Project V40 T5 weer T4, op zoek naar de storing.....

Geproduceerd bij NedCar in Born
Marinus
4th Gear member

Marinus schreef:Er vielen nog wat puntjes op de i te zetten:

*Nieuw onderstel
*Nieuwe plastic wielkuipen voor
*Nieuwe T4 turbo *gerealiseerd*
*Plaatsen nieuwe externe zuiger DV
*Aanpassen regelunit wastegate
*Aanpassen chiptuning
*Top-down aansluiten van de IC
Nieuw puntje voor m'n verlanglijstje....
*Afbeelding
v40jlt4
2nd Gear member

http://www.autosportcompany.nl/webstore ... rootid=193

Veerpootbrug voor 80euro.

Er staat weliswaar bij dat ie voor een 1.8 is, maar wellicht past ie toch

Groeten,

Janis
Marinus
4th Gear member

Ik overweeg om een sparco aan te schaffen bij de Brezan in Delft. Ik ga er vrijdag in het boek kijken of het is wat ik denk dat het is.

Mochten ze een veerpootbrug voor achter hebben, dan neem ik die misschien ook mee. Alhoewel het nadeel van die dingen is dat ik dan een probleem heb als ik de achtebank plat gooi. Dus het mooiste zou eentje zijn die makkelijk te demonteren is, zonder de binnenbekleding te verwijderen.
Marinus
4th Gear member

Zoals mensen die mij al wat langer kennen weten heb ik een broertje dood aan open luchtfilters. Het enige wat die dingen in de praktijk namelijk doen is warme lucht in je motor brengen.

Maar als je toch een open luchtfilter wilt monteren, dan is dit het juiste moment, omdat de lucht al aardig koud is.

Nu wil het toeval dat ik een open luchtfilter van een Clio 16v had liggen, met de doorsnede van, niet schrikken 15 centimeter. Nu heb ik een mooi dikwandig aluminium verloopstuk gevonden van 8 naar 13 centimeter, maar dan kom je altijd nog 2 centimeter te kort.

M.b.v. een rubber mof om 2 buizen te verbinden heb ik het ding in elkaar geboetseerd met het volgende effect:

Afbeelding

Door een bewerkte verbindingsmof op de luchtmassameter te schroeven heb ik een acceptabele verbindinge kunnen maken:

Afbeelding
Afbeelding

En na het verwijderen van het orginele luchtfilterhuis krijg je het volgende tafereel:

Afbeelding

Het grappige is, dat terwijl je normaal gesproken de geintegreerde dumpvalve nooit hoort, je hem nu elke keer hoort. Sterker nog, eerst dacht ik dat ik over een bejaarde heen gereden was die onder de motorkap zijn laatste adem aan het uitblazen was, m.a.w. het is echt GEEN gehoor.

Maar goed.

Wat ik feitelijk wil, is dit filter in de wielkast vlakboven mijn mistlamp gaten monteren en dan met dit dikwandige aluminiumbuis een leiding aanleggen tot en met de luchtmassameter.
Marinus
4th Gear member

Wie van de handige metaalbewerkers onder ons, hebben ideeen om een ronde plaat te maken met opstaande randen.

De buitenmaat moet 15 centimeter zijn met een opstaande rand van 1,5 cm. De binnenmaat moet 13 centimeter zijn, hier moet de rand bij voorkeur aan de andere zijde van de plaat opstaan en mag de rand circa 5 cm zijn.

Ik heb zitten denken om dit gewoon uit 1 mm dik plaatstaal te knippen en dan de randen op te lassen met een CO2-apparaat, maar zelf heb ik nog nooit gelast.

Als je je afvraagt waarom? Zie je op de foto die zwarte rubberen rand in het luchtfilter? Dat is een rubbersok, die zit er alleen maar op omdat de trechtervorm niet verder komt dan een diameter van 13 cm en ik heb er 15 nodig. En van die rubber sok wil ik af.

