Stationair hikken, moeilijker starten, koud niet op toeren willen komen, back-fires, etc.
Ook als de motor warm was liep het niet mooi en durfde je er bijna niet meer de stad mee in ivm moeilijk wegkomen en back-fires.
Vorige week in Groningen stad nog enkele mensen de stuipen op het lijf gejaagd door tegen de helling van de parkeergarage (in het tunneltje naar buiten) een flinke backfire te krijgen. Leuk detail was dat de motor gelijk afsloeg en... daar stond ik dan tegen de helling op... Afijn, met veel toeren en piepende banden uiteindelijk weer weggekomen...
Een week eerder sloeg m'n motor af onder de slagboom van zo'n zelfde parkeergarage... Gelukkig blijft zo'n ding dus omhoog tot je wegrijdt (weet ik nu uit ervaring)...
Vandaag, na een week stevige griep, wat geprobeerd.
Eerst heb ik de volgorde van de bougie-kabels genoteerd.
Daarna de kabels losgetrokken, contacten licht opgeschuurd met waterproof schuurpapier, Philips contactspray in de contacten gespoten (ook in de contacten op de verdelerkap), kabels teruggeplaatst.
Vervolgens hetzelfde gedaan met de bobinekabel.
En daar licht vermoedelijk gelijk de oorzaak van het probleem. De contacten van de bobinekabel waren aan beide kanten wit/groen uitgeslagen.
Ook deze met waterproofschuurpapier behandeld en ook ingespoten en gemonteerd.
Bougies heb ik niet eruit gehaald; deze zaten er net een maandje in ivm eerdere startproblemen.
Daarna het moment van de waarheid...
Na 2x de sleutel omdraaien startte hij op LPG (jaja, dat benzine verhaal moet ook nog opgelost worden) en na wat kort gesputter lag het blok mooi vlak.
Daarna gas gegeven, waar hij goed op reageerde.
Gereedschap achterin gegooid en een testritje gemaakt. Wat een genot!!!
20 minuten werk maakt een wereld van verschil