Zoals mensen die mij al wat langer kennen weten heb ik een broertje dood aan open luchtfilters. Het enige wat die dingen in de praktijk namelijk doen is warme lucht in je motor brengen.
Maar als je toch een open luchtfilter wilt monteren, dan is dit het juiste moment, omdat de lucht al aardig koud is.
Nu wil het toeval dat ik een open luchtfilter van een Clio 16v had liggen, met de doorsnede van, niet schrikken 15 centimeter. Nu heb ik een mooi dikwandig aluminium verloopstuk gevonden van 8 naar 13 centimeter, maar dan kom je altijd nog 2 centimeter te kort.
M.b.v. een rubber mof om 2 buizen te verbinden heb ik het ding in elkaar geboetseerd met het volgende effect:
Door een bewerkte verbindingsmof op de luchtmassameter te schroeven heb ik een acceptabele verbindinge kunnen maken:
En na het verwijderen van het orginele luchtfilterhuis krijg je het volgende tafereel:
Het grappige is, dat terwijl je normaal gesproken de geintegreerde dumpvalve nooit hoort, je hem nu elke keer hoort. Sterker nog, eerst dacht ik dat ik over een bejaarde heen gereden was die onder de motorkap zijn laatste adem aan het uitblazen was, m.a.w. het is echt GEEN gehoor.
Maar goed.
Wat ik feitelijk wil, is dit filter in de wielkast vlakboven mijn mistlamp gaten monteren en dan met dit dikwandige aluminiumbuis een leiding aanleggen tot en met de luchtmassameter.