De stang van links naar rechts is de stabilisatorstang (anti-roll bar / sway bar).
Deze zit met 2 "sway bar bushings" vast aan het chassis.

Deze bushings (bussen) kunnen idd in de loop van de tijd 'uitlubberen'.
Aan elk eind van de 'sway bar' zitten twee korte stangetjes verbonden dmv rubber busjes.
Deze 2 stangetjes (sway bar links ) zittten weer aan de 'control arm' vast.
(Okk weer in een rubbertje)
Makkie om te vervangen en ook niet duur.
Brug is aan te raden, op straat kan ook.
maak eerst de 'stenenvanger/carterbescherming los (plastic plaat onder de motor) (paar boutjes rondom.
dan zie je aan beide zijden de stabilisatorstang bussen zitten in een houder; ook losschroeven, en je kunt de bus er uithalen.
De korte stokjes kun je het makkelijkst in zijn geheel vervangen (de bussen apart vervangen kan ook, maar de onderste bus is lastig te verwijderen/monteren, en een compleet setje kost nix).
Bovenste moer verwijderen van het stangetje, onderste (die aan de 'control arm' vastzit en je hebt hem ertussenuit.
Nieuwe erin en klaar.
Zie voorbeel van een (versterkte stang) van een 240
Overal te krijgen, Estate Services , Nordicar etc maar ik koop alles bij
FCP Groton (goedkope dollar).
Probeer de stabilisatorstangbussen in PU te krijgen (PolyUrethaan); da's stijver/harder en gaat veeeeel langer mee.
Let wel op dat je de juiste maat bestelt, de stabilisatorstang komt in 3 diktes: 19, 21 & 23 mm.
Bij FCP:
- 2 x Sway Bar Link Kit $ 12,00
- 2 x Sway Bar Bushing Kit (sway bar to frame) $12,50
Btw, alle info is ook te vinden in een Haynes, Olyslager, of Bentleys, maar aan de andere kant, dit is echt eensimpele klus, en het kan maar op 1 manier los en ook weer vast.
Uurtje werk op straat, 1/2 uur op de brug.