Ideen kun je hier spuien of via de PM.
CeeBee
5th Gear member

Quote Marinus:
Het grappige is, dat terwijl je normaal gesproken de geintegreerde dumpvalve nooit hoort, je hem nu elke keer hoort. Sterker nog, eerst dacht ik dat ik over een bejaarde heen gereden was die onder de motorkap zijn laatste adem aan het uitblazen was, m.a.w. het is echt GEEN gehoor.

Ik heb hem er ook net even opgezet , open filter, maar lijkt of de mijne veel te vlug afgaat blazen , de wastegate , ik gaat hem maar effies wat strakker stellen, aan de hand van een goeie turbodruk meter.
Zal waarschijnlijk weer wat spelling op de gaffel zitten, en dat moet er even uit. :D
Vliegt de wijzer weer gewoon de meter uit. :twisted:
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Marinus
4th Gear member

ceebee schreef:Quote Marinus:

Ik heb hem er ook net even opgezet , open filter, maar lijkt of de mijne veel te vlug afgaat blazen , de wastegate , ik gaat hem maar effies wat strakker stellen, aan de hand van een goeie turbodruk meter.
Zal waarschijnlijk weer wat spelling op de gaffel zitten, en dat moet er even uit. :D
Vliegt de wijzer weer gewoon de meter uit. :twisted:
Dat is je wastegate niet die je hoort, dat is je dumpvalve. Dat ie zo snel afblaast is normaal. Ding blaast altijd af, behalve bij vol gas accelereren.
CeeBee
5th Gear member

Wat een klxte ding , ik moet druk hebben , druk!! :D
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Marinus
4th Gear member

Dat ding zorgt ervoor dat je druk hebt, zonder dat de slangen van je gasklep klappen. :D
CeeBee
5th Gear member

Meer is altijd beter!!
Zal die Bov ff afstoppen , kijken hoeveel bar ik dan heb :D
Maar dat ding mag toch niet afblazen voor ik piekdruk heb?
Karige vertoning anders , ik wil eigenlijk gewoon altijd met max. druk rijden boven de 3000 toeren, zonder zo'n lekkende gasfles onder m'n motorkap....................
:-x
Oh ja , waarom hoor ik dat ding nou pas fluiten?
Niet omdat het met m'n open filtertje stiller is geworden.........................
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Marinus
4th Gear member

Dat ding blaast alleen af, als ie z'n druk niet in het motorblok krijgt, dus daar heb je geen probleem. M.a.w. als je meer druk produceert, dan het blok aan lucht te verwerken krijgt.

Wat wel irritant is, is dat (ten minste dat heb ik heel sterk) m'n boostcontroler van mening is, dat het bij 0,7 bar wel welletjes is en de wastegate open zet. Dan zie de turbo druk droppen en heb je spijt dat je niet al aan het schakelen was.

Bij BOV-afblazen, het is een closedloopdumpvalve trouwens, dan knalt de druk meter naar vacuum toe, dan heb je gewoon niet zoveel lucht nodig als je met de compressor aan het leveren bent.

Ik denk dat ik die Bailey's er weer op ga zetten, zonder de Closedloop te sluiten. Kijken hoe de druk meter daar op reageert.
v40jlt4
2nd Gear member

ceebee schreef:Meer is altijd beter!!
Zal die Bov ff afstoppen , kijken hoeveel bar ik dan heb :D
Maar dat ding mag toch niet afblazen voor ik piekdruk heb?
Dat ding blaast af bij plotselinge drukveranderingen, niet als je druk opbouwd en "gewoon" kwijt kunt in het blok.

Wat dat ding (BOV) doet is je turbo beschermen, als je flink gas geeft (en dus druk opbouwt) en vervolgens (b.v. om op te schakelen) je gas los laat, klapt de gasklep dicht en zit je met overduk in je systeem, als dat zomaar terugkomt bij de turbo dan wil die ineens stoppen met draaien, terwijl ie meerdere tienduizenden (of nog meer) toeren maakt. Waarschijnlijk is je turbo dan kapot.

