Een splinter nieuwe XC 70 D5 Geartronic AWD 185pk/summum type MY06 uit de showroom gekocht.
Kleur Lava Sand Pearl metallic/468 met select leder light leder sand.
XC70 AWD D5 Geartronic. Summumpakket, Audio 2 line, Dark Wood inleg, Snelheids afh stuurb, afn. trekhaak, blue tooth, standkachel, Volvo-garmin navigatie en tuning Fasttech Neede.
Toen wij onze V70 D5 kochten was er nog een prijsverschil van bijna 13000,=. Toen nee tegen gezegd.
Nu heeft de garage dit "classic" model prijstechnisch anders aan geboden en is er een aantrekkelijk aanbod gemaakt dat we het niet hebben willen laten lopen. 12 januari XC nieuw op kenteken!
De XC70 past goed bij ons maar is in weggedrag een heeeeel andere volvo dan de V70 met verlaagd chassis.
Het verschil met de laatste 2007 uitvoering XC zit in de extra pakketten. Voor ons geen 17 inch maar 16 inch en geen knipperlichten in buitenspiegels en nog wat gadgets. Technisch verder identiek. En daar gaat het om.
Fijn is dat je hoger zit en de instap dus voor ons prettiger verloopt.
Het is ons eerste "lichte" interieur die we hebben en dat doet wat met houtinleg zakelijk aan. De uitvoering is redelijk compleet.
Motor is de bekende D5 185pk die we nu voor de derde keer onder de kap hebben.
( eerste 165pk )De autobeleving is met XC gewicht anders.
Inclusief bestuurder van 75 kg en bomvolle tank weegt deze XC op een ge ijkte brug 1907 kg.
M.a.w. de D5 moet er nogal aan trekken in vergelijking met een V70. Het verbruik is in de praktijk 1:10.
Mijn ervaring leert dat de tuning en het inlopen het verbruik zal afnemen. Maar ja 1900kg en met hele gezin totaal gewicht 2000kg heeft toch vermogen nodig en dat kost brandstof.1:11,5 schat ik in op termijn.
De eerste rij indrukken zijn dat de wagen wat trager reageert en iets overhelt in de bochten. Dat vereist een andere rijbenadering.
Maar eerlijk is eerlijk het went snel en ik ben er tevreden mee.
De gereden top van 210 en 199 echte kilometers was ff leuk, maar voor mijn beleving iets te hard voor een auto met verhoogd zwaartepunt.
Blijft over een uitstekende kruissnelheid van 160km voor de grote baan aan de andere kant van de grens.
De Garmin navigatie Nuvi 760 zijn een super verbetering t.o.v. het RTI systeem. En deze Garmin heeft alle nieuwaate snufjes. Inderdaad estisch is de RTI mooier. Maar de Garmin rekent sneller, herberekent pijlsnel en levert je de laatste flitsinfo.
Door bij volvo te bestellen betaal je 150,= euro meer dan bij de gewone winkel. Daarvoor heb je inbouw-opbouw zonder draadjes en volvoservicepunten aangeduid met updates. :signok:
De Xenon verlichting doet zijn werk helder en duidelijk en het klopt eenmaal ervaring met Xenon wil je niet meer anders.Zeker in deze donkere dagen.

De off de road kwaliteiten zijn reeds getest.
Zeer modderige boeren paden en als je de DTC maar uitschakeld zijn de mogelijkheden pas groot.Ok geen echte landrover terrein wagen; maar wel met verstand rijdend een behoorlijk off road bereik; mits je de bodem vrijheid weet te behouden.
Het uitschakelen van dtc is essentieel bij deze!
Heb je gelijk bij slip meteen de achterwielen erbij.
Leuk om eens te doen.

De D5 diesel geeft een andere beleving doordat het gewicht minimaal 1900-2000kg kg in de praktijk blijkt.
Hat bekende” gat onderin " van de combi D5 en de geartronic bij weg trekken was er ook.
Daar heb ik na 2000km inrijden een oplossing voor gezocht bij VOLVO-tuning specialist Fasttech Neede.
Geweldig wat het effect is van een lichte motor modificatie op wens geschreven.

Onderin regeert de volvo door gewoon aan het gas te hangen. De autobeleving is met 200% toegenoemen doordat de acceleratie gevoel beter wordt beleefd.
Met 210pk (11%+pk ) en 440nw( 10% meer koppel ) zal ik de machinekamer geen geweld aan doen.
Ik weet dat er andere waarden voor tuning mogelijk zijn bij Fasttech.
Voor mij is deze aanpassing voldoende. :yinandyang:
Ja en dan de uitstraling van de XC70. Daar is al veel over gezegd in testen.
Voor mij heeft deze volvo de juiste uitstraling en dat is persoonlijk. En vooral ik zit er lekker en goed in. Gelukkig voor iedereen wat wils in de volvomarkt en daarbuiten.
In de revieuw heb ik nog niets gezegd over de audio 2 line.
Ik vind dat de volvo daar te hoog van opgeeft in verhouding tot de kosten.
Die line kost 1900euries en dan mag je niet de resonantie horen in de deuren.
Het is een verbetering deze High performes 850 vergeleken met de basis 650 radio. Maar veel geld t.o.v beleving deze luisteraar.
De snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging is een welkome gadget zeker in de stad bij inparkeren.
Het stuurgedrag voelt zo nu en dan wat wollig aan,. maar dat went snel.
Verder heb ik de onderkant van de XC wat zwart gespoten met coating om toekomstige roest tegen te gaan. Misschien overbodig maar kon niet laten.

Problemen:
Bij de aflevering bleek de gordelspanner achterin stuk en is vervangen onder de garantie.
De standkachel geeft veel rook en pruttelt soms en "vlammaker" is vervangen.
Huidige km 4100km