afgekeurd op roest wielkast

Alles over de 440 / 460
jan_apeldoorn
1st Gear member

wat heet dragend, je mist de hele ronding waardoor het geheel een stuk minder stevig is. de wielkast rand is in ieder geval een (af)keur punt.

Jan
MishMash
1st Gear member
Contacteer:

Ik ga het woensdagavond repareren samen met een vriend van me. Laat nog wel zien wat we ervan gaan maken.

Hey, waar kan ik (in de buurt van Haarlem) voor een goede prijs remschoenen halen voor mijn trommelremmen achter?
Volvo 440 1.8i 1996 :)
YannickvanRooyen
4th Gear member

www.autopartsonline.nl, €34.09 voor een set. Wel een kutklus hoor, die rommel vervangen. Zorg in ieder geval dat je een goede duidelijke foto maakt van hoe de zooi in elkaar zit in die trommel, en ga dan pas aan de slag. Ook erg belangrijk dat je test of het zelf afstellende mechanisme werkt...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
MishMash
1st Gear member
Contacteer:

Nou het is gerepareerd! De remschoenen heb ik gehaald bij de Gamo voor 46 euro . Monteren is idd een rotklus maar we hadden de ene laten zitten terwijl we met de ander bezig waren. Nu zijn ze beiden weer prima :)

De roest hebben we compleet weggeslepen, het chassis en het plaatwerk tegen mekaar aan gedrukt en vastgelast. Vervolgens een stuk blik gepakt en een nieuwe rand erin gemaakt (voor het nette) en met glasvezelplamuur alles opgevuld. Nu nog schuren, schuren en nog eens schuren. Foto van het resultaat komt nog.
Brain
2nd Gear member

Kijk eens aan! Ik ben benieuwd naar de foto reportage, van de zomer moet ik er namelijk ook aan geloven en eens een weekend slijpen, lassen, plamueren, schuren en spuiten.
burnerchief
1st Gear member

Artikel 2.2.8 - Beoordelingsprincipe roestschade-omvang wielkasten
De bepaling van de roestschade-omvang van wielkasten geschiedt aan de hand van de volgende
beoordelingsprincipes, waarbij het hoogste percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele oppervlak, en
b. de verhouding tussen de totale lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte, en
c. de verhouding tussen de lengte van de schade per zijde van de wielkast en de bevestigingslengte
van die zijde aan een ander onderdeel.

Wielkast

Wielkast ter plaatse van achterwiel zonder bevestiging van de
schokdemper of schroefveer
bevestiging van de helften van de wielkast 4E (is de norm van rdw)

bij dit type volvo 4E; (toegestane maximale roestnorm is altijd 2E) is in dit geval dus 50 procent /van de randlengte mag de helft zijn weggeroest geen scherpe delen uiteraard zo ja afplakken met ducktape meer dan 50 procent losgeroest /dan moet er als reparatie gelast zijn

bron RDW
adverteer gratis op http://www.freetrader.nl

Volvo s40 1.8 vialle lpi 1998
Chrysler lebaron 2.2 turbo cabrio 1984
Lincoln Town Coupé V8 400 cu 1978

Afbeelding
MishMash
1st Gear member
Contacteer:

Brain schreef:Kijk eens aan! Ik ben benieuwd naar de foto reportage, van de zomer moet ik er namelijk ook aan geloven en eens een weekend slijpen, lassen, plamueren, schuren en spuiten.
Ik heb helaas geen fotoreportage, was daar iets te druk voor bezig. Wel zal ik nog een foto uploaden van het eindresultaat.
TimH
1st Gear member

Beste mensen!

Toen ik mijn Volvo 440 uit 96 kocht was er al sprake van wat roestvorming rondom de wielkasten. Na 1,5 jaar begint dit nu ietwat te verergeren. Persoonlijk heb ik hier esthetisch weinig problemen mee, maar kan dit verder nog kwaad? Er is nog niets weggeroest, alleen dus enkele "roestplekken", beetje gebobbeld etc. Kan dit verder nog kwaad? En wat is raadzaam te doen? Kan ik zoiets zelf repareren (ben niet zo extreem handig) op een simpele manier, of gaat dit flinke duiten kosten?

Alvast bedankt voor de hulp!
showroomstaat
1st Gear member
Contacteer:

Nu repareren. Als het doorrot wordt het een stuk duurder.

Maak de plekken zo goed mogelijk blank. Mocht er nog roest achterblijven, dan een roestomvormer gebruiken en een etmaal later primer er over en vervolgens in de lak. Kan weer een tijdje mee.
TimH
1st Gear member

OK! Dankje voor de tip!

Nog even een paar (wellicht wat onnozele) vraagjes:

Hoe kan ik het beste de plekken blank maken? Roestomvormer, waar vind ik dat, wat raad je me aan?
Ook nog specifieke merken/ types qua primer en lakken? En waar vind ik die het beste?

Nogmaals dank!
showroomstaat
1st Gear member
Contacteer:

Een Dremel met een klein staalborsteltje is erg handig met dit soort plekjes. Als je die niet hebt, kun je het ook met een mes of schroevendraaier afkrabben. Daarna schuren.

Waarschijnlijk houd je wat plekjes over waar de roest al flink is ingevreten (in gevroten?). Die kun je behandelen met een roestomvormer als Novorox of Fertan. Schadebedrijven gebruiken vaak epoxyprimer, maar dat is bij mijn weten niet in kleine hoeveelheden te koop (de levensduur is na toevoeging van de harder ook maar enkele uren).

Primer en lak kun je in de bekende stiftjes en spuitbussen kopen. Wat je zelf het makkelijkste vindt. De autolakkenhandel kan ook een busje op kleurnr. voor je maken.

Succes!
TimH
1st Gear member

OK! Dankje voor je uitgebreide antwoorden!

Binnenkort maar eens langs de automaterialenhandel, en dan een mooi "projectje" om tijdens de carnaval tussendoor te doen... Is het trouwens zo dat je gedurende de tijd dat je ermee bezig bent (omvormen - primer - lak) beter niet kan gaan rijden met de auto?

Groeten!
Obelix71
2nd Gear member

TimH schreef:Is het trouwens zo dat je gedurende de tijd dat je ermee bezig bent (omvormen - primer - lak) beter niet kan gaan rijden met de auto?
Het is altijd beter om niet te rijden als je met lak bezig bent.
Deze moet eerst nog uitharden cq drogen namelijk.

Kijk op de gebruiksaanleiding van de roestomvormer hoelang het duurt voordat het uitgehard/droog is (meen 24 uur) dan kun je even rijden en elke keer als je een nieuwe laag aanbrengt van primer of lak eerst laten uitharden/drogen voordat je gaat rijden.

Vergeet ook niet de binnenkant van de wielkasten van binnen uit in te spuiten met was (ML van Tectyl bv.). Deze was zorgt ervoor dat er geen zuurstof meer bij het metaal komt en deze niet meer verder roest van binnenuit.
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
TimH
1st Gear member

OK! Geweldig! Kan ik weer even vooruit qua info tot in de carnaval :)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”