240 GLT op LPG '90, 300 000KM

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Dhoeksema
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30.10.2006 - 13:00
Locatie: Almelo

Beste medeforumleden,

Een vraagje (en deze zal wel een beetje onnozel klinken):

Stel:

We kopen een 244 GLT op LPG, uit 1990. Kilometerhistorie erbij, ruim 3 ton gelopen. Vanaf 2 ton heeft er LPG (G2, verdamper) in gezeten.

Nou lees ik een hoop over de klepzittingen, maar die verhalen verschilen wat 'in detail'.

De hier boven beschreven auto heeft 100 000 km op gas gelopen, is het dan zo dat 1 - OF de auto beroert loopt en dus toe is aan een nieuwe kop, of 2 - Dat niet zo is en dat dus betekent dat er een juiste 'gas-kop' opgekomen is?

Ik las ook iets over elke 5 000km kleppen stellen. Aan welke kosten moet ik dan denken? Of gaat dit niet op als 'de andere kop' er al op zit? (want zo had ik het een beetje begrepen)

Waar moet ik op letten in de onderhoudshistorie om na te kunnen gaan of ik 'de juiste kop' heb? Of is dat niet na te gaan?

Bedankt voor jullie tijd.

Mvgr,

Dane :D
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

Hallo,

Je stelling mbt de kop is wat kort door de bocht. Het is belangrijk om te weten of er bij het plaatsen van de gasinstallatie wat aan de klepzittingen is gedaan. Voor zover ik heb begrepen zijn de orginele klepzittingen namelijk net iets te zacht om de hardere klap van een gasontbranding op te kunnen vangen.
De gevolgen hiervan gaan na ongeveer 100000 optreden, Dat de jouwe nog geod loopt wil echter niks zeggen.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

hmm ik ken het specifieke blok wat in een 240 GLT geleverd is niet precies, maar het is een gewone B230 met wat meer vermogen dacht ik. Nou kan de standaard kop van een B230 met kat op gas vaak een 2.5 tot 5(soms nog meer) ton mee, dit hangt allemaal een beetje af van het kleppenstellen. Hoe verder je klepspeling verkeerd staat namelijk, hoe harder het slijt.
Ik probeer zelf aan te houden stellen iedere 10.000 KM en het valt tot op heden reuze mee.
Wat de kosten zijn weet ik niet, ik doe het namelijk zelf thuis of op een sleuteldag van de vereniging.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Er is meestal niets mis met deze motoren.

Gewoon onderhoud is genoeg.

Als je nu na 100.000 km op LPG denkt dat er iets niet goed is moet je de compressie meten.
Als deze goed is zijn de klepzittingen ook nog goed.
Als je helemaal op zeker wilt gaan dan moet je de klepstelplaatjes opmeten.
Als deze erg dun zijn dan zijn de klepzittingen versleten.

Hugo
IwemaLPG
Gebruikersavatar
Hakkers
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.01.2008 - 00:08
Locatie: Haarle
Contacteer:

@ Iwema, wat bedoel je met erg dun? hoe dik zijn de klepzittingen standaard, en wanneer zijn ze "te dun" ?
mag een Volkswagen ook?

hey, de eerste 3 letters zijn tenminste hetzelfde :)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20830
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Informatie over een GLT op LPG nodig.

Ga eens informeren op www.volvolvo.nl

Ik weet dat er GLT's rondrijden (reden) met meer dan 425.000 km.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Als de klepzittingen slijten komt de klep omhoog richting de nokkenas.
De klepstelplaatjes moeten dus voor dunnere worden vervangen om de wenselijke klepspeling te behouden.

De dikte van de klepstelplaatjes geeft dus aan hoever je klepzittingen zijn versleten.

Hugo
IWEMA LPG
Gebruikersavatar
pephond
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.10.2007 - 21:36

Eigenlijk kan het heel makkelijk allemaal: Gewoon het kleppendeksel lichten! Als de klepstelplaatjes nog een stukje boven de klepstoters uitsteken kan ie meestel zomaar nog 100 - 120.000 Km mee! Als je de kleppen secuur (laat) stellen hoef je dat eigenlijk maar om de 30.000 Km...... Soms hoor je ook wel eens tikkende geluiden, alsof de kleppen te los staan. Dat wordt meestal veroorzaakt door een "losse" klepstoter. Daar kan de auto hoogbejaard mee worden!
Afbeelding VOLVO 850 2.0I 20V GLT op LPG
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”