Volvo 500 en 600 serie

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24591
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

bart simpson schreef:Hoe verwarrend mijn bijdrage ook moge zijn hij is qua uitleg over de nummerreeksen 500, 600 wel correct.
Alleen zijn deze series naar de buitenwereld S40/V50 en S40/V40 genoemd, dat laatste veroorzaakt de grootste verwarring
klopt hel;emaal. Om het nog verwarrender te maken en om BS verhaal te bekrachtigen: de interne codes voor de modellen die Maurice beschrijft, zijn vaak opgebouwd geweest zoals de 142/144/145. 300 is altijd in 343/344/345 gebleven. En 440 445/464/483, 850 is er in 854 en 855. Alleen dat het middelste getal de cilinders aangeeft, klopt bij de NL geproduceerde modellen niet. Helaas geen 8-pitter ind e 480. Na de 850 raakte men van het pad met de 872, 873, 874, 875 en 876 (C90 coupe, convertible, S70, V70, V70 XC). Maar nog steeds geeft het laatste nummer het aantal protieren weer en het eerste het platform.

Overigens is de hierboven geplaatste 243 een 263: staat op het embleempje op het scherm. Er is ook een dergelijk concept van de 850 geweest, met GLT embleempjes op de D-stijl Deze staat in het boek "The Challenge"
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24591
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

wat me overigens verbaasd is dat iedereen een auto ziet als "opvolger van". Misschien is het gewoon een nieuw model, dan hoefte r toch geen logica te zijn???
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

VolvoMafia schreef:wat me overigens verbaasd is dat iedereen een auto ziet als "opvolger van". Misschien is het gewoon een nieuw model, dan hoefte r toch geen logica te zijn???
dat zei ik
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Obelix71
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:10
Locatie: Veghel

1 Voordeel heeft dit wel hoor.

De gehele model stamboom van Volvo wordt nu wel steeds duidelijker.
Mischien leuk om een apart topic van te maken.

Er was eens.......

Groetjes Richard
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

euerw schreef:
VolvoMafia schreef:wat me overigens verbaasd is dat iedereen een auto ziet als "opvolger van". Misschien is het gewoon een nieuw model, dan hoefte r toch geen logica te zijn???
dat zei ik
dat is nu al de 2e keer dat we het eens zijn... kappeh nah!
Gebruikersavatar
pomoek
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49

@bart simpson: Dat is de hatchback prototype (wat ik begrepen heb inderdaad een 263). Ik las een verhaal op wikipedia over de Volvo 243. Zie de link. Op de foto lijkt inderdaad een 200 model te staan met aan de ene kant 2 en aan de andere kant 1 deur. Maar het kan natuurlijk ook een door een Estoniaan in elkaar geknutseld model zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_243
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

grappig verhaal met een zeer hoog broodje aap gehalte (logistiek overigens volstrekt onmogelijk)
Gebruikersavatar
pomoek
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49

bart simpson schreef:grappig verhaal met een zeer hoog broodje aap gehalte (logistiek overigens volstrekt onmogelijk)
Of toch niet? http://www.album.ee/node/10271927/50055838

en http://www.bilforumet.no/200-serien/183 ... 3-a-6.html
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Dit is geen Volvo die zomaar per ongeluk door een foute instelling op een productielijn ontstaan is, zoals eerder gezegt dat is een logistieke "onmogelijkheid".

Een 2 drs heeft ook een totaal andere botsingsenergieverdeling als een 4 drs, dit product zou dus alleen op dat vlak al een gevaarlijk product geworden zijn daar linker en rechterzijkanten totaal afwijkend deformeren, kan me derhalve van Volvo niet voorstellen zoiets serieus te overwegen laat staan het te bouwen..

Dat iemand dit als "grap" of als "speciaal project" maakt is natuurlijk altijd mogelijk.

