Volvo 460 (studentenauto)

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
w00t
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.01.2008 - 22:13
Locatie: Maastricht, limburg

Hallo,

Bij deze stel ik me even voor: ik ben Wouter, 19 jaar, studeer aan de Hogeschool Zuyd te Maastricht, hier studeer ik International Business and Languages.

Dit jaar wil ik een Volvo 460 aanschaffen (440 kan ook, volgens mij is het enigste verschil de achterklep) Het zijn in principe geen zware auto's (1000 kilo) en volgens mij slurpen ze ook niet zoveel door de lichte motoren. (Renault)

Ik kan er niets aan doen, ik houd van stijl, ruimte, en degelijkheid. Een aziaat is voor mij niet weggelegd. :)

De belasting is dan € 20,75 per maand, verzekering is een ander verhaal, dat wordt een duurdere grap, zeker voor mijn 0 schadevrije jaren, en risicogroep :( (eventueel op moeders naam)

Graag van advies over de volvo 460/440.

- Waar moet ik op letten bij aankoop?
- Wat zijn de kostenposten van zo een auto?
- Eventuele extra dingen die ik zou moeten weten van deze auto?
- Extra vragen waar ik dus totaal niet aan heb gedacht 8)

En conclusie: raden jullie het mij aan deze auto te kopen?

Mijn budget is momenteel rond de € 1.400, zoekmachinetjes op internet laten zien dat deze auto's al vanaf 250 euro (met APK) van de toonbank rollen. Dit is natuurlijk niet realistisch, toch moet ik volgens mij rekening houden met de kilometerstand omdat het Renault motoren blijven, geen auto kopen boven de 300.000 km zeg maar.

Maar ik ben natuurlijk maar een liefhebber. Ik ben opgevoed met Volvo, we hebben een 244, 945, en 855 thuis gehad en nu een V70 in de garage staan.

Bij voorbaat dank voor je reactie!

mgv,

Wouter van Kempen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

even de zoekfuntie van het forum gebruiken, deze vraag is al meermalen aan bod geweest.
Laat het even weten als je wat hebt gevonden.
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

Inderdaad even zoekfunctie gebruiken. Wat ik ook vaak doe is reviews op Autoweek.nl lezen, daar zie je vaak per auto de zelfde problemen... Dan weet je waar je een beetje op moet letten bij de normale km-stand, NAP, distributie, enz.

Ik hou overigens altijd verschillende websites van Volvo-specialisten in de gaten, en 440's en 460's kom je niet veel meer tegen, waar een 850 van hetzelfde bouwjaar nog wel veel aangeboden wordt. Zegt wel iets over het kwaliteitsverschil lijkt me zo...

Succes!
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Beste Wouter!

Mooie keuze om een Volvo uit de 400-serie aan te willen schaffen!

Je hebt diverse prijsklassen natuurlijk, zeker voor de 440/460's.. bij de 480 is vooral: GOED of SLECHT.. maar bij de 440/460 modellen is het wat anders.

Feit blijft dat het gaat om een Nederlandse Volvo, waar men blijkbaar goed op bezuinigd heeft. Zoals HSRN850 zegt is het een feit dat de 850 kwalitatief gezien 200% beter is..

De 400series hebben vooral veel last van roest en storingen in het elektronisch circuit.. Ik denk dat het vooral verstandig is voor je om een goede, roestvrije en vooral jong model van de 440 te nemen. Eentje waar geen LPG installatie op zit, en die een redelijk goede km stand heeft van rond de 100.000..

Wanneer de renaultmotoren een kmstand hebben van 300.000km wil niet zeggen dat ze op zijn hoor! Iemand van het forum rijdt een 480 GT TURBO met 235dkm, dat zijn al mooie standen!

T is maar net hoe je met de auto omgaat, zoek het forum een beetje af, beetje kijken op de reviews van de jongere modellen etc etc dan komt het wel goed!

Succes met de zoektocht! (als je 1400euro te besteden hebt kun je ook gaan voor een oudere P1 850, auto's lopen makkelijk 4ton.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
w00t
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.01.2008 - 22:13
Locatie: Maastricht, limburg

Allereerst alvast bedankt voor jullie reactie.

Ik wist niet dat er ook nog een apart 400 forum was. My bad!

Graag zou ik anders een Admin willen vragen of hij dit topic kan verplaatsen.

