lol:
Toch maar de garage opruimen en bij de kachel zetten.
Scheelt ook weer krabben. :wink:
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Echt waar? En ik maar weer braaf de dealer geloven en (inderdaad) de duurdere D5 kopen.
Die bi-fuel is er toch alleen in 140 pk? of ook de 170pk versie?
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

hans anesthesie schreef:Echt waar? En ik maar weer braaf de dealer geloven en (inderdaad) de duurdere D5 kopen.
Die bi-fuel is er toch alleen in 140 pk? of ook de 170pk versie?
En Bi-fuel is er idd alleen als 140pk met een koppel van 214Nm bij 4500 t/min waar een D5 163pk's heeft en een koppel van 340Nm bij 1750 t/min, en dat laatste scheelt echt een jas bij het trekken van b.v. een caravan...
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Kijk! dat zijn argumenten waar je mee aan kan komen.
Mijn buurman heeft een standaard S60 met 140 pk. Hij vindt 'm wat aan de tamme kant. Toch maar D5 blijven rijden dus :twisted:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

hans anesthesie schreef:Mijn buurman heeft een standaard S60 met 140 pk. Hij vindt 'm wat aan de tamme kant. Toch maar D5 blijven rijden dus :twisted:
een D5 is zékers geen slechte keuze.
maar iemand die komt vertellen dat gas is om te koken bewijst dat ie wel wil meelullen maar dan zonder verstand van het produkt, kan je over blijven discussieren. :roll:
wat het overschakelen betreft na de start ligt er puur aan hoe de installatie (lees computer) is ingesteld.
zelf doe ik nu minder dan 200m, in de zomer ongeveer de helft.
om de +-3 maanden rij ik de tank leeg en vul met verse benzine zo'n 50L.

...en een D5 daag ik graag uit voor een sprintje naar 200 met m'n kookpotje. :wink:
Gebruikersavatar
chefmonteur
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.12.2005 - 13:56
Locatie: Brabant
Contacteer:

AlexV70 schreef:Chefmonteur
Bovendien zijn bijna alle auto's aangepast op het rijden met LPG maar ontworpen voor het rijden op benzine. Dat komt dan weer omdat geen enkele fabrikant de relatief kleine Nederlandse markt intressant genoeg vind om er tijd en geld in de ontwikkeling te steken.
Ik hoop niet dat je praat voor de Volvo specialisten op de site die je hebt genoemd.
Ik rijdt al jaren tevreden op gas met diverse merken en als ik kijk wat Volvo er al in heeft geinvesteerd (Bi-Fuel) en nog doet!

Ik vraag mij dus af of je zo moet praten over LPG als je zo'n groep van chefmonteurs vertegenwoordigd. :(
In ieder geval blijkt hieruit geen ruime kennis van LPG.
En over het koken zullen we het al helemaal niet hebben, die is wel zo flauw.
Chefmonteur van wat...........wasmachines???? :lol:
Alhoewel ik een autotechnische opleiding heb en een jaartje of 20 ervaring weet ik dat er op 'n gemiddeld feestje div mensen rondlopen die meer verstand van auto's hebben. Daar heb ik inmiddels mee leren leven.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Vreemd eigenlijk, ik heb mijn V40 nu alweer 10 maanden en elke keer als ik vind dat de benzinemeter te ver is gedaald... sta ik in Luxemburg :lol: Ik heb daar al twee keer de tank aangevuld (ongeveer een halve tank), de laatste keer begin september en nu drie maanden later staat ie nog steeds boven 4/8. Binnen drie maanden zal ik dus wel weer vakantie hebben! Voorlopig GAS ik nog even door.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

chefmonteur schreef:Alhoewel ik een autotechnische opleiding heb en een jaartje of 20 ervaring...
doet me een beetje denken aan m'n jaarlijkse autokeuring.
O, wacht effe, 't is er eentje op gas, daar moet een gasspecialist bijkomen...
.....
... meneer, waar heeft de lpg inbouwer de verdamper verstopt?.
ieder jaar hetzelfde. :roll:
:lol:
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

ik heb mijn v40 2.0 LPI nu sinds 1 juli jl en er staat nu 27.000km meer op de teller dan toen. Toevallig afgelopen zondag de benzinetank voor het eerst afgevuld (kreeg 'm afgeleverd met volle tank) omdat er nog maar voor 100km in zou zitten (boordcompu) Voor zover ik weet schakelt hij na ongeveer 15-20 sec. over op LPG. Ben er tevreden over, wil echter geen v40 meer (had hiervoor een 850 '95 op LPG en daarvoor een 960 '93 LPG). die 4-cilinder is toch te rauw, al loopt/trekt het goed!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

v40pokemon schreef: Voor zover ik weer schakelt hij na ongeveer 15-20 sec. over op LPG.
bij koude of warme motor?.
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

Ludo schreef:
v40pokemon schreef: Voor zover ik weer schakelt hij na ongeveer 15-20 sec. over op LPG.
bij koude of warme motor?.
in geval van een koude motor. Bij een warme motor eigenlijk direct (5s)
nadeel is wel dat wanneer je interieur ook ijskoud is, hij na het overschakelen wat beroerder op gas loopt.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dat is wel erg snel dan.
waar heb je de installatie laten inbouwen?.
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Ook mijn V40 bi-fuel schakelt erg snel (na +/- 20 seconden) over van benzine op gas. Tot nu toe al 15.000 km probleemloos. Ik heb in die tijd inderdaad maar 3/4 tank benzine verstookt. Dat is erg weinig als ik het vergelijk met mijn vorige auto's op gas. Wel ga ik de volgende keer RON98 tanken (of V-power of zoiets) zodat de keren dat ie op benzine loopt ook goede peut te drinken krijgt :D
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”