Deze zijsprong is in je eigen topic alleen wel tamelijk "off topic" daar dit gedrocht net als de 263 (wat ik ook een gedrocht vind) niets met serieproductie van doen heeft.
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Das gesproken
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
pomoek
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49

@ Bart Simpson: Ben je bekend met het spreekwoord: De pot verwijt de ketel enz.?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

pomoek schreef:@ Bart Simpson: Ben je bekend met het spreekwoord: De pot verwijt de ketel enz.?
Probeer nu vooral "on topic" te blijven, er is hier een hoop correcte informatie aangedragen naar aanleiding van jouw vraag over een 500-600 serie die jou alleen niet helemaal lijkt te passen, verlies jezelf dan nu vooral niet in gezeur en ga ook niet met de brenger van de informatie in discussie.
Gebruikersavatar
pomoek
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49

Bart, wat de informatie betreft die is aangedragen heb je gelijk. Je 2e opmerking slaat nergens op. Ik neem aan dat je doelt op mijn opmerking dat mijn vraag NIET ging over de interne nummering van Volvo. Dat zal ik toch zelf wel het beste weten of niet? Hoe dan ook heb ik je dit al duidelijk uitgelegd. en je 3e opmerking is voor jou eigen rekening. Ik stel wel vast dat je wederom aantoont over een bijzonder kort lontje te beschikken. Als dit topic je niet bevalt, doe mij een plezier en ga je tijd ergens anders aan besteden.
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Laten we aardig blijven.
We hoeven elkaar niet af te branden en meningen kunnen verschillen!!!

Bas Simpson legt uit waarom volgens hem het niet kan. Als je het niet mee eens ben oke maar reageer wel netjes.

Als de 243 een officiele productie is dan moet er tocht documentatie zijn lijkt mij!

groeten,

Gert
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Laat ons nu eens serieus blijven, een merk als volvo gaat toch nooit zoiets als de 243 op de markt brengen. daar was trouwens voor een wagen van die klasse ('in die tijd dan) geen markt voor. Ik denk dat je zeker mag zijn dat dit type ontstaan is door de handigheid (prachtig trouwens) van enkele handigaards.
wat betreft de laatste berichten kan ik zeggen dat ik ook dacht een waarheid te hebben over de logica over de nummering van Volvo. Dat blijkt dus niet te zijn en ik heb er toch wat van opgestoken maar ik moet Gert hierboven wel gelijk gelijk geven; Laten we het gezellig houden en vooral hoffelijk houden.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Bij de Volvo 240 sedan is een aan elkaar lassen van een 4-deurs zijwand en een 2-deurs zijwand aan de andere zijde best goed mogelijk.
Dak, vloer en dergelijke zijn gelijk. Toch klinkt het als een onwaarschijnlijk verhaal. Maar anekdotes moeten er ook zijn.
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Je hebt overschot van gelijk. En zulke verhalen maken het model een beetje meer legendarisch.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een 264 TE ontstond ook door knip en plakwerk van italianen, die had allen wel eigen plek in Volvo's modellenreeks (de variantcode is mij onbekend)
Volvo for life
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Als je refereeert naar de codes die je op het chassisnummer vindt, dan is een 264TE gewoon een 264. De basis voor het 'knip en plak werk' waren echter de tweedeurskoetsen van de 242.

De codenummers met 3-cijfers voor de moderne Volvo's worden toch niet echt in de ontwikkeling van de modellen gebruikt.

De Volvo 440/460/480 was project G15, G14, G13 (Galaxy 1)
De Volvo 850/855 was project G24, G25 (Galaxy 2)
De S40/V40 was project VX
De S60, V70/XC90, S80, XC90 zijn van het P2X platform en de codes waren zo ver ik me herinner: P24, P26E/P26L, P23 en P28.
De C30, S40, V50, C70 zijn van het P1X platform, ik meen P14, P11, P12, P15.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Maurice Pierik schreef:Als je refereeert naar de codes die je op het chassisnummer vindt, dan is een 264TE gewoon een 264. De basis voor het 'knip en plak werk' waren echter de tweedeurskoetsen van de 242..
ik ken geen nederlandse 264TE, ik vermoed dat na 264 en na de motorvariant er een "speciaal" 2 cijferig nummer staat.
Maurice Pierik schreef:De codenummers met 3-cijfers voor de moderne Volvo's worden toch niet echt in de ontwikkeling van de modellen gebruikt.
nee. maar die staan wel in de variantcodes
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”