Back on topic: Ik heb inderdaad gezien dat de Volvo bij de meeste eigenaren een graag gezien object was door onder andere:

- weinig kilo's
- uitzonderlijk laag verbruik
- zeer ruime auto
- zeer comfortabel

MAAR nu komen de nadelen van autoweek reviews

De cijfers tussen de haakjes laten zien hoevaak het probleem voorkomt.

Volvo 460 (veelvoorkomende dingen)

schokdempers achter (4)

Volvo 440 (veelvoorkomende dingen)

Versnellingsbak (2)
Cilinderkop (2)

Volvo 440/460 Gemeen

Elektronica (4)
Startprobleem ’s ochtends (vooral in de winter) (3)
Dynamo (3)
Lek Stuurhuis (3)

Kilometerstand behaald door eigenaar tot afschrijving:

345.000 km
200.000 km
184.000 km
310.000 km
340.000 km
307.800 km
242.486 km

Aanraders:

gemonteerde hulpvering ( die zijn er veel )
Volvo 440/460 probleem schijnt de roest op achterspatbord te zijn (en wielkasten) Dit zal dan ook wel een afrader zijn voor te kopen.
Slechte tractie in de regen en bij optrekken

Zo gezegd zo gedaan: Volvo heeft dus nogal wat mankementen bij de hogere kilomteraantallen. Over het algemeen zijn de kritieken lovend over deze auto. Ondanks de reparaties die noodzakelijk waren. Als ik de kilomterstanden is het dus waar dat ik een auto moet zoeken in de 100.000 km.

Verder rest mij te zeggen dat een Volvo 850 niet echt een studentenauto als ik kijk naar de belasting die door het dank schiet omdat hij 300 kilo meer weegt. Wel lekker veel Pk'tjes, niet echt leuk te verzekeren. Wel hoge kilometerstand haalbaar. Aanschafkosten niet te betalen...

Dilemma..

Mgv

Wouter
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

En toch zou ik een 850 in je overweging mee nemen...

Ik denk dat je een redelijke 850 GLT nu wel koopt voor een 1500 euro. Eventueel de auto op je ouders' naam zetten i.v.m. de verzekering, dat kost je echt de kop niet. De belasting kost je een 15 euro per maand meer als een 440. Ik denk dat je een groot deel terugverdient bij onderhoud en reparaties.

Maar het is moeilijk in te schatten. Je moet er ook geluk mee hebben. Ook aan een 850 krijg je kosten.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20781
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Topic verplaatst naar juiste stek.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
T.S.
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 22.12.2007 - 14:16

Hallo Wouter,

Voor jouw budget kun je volgens mij een knappe 440/460 krijgen, hoor. Wel uit mijn nog niet al te uitgebreide ervaring het volgende:

- vind persoonlijk de Renault benzine motoren niet echt zuinig. Ik kwam vaak niet boven de 1 op 12 met mijn 440 1.8i.
- roest in de wielkasten hebben ze (bijna) allemaal volgens mij. Als het nog niet al te ver is, kun je het nog wel behandelen.
- Motorisch kunnen ze volgens mij prima 2 ton plus hebben, mits goed onderhouden, maar dat geldt voor alle auto's! Heb de mijne bij 210.000 nog gewoon ingeruild en hij was echt nog niet op ofzo. Startte altijd en liep als een zonnetje!

Verder zijn het gewoon lekkere, comfortabele auto's voor niet overdreven veel geld.

Succes bij het uitzoeken van je auto!!

Grt
Tim S. - Volvo nr. 2: 460 1.9 TD, 1996
Gebruikersavatar
GKD
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 09.12.2007 - 08:29

Mooie keuze 440/460! Zelf ook net student af, wel aan de full-time baan, en een 460 GLT 'onder de kont'. Er zijn heel wat opties te krijgen op zo'n 460, van leren bekleding met stoelverwarming tot koplampwissers/sproeiers.

Probeer een beetje na te gaan wat je zeker in je auto wil hebben, wat er maximaal voor km's op de teller mag staan (je eigen gevoel/vertrouwen is toch wel een belangrijke factor daarin).

Het rijdt echt heerlijk, comfortabel, rustig, eigenlijk gewoon klasse!

(Ben wat bevooroordeeld voor de 460-ers, zie signature :D )
Gebruikersavatar
Dragunov86
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 06.06.2007 - 22:33

Ik ga voor een 850, heb momenteel een 440 maar wil gewoon iets hebben wat meer bij mij past.

Extra kosten boeit me niet zo, het gaat anders toch op aan andere dingen :D
Afbeelding
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Je moet kijken hoeveel je per jaar wilt uitgeven
Anders is 250 euro voor een auto met APK helemaal niet zo'n slechte optie.
Jaar erop koop je gewoon een andere, is goedkoper dan 4 nieuwe banden.

