Ik las op het AutoWeek forum een discussie de 440 naar aanleiding dat iemand er 5 ton mee heeft gereden op gas :!:
Er wordt beweerd dat er ooit een serie is geweest voor de Engelse en Zweedse markt met een Volvo motor ipv een Renault motor.. Ik heb er nog nooit van gehoord en wat is nou een betere plaats dan die vraag hier neer te leggen :twisted:
Iemand met een 400 serie met een boekje uit de serie na de facelift? Het schijnt dat de motor daar ook in vermeld moet staan..
Ben benieuwd!
400-serie ooit met 2.0 Volvo motor?
- R.M.B.
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26.07.2005 - 18:10
- Locatie: Utrecht
Ik heb een 440 met een 2.0 liter motor. Ik begrijp alleen je vraag niet helemaal wat wil je precies weten en waar zou ik het antwoord moeten vinden?
De specificatie van mijn motor is: B20f 208 (209) of het een "volvo" of franse motor is zou ik niet weten.
De specificatie van mijn motor is: B20f 208 (209) of het een "volvo" of franse motor is zou ik niet weten.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De 2.0 motoren waren altijd de enige echte Zweedse motor, die daarvóór al een heel tijdje in de 140 en 240 serie had gezeten. Natuurlijk wel een beetje aangepast.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- rolph
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 16:52
- Locatie: Utrecht
Nou nee.. Alle motoren in de gehele 400 serie zijn afkomstig van Renault. Ook de 2 liters motoren.
In de 360 heeft een motor uit de 240 gelegen ja..
Nou wordt er dus beweerd op het AutoWeek Forum dat er ook in de 400 serie echte volvomotoren hebben gelegen. Niet in allemaal, maar een bepaalde (deel)serie bestemd voor de UK en Scandinavie naar ik begrijp.
Dat spreekt dus mijn eerste stelling tegen.. Maar ik heb dan ook zo mijn vraagtekens bij de bewering... Was benieuwd of iemand hier meer informatie erover heeft en uitsluitsel kan geven..
In de 360 heeft een motor uit de 240 gelegen ja..
Nou wordt er dus beweerd op het AutoWeek Forum dat er ook in de 400 serie echte volvomotoren hebben gelegen. Niet in allemaal, maar een bepaalde (deel)serie bestemd voor de UK en Scandinavie naar ik begrijp.
Dat spreekt dus mijn eerste stelling tegen.. Maar ik heb dan ook zo mijn vraagtekens bij de bewering... Was benieuwd of iemand hier meer informatie erover heeft en uitsluitsel kan geven..
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
In de 340 zat die B20 wel, maar in de 440 waren ze echt van Renault (dwars geplaatst)Battlecruiser S80 schreef:De 2.0 motoren waren altijd de enige echte Zweedse motor, die daarvóór al een heel tijdje in de 140 en 240 serie had gezeten. Natuurlijk wel een beetje aangepast.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Hum nog nooit van gehoord van een b200 motor in de 400 series
Ik denk gewoon dat hij gelijk een Renault gaskop er op heeft laten zetten
waardoor de kop minder snel slijt en de motor ook wat langer mee gaat. En met de nodige onderhoud kan je makkelijk de 5 ton halen zeker bij goed gebruik (lange afstanden) :razz:
Maar misschien zit er wel een typefout in zijn text en bedoeld hij de 340
want de 3 en 4 zitten dicht bij elkaar
Ik denk gewoon dat hij gelijk een Renault gaskop er op heeft laten zetten
waardoor de kop minder snel slijt en de motor ook wat langer mee gaat. En met de nodige onderhoud kan je makkelijk de 5 ton halen zeker bij goed gebruik (lange afstanden) :razz:
Maar misschien zit er wel een typefout in zijn text en bedoeld hij de 340
want de 3 en 4 zitten dicht bij elkaar

- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Sorry, even niet opgelet!bart simpson schreef:In de 340 zat die B20 wel, maar in de 440 waren ze echt van Renault (dwars geplaatst)Battlecruiser S80 schreef:De 2.0 motoren waren altijd de enige echte Zweedse motor, die daarvóór al een heel tijdje in de 140 en 240 serie had gezeten. Natuurlijk wel een beetje aangepast.
De 1986cc (ook wel eens aangeduid als 1985cc) motor was Zweeds.
En de 1948 cc motor was inderdaad van Renault.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- HANS144
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
- Locatie: kop van noord holland
- Contacteer:
In mijn 144 ligt ook een B20F motor.menjo schreef:De 2.0 motoren uit de 400 serie heten B20F en B20F(M). Die uit de 300 serie beginnen allemaal met B200.
Dat is een B20 met injectie!! [injectie is er bij mij wel uitgehaald bij lpg-inbouw]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het karakteristieke roodgelakte Volvo B200 motorblok mist bij de 440.
- HANS144
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
- Locatie: kop van noord holland
- Contacteer:
Ik neem aan dat je B20 bedoelt ???bart simpson schreef:Het karakteristieke roodgelakte Volvo B200 motorblok mist bij de 440.
Die van mij is namelijk rood :roll:
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Alle benzine blokken in de 400 serie zijn van Renault alleen aan gepast naar de normen van volvoBW schreef:De 1.7's en de 2.0's zijn Renaults, de 1.6 en 1.8 zijn van Volvo zelf geloof ik.

Alleen de 1,6 en 1,8 zijn later gekomen na '93 geloof ik voor de 1,7 atmos motoren
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- HANS144
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
- Locatie: kop van noord holland
- Contacteer:
Ik heb het nagetrokken via de code 14463484, welke in mijn wagen staat.menjo schreef:B20F ligt in de 400, in die wagen van jou zou iets wat met B200 begint moeten liggen (? ? ?).
En met de vraagbaak van Olyslager in de hand blijkt dit toch
echt een B20F motor te zijn. [elektronische benzine-injectie]
Deze werd vanaf 1973 , naast de B en E motor, daarin geleverd!!!
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20765
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Inderdaad je hebt volledig gelijk. Maar niet alleen de Turbo is door Porsche verbeterd ook de atmosferische 1.7 liter. (overigens mis ik de diesel die ook van Renault kwam)Michel440sports schreef:Alle benzine blokken in de 400 serie zijn van Renault alleen aan gepast naar de normen van volvode turbo is zelfs met hulp van Porsche verbeterd
Alleen de 1,6 en 1,8 zijn later gekomen na '93 geloof ik voor de 1,7 atmos motoren
Ook jij hebt gelijk. Inderdaad zijn in de 140 en 240 serie B20 blokken geleverd. Dit zijn originele VOLVO (zweedse)blokken. Met de codes B20B B20E en B20FHans144 schreef: Ik heb het nagetrokken via de code 14463484, welke in mijn wagen staat.
En met de vraagbaak van Olyslager in de hand blijkt dit toch
echt een B20F motor te zijn. [elektronische benzine-injectie]
Deze werd vanaf 1973 , naast de B en E motor, daarin geleverd!!!
Maar alle blokken in de 400 serie, ook de 2.0, met inderdaad ook een code B20F zijn aangepaste Renault blokken.
In de 400 serie heeft nooit een "zweeds" blok gehangen.
Alleen in de 360 hebben B19 en B200 blokken uit Zweden gelegen.
En dit is de enige waarheid. Als mensen nu nog zeggen dat is niet waar, moeten ze hun VOLVO geschiedenis er maar op nalezen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- HANS144
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
- Locatie: kop van noord holland
- Contacteer:
:roll: :roll:V480-V40 schreef:
En dit is de enige waarheid. Als mensen nu nog zeggen dat is niet waar, moeten ze hun VOLVO geschiedenis er maar op nalezen.



- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20765
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
HANS144 schreef::roll: :roll:V480-V40 schreef:
En dit is de enige waarheid. Als mensen nu nog zeggen dat is niet waar, moeten ze hun VOLVO geschiedenis er maar op nalezen.![]()
![]()



Misschien iets te cru neergezet, maar ik heb momenteel mijn "VOLVO-bijbel" naast me liggen vandaar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Rsport
- 3rd Gear member
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
- Contacteer:
Even over de 1.7's
De 480 1.7 heeft bij mijn weten een Renault-blok die is aagepast door Porsche.
Volvo heeft er vervolgens zelf een turbosysteem op gemonteerd voor in de 480 turbo.
De 480 1.7 heeft bij mijn weten een Renault-blok die is aagepast door Porsche.
Volvo heeft er vervolgens zelf een turbosysteem op gemonteerd voor in de 480 turbo.