Afstoppen, ik zou het even niet doen. Alleen natuurlijk als je al een andere BOV hebt.
v40jlt4
2nd Gear member

Marinus schreef:Wat wel irritant is, is dat (ten minste dat heb ik heel sterk) m'n boostcontroler van mening is, dat het bij 0,7 bar wel welletjes is en de wastegate open zet. Dan zie de turbo druk droppen en heb je spijt dat je niet al aan het schakelen was.
.
Dat deed die van mij ook, maar de TCV bleek kapot. (gaan ook vaak stuk). Ik heb een nieuwe gekocht om het te bevestigen (klopte inderdaad, druk klom weer tot 0.95bar).
Vervolgens een MBC erop gezet om de TCV buitenspel te zetten.

Groeten,

Janis
Ben
Executive Member
Contacteer:

zo kun je hem ook monteren :oops:
Afbeelding
Afbeelding
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ben
Executive Member
Contacteer:

De nummerplaat zegt alles: AU !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Marinus
4th Gear member

Zoiets, maar dan weggewerkt met een mooie luchthapper is niet verkeerd :D

Echter de turbo zuigt toch harder dan de rijwind het kan inblazen, luchthapper heeft meer zin voor een ongeblazen motorblok, dus ik ben maar van het idee afgestapt.

Maar koude lucht krijg je plenty op deze manier.
Marinus
4th Gear member

v40jlt4 schreef:
Marinus schreef:Wat wel irritant is, is dat (ten minste dat heb ik heel sterk) m'n boostcontroler van mening is, dat het bij 0,7 bar wel welletjes is en de wastegate open zet. Dan zie de turbo druk droppen en heb je spijt dat je niet al aan het schakelen was.
.
Dat deed die van mij ook, maar de TCV bleek kapot. (gaan ook vaak stuk). Ik heb een nieuwe gekocht om het te bevestigen (klopte inderdaad, druk klom weer tot 0.95bar).
Vervolgens een MBC erop gezet om de TCV buitenspel te zetten.

Groeten,

Janis
De turbocontrolvalve doet het veel beter nu, hij knijpt in een aantal geval pas boven de 1,2 bar, echter dat knijpen gaat nog steeds veel te abrupt.

Weet je toevallig nog wat je voor een nieuwe moest betalen?

Een manual boostcontroler wil ik er ook tussen gaan zetten, maar dan wel zo dat ie piekdrukken van boven de 1.2 bar aan kan. Het zou mij het beste uitkomen als ik hem normaal gesproken standaard heb staan, maar alleen bij een stoplichtsprintje kan opdraaien, dus misschien wordt het wel een bleedvalve in de auto.
v40jlt4
2nd Gear member

De TCV was 56Euro incl.

Hier staat hoe je met een extra solenoid een 3 stage boost controller kunt maken:

http://www.boostvalve.com/tech/3-stage.html

1 stage kun je weglaten. Dan kun je in de auto met een schakelaar kiezen tussen de TCV en de MBC die de boost bepalen.

Groeten,

Janis
Marinus
4th Gear member

v40jlt4 schreef:De TCV was 56Euro incl.

Hier staat hoe je met een extra solenoid een 3 stage boost controller kunt maken:

http://www.boostvalve.com/tech/3-stage.html

1 stage kun je weglaten. Dan kun je in de auto met een schakelaar kiezen tussen de TCV en de MBC die de boost bepalen.

Groeten,

Janis
Vind ik heel erg interessant klinken, heb het ook even bekeken, maar het blinkt wel een beetje uit in gebrek aan duidelijk informatie, onderdelen en foto's.

Heb je dit ook ergens uitgewerkt, prijskaartje, etc? Zeer interessant, nogmaals. :D
v40jlt4
2nd Gear member

http://www.lehigh.edu/~cak7/Upgrades/St ... ntrol.html

Van rechts naar links, turbo, 1e solenoid.
Dat is gewoon je eigen TCV.

Hier:
http://www.boostvalve.com/pricelist.html

Kun je de boel kant en klaar vor $89 kopen. Maar ja incl. verzenden en BTW en invoerrechten waarschijnlijk 95 euro.

Het moet goedkoper kunnen, maar da's effe zoeken

Groeten,

Janis
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”