WIm
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Emiel123
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.12.2007 - 18:19

heb mijn 440 met nieuwe apk en dealer onderhouden voor 300e gekocht. heb er nu paar duizend km mee gereden en nog gelukkig nog geen een probleem gehad. volgende week naar noorwegen en 2maanden later weer terug dus als ik daarvan terugkom met de 440 dan vind ik het echt een topwagen!

ik betaal trouwens 75e belasting per 3 maanden, iets meer dus maar kan aan de regio liggen misschien?(gooi)
-Volvo 440 1.8 GLE '94
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Woon in dezelfde provincie als jou en wegenbelasting ligt meen ik op 83 euro per 3 maanden.
Verzekering heb ik ook via mijn ouders lopen (ben ook student;)). Kost me iets meer dan 12 euro per maand.

Heb zelf juni vorig jaar mijn 440 gekocht voor 1500 euro (airco, lm-velgen, halflederen bekleding, elec. antenne, 140.000 gelopen etc). Het is een 1.8i en voldoet aan mijn eisen. Verder is het een fijne auto. Enig onderhoud wat ik er echt aan gehad heb is een nieuwe uitlaat en wat nieuwe remblokjes(normaal dus).

Het verbruik is alleen om te huilen.. Al moet ik wel zeggen dat ik een redelijk zware rechtervoet heb. Ik rij gemiddeld 1 op 9,5. Op autowegen is het niet veel beter.. 1 op 11 is dan wel haalbaar. Dat doet pijn als je een 60 liter tank om de 500km moet volgooien(H). Maargoed, je moet er iets voor over hebben...
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Dan is een 1.9 td misschien een optie.
1:17.2 gemiddeld met een redelijke pittig rijstijl.
Inderdaad de wielkast randen zijn niet echt goed. Maar de rest is top!
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Maar de belasting is gelijk een heel eind hoger - dat haal je er als student niet snel uit... Hou daar ook rekening mee ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
w00t
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.01.2008 - 22:13
Locatie: Maastricht, limburg

Ghe, klopt. Met een dieselke zou ik € 180,00 per kwartaal betalen, das 45 eurie per maand. Benzine zou 20,75 zijn per maand :P

Tenzij ik het beestje eventueel op het bedrijf zou zetten. Maar wederom ben ik ook niet zo bekend in die materie.

Grtz,

Wouter
Volvo. for life
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Thang van de km af wat je op jaarbasis maakt.
Volgens mij bij 10.000 of meer is het loonend!
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Wouter, even een rekentip: er zitten 3 maanden in een kwartaal, niet vier ;)

Het sec prijsverschil is dus 97 euro per kwartaal oftewel 388 euro per jaar.
Zo even vlug bij de tango kijkend kom ik op een prijsverschil van 30ct (137,9 tov 107,9). Je gaf een gemiddelde van 1:17,2 voor de TD, ik ga voor de benzine even uit van 1:12 (sommigen halen hoger, anderen lager maar dit moet redelijk kloppen)

Bij 10 dkm kost benzine dus (10.000/12)*1,379+4*83=€ 1481,17 en diesel (10.000/17,2)*1,309+4*180 = € 1481,05.
Dit is dus met deze prijzen exact het snijpunt :)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
w00t
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.01.2008 - 22:13
Locatie: Maastricht, limburg

foutje, moet kunnen!

Inderdaad, maar dan rest mij nog te zeggen: zijn de dieseluitvoeringen kwalitatief beter in de 400 reeks?

Met name: weinig onderhoud, betere mileage? Tjsa, ik heb de reviews op autoweek gelezen, en van benzinemotoren zijn er nog al wat mankementen rond de 2 á 3 ton. (zie hierboven)

w00t

PS: ik hoop dat ik nu niemand met een 400'er benzine beledig :wink:
Volvo. for life
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik heb zelf een '95 benzine waar nu 220 dkm op staat, afgelopen jaar/anderhalf jaar goed 40 dkm gereden, en hij rijdt juist lekkerder dan ooit tevoren! Goed verzorgen lijkt me het sleutelwoord, maar dat geldt natuurlijk voor elke auto...
Mankementen sinds 180 dkm: roest, inbraakschade, oliesensor, dynamo, fransen die spiegels eraf lopen en tegen de trekhaak aanrijden. Verder alleen onderhoud als schoon luchtfilter (nu open), remblokjes, lampjes en olie+filter-wissel etc.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”