automaat

Alchemist
3rd Gear member

Ook lang getwijfeld tussen Geartronic & Handbak, uiteindelijk toch de handbak genomen.
'k heb proefgereden met XC70 3.2 aut., V70 2.5T aut. en S80 V8 aut.(traktatie van de dealer! :P ). De automaat past op zich wel goed bij deze motoren.
De XC70 is een prachtkar, zou ik graag genomen hebben, maar bij de proefrit in een maagdelijke 3.2 ( :P ) had ik een gemiddeld verbruik van 1:5 !! en echt niet alleen volgas gereden. Stabiel 50 kmh levert 1:9 op. Dit vond ik te gortig waardoor de XC70 afviel (er komt geen 2.5T handbak meer :( ).

Nadelen van de automaat:
- schakelt bij licht gas geven wat mij betreft te snel terug
- kickdown vaak zinloos 2 versnellingen (nog 1000 toeren in 4e versneling)
- verbruik is al hoog, wordt nog hoger
- handmatig = ellende! Vertraging bij schakelen en de bak schakelt alsnog vrolijk zelf op en terug als-ie dat nodig vind :evil: ook in bochten e.d.

Ook ik moet bekennen dat de automaat van BMW (proefrit 525i Touring Aut.) een stuk beter is en minder verbruikt (proefrit 1:11).

Uiteindelijk hangt het denk ik van je rijstijl af of de automaat voldoet.
Fulaks
6th Gear member

Ik sluit me aan bij Alchemist. Na een goede 1.000 km met de manuele 6-versnellingsbak in de 2.4D ben ik er zeker van dat ik de VOOR MIJ juiste keuze heb gemaakt. Wat ik als grootste voordeel van de handbak beschouw is dat je onmiddellijk reactie krijgt onder de vorm van een fikse versnelling bij het induwen van het gaspedaal. Geen energie die verloren gaat in de koppelomvormer, niet nodeloos terugschakelen.

Het verbruik valt me echter behoorlijk tegen, zelfs met de handbak. Mijn vorige 2.4D van 130 PK had een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km, nu zit ik aan 8,4. Hopelijk zakt dit nog.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Cereal
2nd Gear member
Contacteer:

Let wel dat de geartronic zelflerend is, als de auto een paar proefritten, of als vervangende auto oid. Een zekere tijd flink op z'n staart is getrapt, zal de automaat ook wat sneller schakelen, en wat langer doortrekken. (En wat nerveuzer overkomen)

Ik ben nu gewend aan m'n automaat, en kan door met 't gaspedaal te spelen zelf nogal invloed hebben op het schakelgedrag. Ik gebruik eigenlijk nooit de echte kickdown. Als ik een flinke scheut gas geef, schakelt ie ook wel terug. Ook kun je flink optrekken, zonder dat hij terugschakelt, gewoon niet teveel gas geven.

Denk dat je pas echt een oordeel kan vellen (en de bak flink gaat waarderen) als je er >1000 km. mee hebt kunnen rijden. Maarja, zo'n proefrit voor een nieuwe auto is natuurlijk niet voor de hand liggend :)
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

@Fulaks,
Het hoge verbruik gaat langzaam naar beneden, ik had eerst rond de 10.4L-100KM en nu met 4500Km op de teller rijden we rond de 9.2L-100Km.
Als de motor nog nieuw is verbruik ie meer. Ik hoop zelf uit tekomen op rond de 8.5L-100Km.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Big Blue
2nd Gear member

xc-men schreef:@Fulaks,
Het hoge verbruik gaat langzaam naar beneden, ik had eerst rond de 10.4L-100KM en nu met 4500Km op de teller rijden we rond de 9.2L-100Km.
Als de motor nog nieuw is verbruik ie meer. Ik hoop zelf uit tekomen op rond de 8.5L-100Km.
Verder kan ik ook uit eigen ervaring stellen dat door het gebruik van het juiste additief op zowel de versnellingsbak als de motor, er met zekerheid 0,5L minder wordt verbruikt, dit kan toch tellen denk ik !?

Hierdoor kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 6,7L op 100Km terwijl ik zeer vlot tot sportief rij, slechts 10% snelweg doe en steeds extra 250Kg in de koffer heb , dit alles wel met een manuele bak !

Zo kan je stellen dat een geartronic tot 1L extra verbruikt, wat voor mij dan manueel op 7,5 zou moeten uitkomen........trek daarvan nog eens de 0,5L af vanwege het additief en er blijft 0,3L marge over omdat de ene motor en bak niet steeds identiek is aan de andere.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”