stabilisatorstang(en) rubbers

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

net effe onder de auto gelegen en het een en ander doorgesmeerd...

ik heb al een week of 2 een gerammel onder de auto bij slecht wegdek, en drempels, nu weet ik wat het is, de rubbers van m'n voorste stabilisatorstang zijn op.
maar nu zag ik dat ie bij m'n volvo uit 3 delen bestaat (de stang) een lang deel van links naar rechts, en 2 korte vertikale stangen.
nu is er daar eentje van behoorloijk aangetast door roest, waar kan je die bestellen of heeft iemand er eentje liggen hier?

tevens ervaring met vervangen van de rubbers iemand?

heb alles iig al wel een paar keer ingespoten met kruipolie :)
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

De stang van links naar rechts is de stabilisatorstang (anti-roll bar / sway bar).
Deze zit met 2 "sway bar bushings" vast aan het chassis.
Afbeelding
Deze bushings (bussen) kunnen idd in de loop van de tijd 'uitlubberen'.

Aan elk eind van de 'sway bar' zitten twee korte stangetjes verbonden dmv rubber busjes.
Deze 2 stangetjes (sway bar links ) zittten weer aan de 'control arm' vast.
(Okk weer in een rubbertje)

Makkie om te vervangen en ook niet duur.
Brug is aan te raden, op straat kan ook.

maak eerst de 'stenenvanger/carterbescherming los (plastic plaat onder de motor) (paar boutjes rondom.

dan zie je aan beide zijden de stabilisatorstang bussen zitten in een houder; ook losschroeven, en je kunt de bus er uithalen.

De korte stokjes kun je het makkelijkst in zijn geheel vervangen (de bussen apart vervangen kan ook, maar de onderste bus is lastig te verwijderen/monteren, en een compleet setje kost nix).
Afbeelding

Bovenste moer verwijderen van het stangetje, onderste (die aan de 'control arm' vastzit en je hebt hem ertussenuit.
Nieuwe erin en klaar.

Zie voorbeel van een (versterkte stang) van een 240
Afbeelding

Overal te krijgen, Estate Services , Nordicar etc maar ik koop alles bij FCP Groton (goedkope dollar).

Probeer de stabilisatorstangbussen in PU te krijgen (PolyUrethaan); da's stijver/harder en gaat veeeeel langer mee.

Let wel op dat je de juiste maat bestelt, de stabilisatorstang komt in 3 diktes: 19, 21 & 23 mm.

Bij FCP:
- 2 x Sway Bar Link Kit $ 12,00
- 2 x Sway Bar Bushing Kit (sway bar to frame) $12,50

Btw, alle info is ook te vinden in een Haynes, Olyslager, of Bentleys, maar aan de andere kant, dit is echt eensimpele klus, en het kan maar op 1 manier los en ook weer vast.

Uurtje werk op straat, 1/2 uur op de brug.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

check, da's mooi om te weten!

ziet er iets anders uit bij mijn 144, maar komt ongeveer op hetzelfde neer :)

bedankt voor de tips en adressen! zal eerdaag effe foto's maken van hoe het er bij mij uitziet!

die rode rubbers zijn iig helemaal op, maar als ik toch bezig ben kan ik net zo goed alles in een keer doen!

heb alleen geen brug momenteel, maar wel een setje as steunen, maarmee heb ik vandaag ook gekeken!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

hier de beloofde foto's het lijkt me duidelijk om welke verroeste stang het gaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

andere kan is nog wel fris...
Afbeelding

is die stang ergens los te koop?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik zou em vervangen voor een stuk m10 schroefdraad
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

trekken de nieuwe rubbers dat wel?
dat gaat er natuurlijk in lopen snijden...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

ferdy schreef:Ik zou em vervangen voor een stuk m10 schroefdraad
Dat zou ik niet doen.
Teneerste omdat je dat dus goed moet vastzetten en ik denk dat je dat (ook al gebruik je borgmoeren) kunt blijven stellen, trilt los, dat spul.
Ten tweede omdat de rubbers en bijbehorende schoteltjes (die ik als ik jou was ook maar zou vervangen) anders niet oif niet goed passen. Dat komt het comfort niet ten goede denk ik.
Koop liever het originele asje bij bijvoorbeeld Scandcar.
Ik heb ze voor mij 164 besteld, maar zie af van reparatie omdat ie in de verkoop gaat. (inclusief de onderdelen.

Dit is ie trouwens:
Afbeelding
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

ga d'r vandaag eentje bestellen :)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Wat was je eigenlijk aan het doorsmeren? Overal lukraak vet of olie opspuiten maakt meestal meer kapot dan dat het nut heeft. Veel rubbers e.d. kunnen niet tegen vet en/of olie. Beter om het af en toe gewoon met de hoge druk goed schoon te spuiten en verder met rust laten.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

was alvast de moeren ed aan het inspuiten voor het vervangen wat ik eerdaags ga doen, heb momenteel geen lucht gereedschap top m'n beschikking, en alles zit ondertussen flink vastgerot... vandaar!

qua olie, weet ik, maar ik gebruik ook geen supermarkt olie, en al helemaal geen wd40 :)

bedankt voor de tip iig!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

net na wat mailverkeer met scandcar een bestelling geplaast!

alleen niet alle rubbers en ringen waren op voorraad :(

binnenkort iig geen gerammel meer onder de auto!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

zo, alles net vervangen!! moest de oude bouten losslijpen (door de rubbers heen)

zag er dus erg dramatisch uit allemaal qua rook ontwikkeling :D

rammelt nu iig niet meer, en tevens een andere gastank ingebouwd! 70 liter ipv 40 !!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

[quote="biadman"] en al helemaal geen wd40 [/quote]
Want?

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

daarvan worden je rubbers helemaal 3x zo dik...
is verder prima spul voor op metaal enzo, maar bij rubbers in de buurt gebruiken is heel erg af te raden!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Ah, oke, dus voor verdroogt rubber is het weer ideaal :-)

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

biadman schreef:daarvan worden je rubbers helemaal 3x zo dik...
is verder prima spul voor op metaal enzo, maar bij rubbers in de buurt gebruiken is heel erg af te raden!
Bij Honda's misschien wel ja
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

v164 schreef:Ah, oke, dus voor verdroogt rubber is het weer ideaal :-)
als je wilt dat ie 3 x zo dik word :D
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
bflierman
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:52

Voor het vervangen van de oude rubber bussen voor PU, en voor verzwaarde stabilisatorstangen, kun je eens kijken op de site van Tinustechniek.nl (sluikreclame... :wink: )

Ben
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

ik doe ook altijd alles goed schoonmaken en dan laagje wd40 om extra troep eraf te laten komen. En daarna worden ze ingespoten met wat sillicone spray. Werkt super. Uiteraard als de rubbers echt helemaal rot zijn vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”